Jeste li znali da američka standardna mjera za razmak tračnica iznosi 4 feet, 8 1/2 inches?
To je zaista čudna brojka. Zašto baš ta mjera?
Zato jer je tako građeno u Engleskoj, a američke željeznice gradili su engleski iseljenici.
Shvaćam, ali zašto su ih oni gradili na taj način?
Zato što su prve željezničke pruge gradili isti ljudi koji su gradili tramvaje prije željeznice, i tada su rabili tu mjeru.
Pa kako su odredili u Engleskoj baš tu mjeru?
Zato jer su tada ljudi rabili iste mjerne uređaje i pomagala koje su trebali za izradu kola, a kola su imala kotače toga razmaka.
Dobro! Zašto su njihova kola imala kotače razmaknute baš toliko?
Da su odmjerili drugačije kotači bi se lomili na nekima od starih, dugih cesta. Zato što je to razmak starih ugaženih cestovnih utora.
Pa tko je gradio te stare ceste koje su zatim tako ugažene?
Prve duge ceste u Europi gradio je Rimski imperij za potrebe svojih trupa. Rimske se ceste rabe od onda do danas.
A utori?
Izvorne utore s kojima se kasnije svak morao prilagoditi, zbog straha da ne polomi kotače i kola, napravili su kotači rimskih bojnih kola: Obzirom da su bojna kola sagradili Rimljani toga doba, sva su bila jednaka u pogledu razmaka kotača.
Tako dolazimo do odgovora na prvo pitanje. Američka standardna mjera širine tračnica je 4 feet, 8 1/2 inches, što proizlazi iz originalnih specifikacija bojnih kola Rimske imperijalne armije.
A poanta pripovijesti jest da Specifikacija i Birokracija žive vječno.
Tako, i kada slijedeći puta dobiješ pred oči neku specifikaciju i čudiš se koje je to konjsko dupe došlo na takvu ideju, moguće je da si u pravu.
Zato što su starorimska bojna kola bila napravljena taman toliko široko da odgovaraju širini dvije borbeno - konjske pozadine.