Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/burza-frustracija

Marketing

Specifikacija i birokracija

Jeste li znali da američka standardna mjera za razmak tračnica iznosi 4 feet, 8 1/2 inches?

To je zaista čudna brojka. Zašto baš ta mjera?

Zato jer je tako građeno u Engleskoj, a američke željeznice gradili su engleski iseljenici.

Shvaćam, ali zašto su ih oni gradili na taj način?

Zato što su prve željezničke pruge gradili isti ljudi koji su gradili tramvaje prije željeznice, i tada su rabili tu mjeru.

Pa kako su odredili u Engleskoj baš tu mjeru?

Zato jer su tada ljudi rabili iste mjerne uređaje i pomagala koje su trebali za izradu kola, a kola su imala kotače toga razmaka.

Dobro! Zašto su njihova kola imala kotače razmaknute baš toliko?

Da su odmjerili drugačije kotači bi se lomili na nekima od starih, dugih cesta. Zato što je to razmak starih ugaženih cestovnih utora.

Pa tko je gradio te stare ceste koje su zatim tako ugažene?

Prve duge ceste u Europi gradio je Rimski imperij za potrebe svojih trupa. Rimske se ceste rabe od onda do danas.

A utori?

Izvorne utore s kojima se kasnije svak morao prilagoditi, zbog straha da ne polomi kotače i kola, napravili su kotači rimskih bojnih kola: Obzirom da su bojna kola sagradili Rimljani toga doba, sva su bila jednaka u pogledu razmaka kotača.

Tako dolazimo do odgovora na prvo pitanje. Američka standardna mjera širine tračnica je 4 feet, 8 1/2 inches, što proizlazi iz originalnih specifikacija bojnih kola Rimske imperijalne armije.

A poanta pripovijesti jest da Specifikacija i Birokracija žive vječno.

Tako, i kada slijedeći puta dobiješ pred oči neku specifikaciju i čudiš se koje je to konjsko dupe došlo na takvu ideju, moguće je da si u pravu.
Zato što su starorimska bojna kola bila napravljena taman toliko široko da odgovaraju širini dvije borbeno - konjske pozadine.





I šta ima sve to zajedničko s istraživanjem Svemira?

Eto, postoji jedno zanimljivo proširenje pripovijesti o razmaku tračnica i konjskoj zadnjici. Kada pogledamo svemirski taxi kako stoji na lansirnoj rampi, vidimo sa strane pričvršćene i dvije pogonske rakete s čvrstim gorivom zvane Solid Rocket Boosters, ili SRBs. SRBs proizvodi firma Thiokol u državi Utah. Inžinjeri koji su oblikovali SRBs radije bi ih napravili debljima, ali moraju ih iz tvornice do lansirnoga mjesta prevoziti vlakom.

Pruga od tvornice do toga mjesta prolazi kroz tunel u brdima. SRBs moraju odgovarati širini tunela. Tunel je nešto širi od tračnica, a tračnice su otprilike široke kao dvije konjske zadnjice.

Stoga je glavna značajka dizajna nečega što je danas zasigurno najnapredniji transportni sustav na svijetu izvorno određena širinom dviju konjskih guzica.

Post je objavljen 12.01.2010. u 21:11 sati.