Dobro došli na moj blog ovdje možete naći neke od lektira za 7 razred osnovne škole.Kada mi krene staviti ću i od 5 do 8 razreda.Ako ko treba lektiru koju ja nisam ovdje stavio neka me kontaktira putem komentara,facebooka,e-maila i ostalim sranjima.Evo to je sve.
DAMIR MILOŠ:
BIJELI KLAUN
Bilješke o piscu:
Damir Miloš rođen je 1954. godine u Opatiji. Objavljivao je drame,
prozne, esejističke i teorijske tekstove, knjige i priručnike o jedrenju.
Prozne knjige: Bijeli klaun, Zoe, Kapetanov dnevnik, Nabukodonozor,
jedriličarski brevijar Pod jedriljem krstača.
Vrsta djela:Roman
Tema:Tema ovog djela je kako dječak traži boje i spoznaje svjet odraslih.
Kratki sadržaj:
Dječak živi u cirkusu. Njegovi roditelji su klaunovi i nastupaju u cirkusu, zajedno sa mađioničarima, krotiteljima. Jednog dana, kad je imao sedam godina, saznao je da ne razlikuje boje. On je sve vidio u tonovima sive i crne boje. Jednog dana je šetao šumom i susreo slijepog starca. Starac mu je u nekoliko mjeseci pomagao pronaći boje. Dugim razgovorima pronalazili su osnovne boje; plava, zelena, crvena, bijela.U dječakovim snovima se stalno pojavljivao jedan zeleni zmaj koji se volio tući, bio je naporan, ali ga je dječak ipak volio. Dječak se zaljubio u krotiteljevu kćer. Jednog dana tigar je ugrizao njegovu ljubav pa je ona bila nekoliko dana u bolnici. Dječak ju je nekoliko dana posjećivao, nosio joj cvijeće.Kad su se jednog dana klaunovi u cirkusu posvađali, dječak je imao zadaću da radi u cirkusu. Njegovi roditelji su ga svakodnevno pripremali za predstave. Dječak je stalno bio obučen u bijeli kostim, a i lice mu je bilo namazano bijelom bojom. Nije volio da mu se ljudi smiju pa je nakon treće predstave prestao raditi u cirkusu. Jednog je dana obukao bijeli kostim, lice je namazao bijelom bojom i krenuo u svijet. Stigao je do kamena gdje su on i starac obično razgovarali. Starca je čekao tri dana, ali njega nije bilo. Iz svoga kovčega je uzeo plavu boju i nacrtao je duboku plavu suzu na svom licu.
Likovi:
Bijeli klaun,mama, tata, klaunovi, starac,
krotitelj tigrova, krotiteljeva kćer, direktor šatora, učiteljica, gledatelji.
Analiza likova:
Bijeli klaun
Ne razlikuje boje, živi u siromašnoj obitelji klaunova,
marljiv, uporan, brižljiv, dobra srca i duše, ne voli se svađati,ne voli kad mu se ljudi smiju.
Starac
Slijep, voli djecu, voli pričati priče, pomagati drugim ljudima,dobra srca i duše.
DEBORAH ELLIS
DJEVOJČICA IZ AFGANISTANA
Autor:Deborah Ellis
Vrsta dijela:Ratni roman,realistična proza
Tema:Hrabra djevojčica Paravan preuzela je svu odgovornost u svojoj obitelji i brinula se da bi spasila svoju obitelj
Kratki sadržaj:U zemlji u kojoj vlada kaos nakon što su Paravani djevojčici iz Afganistana talibani odveli u zatvor i nakon što se nitko nije imo brinuti za obitelj.Hrabra Paravana preuzela je svu tu odgovornost ošišala se i glumila muško dijete,jedino tako je mogla zaraditi da njena obitelj preživi.Kada je radila na tržnici upoznala je svoju staru prijateljicu Shauziju koja je s njom išla u razred.Nakraju romana kada su njezina majka sestre i brat išli u Mazar na sjever Afganistana da udaju Paravaninu sestru Nooriu,no tada kada je njezina obitelj bila otputovala tada su stigle vijesti da su talibani zauzeli sjever Afganistana što u početku Paravana nije mogla vjerovati.Nekoliko dana kasnije Paravanin otac se vratio iz zatvora nosili su ga dva muškarca. Nekoliko dana nije ništa govorio. Paravana je bila jako zabrinuta za svoga oca.Na kraju romana su Paravana i njen otac išli na sjever Afganistana tražiti svoju obitelj,a Paravanina prijateljica Shauzija je otputoval u Francusku.
Karakterizacija likova:
Paravana:Hrabra,pametna,dobra,brine za svoju obitelj,osjećajna,plemenita
Shauzija:Hrapra,samouvjerena,pametna,odlučna,dobra,spremna napustiti obitelj
Nooria:Lijepa,pametna,samouvjerena, sebična,pravi se važna,Paravanina starija sestra
Paravanin otac:Dobar,obrazovan čovjek,pametan,brine za obitelj,hrabar
Paravanina majka: Pametna, dobra, osječajna, emotivna,tužna,obrazovana žena, samouvjerena,brine za svoje kćeri i sina
Gospođa Weera:Pametna,samouvjerena, snažna,pomaže Paravaninoj obitelji, priča priče,ali ne tako dobre kao što je Paravanin otac pričao
Dojam:Ova knjiga je zasad meni najbolja knjiga koju sam pročitao.Ostavila je dobar dojam i mislim da bi ju svatko trebao pročitati.
VJENCESLAV NOVAK
IZ VELEGRADSKOG PODZEMLJA
Vrsta dijela:Pripovijetka
Mjesto radnje:Podrum jedne kuće, hladne i snijegom zatrpane ulice,birtija
Vrijeme radnje:Zima 1905. godine
Tema:
Težak život i društvene nepogode siromašnih građana najnižeg staleža
Kratki sadržaj:
I tako Mika sjedi na klupici i polako se prisjeća sinoćnjeg događaja, kad
je, vraćajući se s napornog radnog dana, svratio sa svojim prijateljem u
gostionu. Tamo su se napili i potrošili cijelu zaslužbu za taj dan. Vraća se
kući gdje, onako pijan, tuče svoju najmiliju Evicu. Tek sljedeći dan
postaje svjestan što je počinio – pretukao je svoju kćerku na mrtvo ime.
Kada shvati u koliko teškom stanju se Evica nalazi, on se neopisivo kaje,
no, ne želi to priznati. Kada se i taj dan vratio s posla žena ga, s velikom
boli u srcu, obavještava da mu je kćerka preminula. No, ne krivi njega, jer
zna da je on brižan otac i dobar suprug, ali da je pustio alkoholu u njemu
da progovori. Oni se zajedno vraćaju kući i pokušavaju prebroditi smrt
njihove mezimice
Kompozicija djela:
Uvod – Upoznavanje glavnog lika Mike koji je vrlo siromašan i malo
zarađuje – tako malo da jedva može prehraniti obitelj
Zaplet – Nakon noći pijančenja Mika se vraća kući i, dok ga žena verbalno
napada, on dohvati Evicu i pretuče ju na mrtvo ime
Vrhunac – Iduće jutro se budi i saznaje da mu je kćer u teškom stanju.
Kaje se iz sveg srca, no, prekasno je kad sazna da je Evica
preminula
Završetak – Lucija oprašta Miki za smrt svoje kćeri i oni pokušavaju
nastaviti živjeti dalje
DUBRAVKO JELAČIĆ BUŽIMSKI:
SPORTSKI ŽIVOT LETEĆEG MARTINA
Tema:
Sport i zbivanja oko njega
Kratki sadržaj:
Martin živi s djedom u jednoj kućici. Često odlazi u šumu gdje, opijen
prirodom, dobiva golemu snagu i skače u vis i u dalj, obarajući svjetske
rekorde. Dabo iz Državnog centra za fizičku kulturu nagovara Martina da
nastupi na Svjetskom atletskom kupu. Martin nije siguran da može
nastupiti pred tolikom publikom i odbija. Dabo čini sve da ga prisili na
nastup. Nagovara direktora Martinove škole da utječe na profesore kako bi
Martin dobio jedinice iz njihovih predmeta. U urotu protiv Martina
uključuju se Lobo i Gobo. Martinovoj djevoci Veronici, koja svira violinu,
pruža se prilika da dobije stipendiju u Beču. Lobo upozorava Veronikinu
majku da pripazi s kim joj se kćerka druži jer bi mogla ostati bez
stipendije. Veronika se više ne može viđati s Martinom i odlazi s majkom u
Beč. Martin se s tugom oprašta od djevojke. Gobo, generalni direktor
DCFK-a, skrivljuje smrt Martinovog papagaja Falstaffa. Djed mu se
osvećuje, ali zato završava na policiji. Tako Martin ostaje bez najdražih
zbog ljudi iz DCFK-a. Jedino mu preostaje da prizna poraz i nastupi na
Svjetskom atletskom kupu. Gobo mu daje obećanje da djed neće u zatvor ako nastup bude uspješan. Prva dva skoka su neuspješna. Ostaje još samo jedan pokušaj. Martin se snažno vinuo i letvica je ostala duboko ispod njegovih nogu. Nije padao. Ispod njega ležao je stadion.
Tisuće glava su gledale za njim. Mahnuo im je, pun sreće.Martinu je ostao još jedan pokušaj da preskoči letvicu. Dok je trčao prema
letvici ugleda svoga djeda. Skočio je snažno kao da je izbačen snažnim oprugama. Pričini mu se da je ugledao Falstaffa. Tako se sav sretan počeodizati u visinu. Djedovo lice mu je dalo tu snagu i lakoću u tijelu.
Tako lebdeći visoko iznad stadiona mahnuo je gledateljima, pun sreće,
jer je Dabi, Lobi i Gobi oprostio i sad ih već i zaboravio.
Kompozicija djela:
Uvod: Dabo otkriva Martinov talent.
Zaplet: DCFK želi da Martin nastupi na Svjetskom atletskom kupu.
Vrhunac: Martin pristaje nastupiti na Svjetskom atletskom kupu.
Rasplet: Martin iz trećeg pokušaja uspijeva preskočiti letvicu i odletiti
visoko iznad stadiona.
Završetak: Martin je tako lebdeći iznad stadiona oprostio Dabi, Lobi i Gobi.
Mjesto radnje:Šuma, Državni centar za fizičku kulturu, Martinova kuća, knjižara,
tramvajska stanica, Veronikina kuća, stadion, škola
Vrijeme radnje:Suvremeno doba
Analiza likova:
Martin
Povućen,visok,dug,snažan,hrabri,dobar,zaljubljen,tužan,voli prirodu,
Martinov djed
Srednjeg rasta,snažan,stari,dobar,brižan,voli fućkati,osvećuje se,završava u zatvoru,
HRVOJE HITREC:
SMOGOVCI
Bilješke o piscu:
Hrvoje Hitrec je suvremeni hrvatski pisac, rođen u Zagrebu 1943. god.
Diplomirao je komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u
Zagrebu. Radio je za Radio Zagreb i za Sportske novosti.
Najveći uspjeh je postigao romanom «Pustinjakov pupak».
Nakon Smogovaca (1976.) pojavljuju se Priča o Osmanu.
Tema:
Tema djela su razni događaji obitelji Vragec i Nosonjine obitelji.
Kratki sadržaj:
Jednog jutra Nosonja se probudio i probudio je svoga sina Dadu.
Doručkovali su i krenuli u školu. Školska vrata su se zatvarala pet minuta
do osam. Dado i još neki učenici su zakasnili, ali tu je bio Nosonja koji je
spasio đake od kašnjenja. Dado je živio u neboderu, a ispod njega je bio
Naselak. U Naselku je živjela obitelj Vragec. Bila je to mnogočlana obitelj.
Mama im je radila u Njemačkoj, a tata im je umro. Glava obitelji je bio
najstariji sin Dragec. Tu su još bili Pero, Cobra, Mazalo, Štefek, Buco i
mala Maja. Pero je bio nogometaš. Čak je igrao za Dinamo. Zbog nekog
duga je morao krasti torbice, ali ga je mali Buco razotkrio pa je za kaznu
morao sam izgraditi cijelu kuću. Mazalo je išao u 8b razred. Rođen je sa
slikarskim darom. Imao je djevojku po imenu Dunja. Njezin tata je bio
policajac. Kad su bili na malom maturalcu Dunju je ugrizla zmija za
stražnjicu. Mazalo je morao isisati sav otrov i to je uspješno obavio.
Također je pomogao profesoru Fabijanu da osvoji srce jedne engleskinje
nacrtavši uvalu. Cobra je bio problematičan. Bio je ludi znanstvenik.
Htio je poletjeti pa si je napravio krila i bacio se sa zgrade. U jednom
trenu je letio, ali je ipak pao na rastegnutu mrežu koju je postavio Dragec.
Jednom prilikom je čak završio u Beču. Htio je otići mami u posjet u
Frankfurt. Prošvercao se u krivi autobus i završio u Beču. Nosonja je bio
umjetnik. Njegov crtić «Čavao» se prikazivao na svjetskom festivalu filma.
U prikazivanju je bilo poteškoća, ali je osvojio drugo mjesto.
Kad su Vragecovi završili s gradnjom kuće i spremali su se useliti,
netko im je pozvao građevinsku inspekciju jer nisu imali građevinsku
dozvolu. Trebali su im rušiti novoizgrađenu kuću. Vrageci nisu znali što će
učiniti, ali postojala je «rupa» u zakonu koja kaže da se kuća ne smije
rušiti ako u njoj živi trudnica. Vrageci nisu znali kako im to može pomoći,
ali Dragec je imao rešenje. Dragec je imao ženu koja je bila u drugom
stanju i ime joj je bilo Sonja. Nitko nije znao da Dragec ima ženu i još k
tome da je trudna. Kuća Vragecovih je bila spašena.
Mjesto radnje:
Mjesto radnje je Naselak, kvart u Zagrebu.
Vrijeme radnje:
Vrijeme radnje je vrijeme izgradnje sljemenskog tornja.
Glavni likovi:
Dragec, Pero, Cobra, Mazalo, Štefek, Buco, Dunja, Dado, Nosonja.
Sporedni likovi:
Maja, žandar, Papirus, mama Vragec.
Kompozicija djela:
Uvod
Dado i Nosonja odlaze u ZOO vrt i Nosonja se kupa sa morskim lavovima.
Zaplet
Pero počinje krasti torbice. Za kaznu mora napraviti cijelu kuću sam.
Vrhunac
Kuća je gotova i spremna za useljenje, ali ih je netko prijavio građevinskoj
inspekciji koja prijeti rušenjem kuće.
Rasplet
Ekipa za rušenje dolazi ali kuću ne smiju rušiti jer u njoj živi Dragecova
trudna žena Sonja.
Završetak
Svi se Vrageci uključujući i novog člana useljavaju u novu kuću.
Osnovna misao:
U životu je najvažnija obitelj i uvijek moraš biti u dobrim odnosima s
njom.
VLADIMIR NAZOR
VODA
1.U djelu se isprepliću dvije teme,dva problema.Koje?
Ipreplićali su se dva problem to da su ljudi bili žedni i trebali su
vodu i da je tuča nakaraju sve uništila.
2.Napiši kompoziciju dijela:
Uvod-Dvoumljenje radi Vladinog školovanja
Zaplet-Nedostatak pitke vode i suša
Vrhunac-Bunar lađa je došla u grad
Rasplet- Tuča je došla i sve je uništila
Kraj-Ljudi su razočarani radi svega što su preživjeli da bi na kraju
sve ipak bilo uništeno.
3.Citiraj rečenice kojima je opisan biljni
svijet:
…usahli se čitavi redovi mladih loza i maslina:osušili se i pocrnjeli ka
da ih nešto oparilo.Vrtovi su pusti.Nema nigdje ni struka trave…
4.Citiraj metaforu i usporedbu kojima Nazor slikovito predočuje
zvučnu/aukustičnu pojedinost koja tog ljeta sve više izostaje ,a dio
je životinjskog svijeta:
…potjerao sve ptice,ušutkao cvrčke…
…zamukli su čak i cvrčci ,koji piju samo rosu,pa je ljeto ove godine bez svoga glasa i bez svoje pjesme.I glasovi zrikavaca i popaca, što se prosipaju u tihim noćima,zvučeći kao pregršti bisernih zrnaca bačenih na neke zvonkeploče,stišavaju se sve više i odmiču uvijek dalje…
5.Izdvoji pojedinosti opisa ljudi koje Nazor daje u prvom i trećem
poglavlju:
U prvom poglavlju ljudi su bili strpljivi,mirni i imali su nade,a u
trećem nisu više bili strpljivi već živčani i nemirni,nisu više imali
nade i strpljenja.
6.Pisac predočuje otočane kao kolektivni lik .Napiši njihovu psihološku
i etičku karakterizaciju:
Otočani su bili neškolovani,sebični,nestrpljivi,nasilni i jadni željeli su
samo najbolje za sebe.
7.Otac je najplemenitiji lik pripovijetke.Okarakteriziraj ga
fizički,psihološki i etički služeći se citatima:
…tih dana moj otac je bio veoma zabrinut…
…a moj otac je htio , da ti ljudi ne klonu,da kako god prevari i svoju
i njihovu,nestrpljivost, u slučaju,da lađa zakasni ili čak i ne stigne
…to više nije bilo lice čovjeka,koji je jutros stajao na pragu svoje
kuće,vedar i siguran,pred onom čeljadi,bodrio ih,da se nadaju i ne
klonu,da vjeruju i da se uzdaju i u najtežem času,a sokolio više
svojim mirom no riječima…
8.Opiši kakav je odnos Vlade i oca.Možeš se koristiti i citatima:
Odnos Vlade i oca je veoma bliski.Oni poštuju i vole jedan drugoga,a Vlado svog oca uzima kao uzora.
9.Na rečenici iz teksta dokaži da se Nazor u pripovijeci služi književnim jezikom i čakavskim narječjem:
…palilo nas u grlu.Nepce nam gorjelo.Jezik nam bio suh.
-Košće! Reka' si,da češ nas i napojit.
-Eno mora…pa loči…
Post je objavljen 14.04.2010. u 18:34 sati.