Ziauddin Sardar i Iwona Abrams
Izdavač: Naklada Jesenski i Turk
Jing, jang i kaos
Drevna je kineska mudrost spoznala da su kaos i red uzajamno povezani. U kineskoj mitologiji zmaj predstavlja načelo reda, jang, koje izranja iz kaosa. U nekim kineskim pričama o postanku svijeta zraka čistog svjetla, jin, izronila je iz kaosa i izgradila nebo. Jing i jang, žensko i muško načelo, udružili su se da bi stvorili svemir. Ali i nakon što izrone iz kaosa, jin i jang još uvijek posjeduju osobine kaosa. Previše jednoga ili drugoga ponovno unosi kaos.
Teorija kaosa je poput mora u koje nalik na njegove rijeke i pritoke, utječu gotovo sve znanstvene discipline i sadržaji – od matematike , fizike, astronomije, meteorologije, biologije, kemije i medicine, do ekonomije i inženjerstva, od proučavanja strujanja tekućina i električnih krugova, do istraživanja burzovnog tržišta i povijesti civilizacija.
Definicija kaosa
Vrsta reda bez periodičnosti.
Sposobnost jednostavnih modela, bez ugrađenih slučajnih svojstava, da iznjedre ponašanje visokog stupnja neregularnost.
U kaosu ima reda, a u redu leži kaos.
Učinak leptira
Lorenz je primjeto da ako jedan trepet krila može izazvati tornado, onda može i spriječiti tornado. Štoviše, taj jedan trepet leptirovih krila neće imati ni više ni manje učinka nego bilo koji drugi trepet bilo kojih leptirovih krila.
Kaos i kompleksnost zajedno treba čitati kao kaotičnost.
Ako se periodi ponavljaju, poremećaj se sa svakim sljedećim okretom može pojačavati i nastupa rezonancija – to je istovjetno pozitivnom povratnom učinku. Mali događaji u takvoj situaciji mogu imati velik učinak. Staze planeta mogle bi se raspasti – a planet odzujati u svemir.
Kaos i ekonomija
Posljednjih desetljeća 20.stoljeća okruženje se iz temelja promjenilo. Svijet je povezan u jedinstveno globalno tržište, kojim vlada trenutačno prebacivanje kapitala putem elektronskih signala. Male se promjene u globalnom elektronskom tržištu mogu brzo umnožiti i dovesti do ozbiljnih poremećaja. Moderne visoko-tehnološke tvrtke posvuda su drukčije od starinskih tradicionalnih poduzeća. Tehnološke se inovacije ubrzano množe, čineći besmislenima konvencionalne ideje o sigurnoj nadmoći nad konkurencijom. Veći dio ekonomije više se ne bavi prometom robe – 'bestežinska ekonomija' se pomiče od proizvodnje prema uslužnim djelatnostima. Vrijednost se stvara u kiberprostoru, dok se zaposlenost, mirovniski sustav i socijalna pomoć rastaču i gube težinu. Nakon tisuću godina postaje nepotrebna 'zlatna valuta' montarne vrijednosti. Na dnevnom je redu opća pomutnja. Sve je 'nadohvat ruke'.
Islamska umjetnost i dizajn uvijek su upotrebljavali jednostavne, fraktalne uzorke da bi generirali kompleksnost kao mentalni alat kojim se um usmjerava na kontemplaciju beskonačnog.
I više od toga: razimijevanje kaosa i kompleksnosti može se naći u većini nezapadnih kultura. Poniznost pred prirodom, bogatstvo i raznolikost života, stvaranje kompleksnosti iz jednostavnosti, potreba da se razumije cjelina kako bi se razumjeli dijelovi – to su stvari u koj eje nezapad ne samo vjerovao, nego je u skladu s njima i djelovao.
Stvarna važnost kaosa jest u njegovoj sposobnosti novog načina rješavanja problema i novog načina razmišljanja o prirodi, fizikalnom svijetu i nama samima. U tom smislu, to je znanstveno polje s velikim mogućnostima, i doista bi moglo oblikovati našu budućnost.
Post je objavljen 20.01.2010. u 13:06 sati.