Postojeće stanje
Izašli smo ovdje na ulicu jer ne možemo više trpiti kontinuirano nestručno i samovoljno upravljanje našim najvažnijim prirodnim resursom - Jadranskim morem. Već neko vrijeme svjedoci smo tihe feudalizacije našeg mora, gdje se pod krinkom raznih vrsta rezervata određenim uskim interesnim skupinama daju ekskluzivna prava ribolova na dijelovima akvatorija, prava koja nisu dobili Ustavom Republike Hrvatske, već svojim prebivalištem i političkim vezama. Istovremeno se u takvim privatnim rezervatima uvode oštra ograničenja za sportski ribolov, ograničenja nepoznata u zakonodavstvu mediteranskih zemalja članica Evropske Unije. Najnoviji primjer takvog feudalnog gospodarenja morem je Park prirode Lastovsko Otočje koji je proteže u rekordnoj dužini od otoka Glavata na istoku do otoka Sušca na zapadu.
Nadali smo se da će novi Zakon o morskom ribarstvu, koji je u izradi, biti nekakva prekretnica na način da će istinski uvažiti znanstvene studije i argumentirana stajališta svih zainteresiranih subjekata, ali prevarili smo se.
Svi dosadašnji prijedlozi ovog novog zakona o ribarstvu samo deklarativno spominju ova načela dok u praksi pokušavaju uvesti skandalozne zakone koji služe samo tome da se zadovolje potpuno krive i neutemeljene percepcije određenih interesnih skupina.
U prijedlogu zakona postoji jasno prepoznatljiva tendencija da se na svaki mogući način ograniči ili čak zabrani sportsko-rekreacijski ribolov. To je napravljeno na jedan perfidan način tako da se ministru daju preopćenite ovlasti u zakonu, pa se onda naknadno podzakonskim aktima može napraviti bilo što. Takav zakonski okvir zamislite daje mogućnost da se na bilo kojem dijelu našeg akvatorija zabrani sportsko-rekreacijski ribolov, a istovremeno dozvoli gospodarski i mali ribolov. Tako je na primjer moguća situacija da policija kažnjava sportskog ribolovca jer je dan prije izašla uredba u narodnim novinama kojom se zabranjuje sportsko-rekreacijski ribolov na tom području, dok stotinu metara dalje plivarica povlači tone komarči u mrijestu.
Ovakav prijedlog zakona je sklopljen od strane radne skupine koja je čitavo vrijeme radila pod patronatom gospodina Tončija Božanića, bivšeg profesionalnog ribara, pa predsjednika ceha za ribarstvo, a danas državnog tajnika za ribarstvo u Ministarstvu poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja.
Na nedavno održanoj tribini organiziranoj od strane HSŠRM-a, na sve argumentirane i konstruktivne kritike od strane zainteresiranog subjekata i struke (Hrvatski savez za športski ribolov na moru i dr. Alen Soldo sa Odjela za studij mora u Splitu) nije odgovoreno argumentiranim i konstruktivnim objašnjenjima već samo neznanjem, mumljanjem u bradu i bahatim podsmijehom.
Zahtjevi
Glavni zahtjev prosvjeda je da se ovakav nestručan i nepravedan prijedlog zakona o morskom ribarstvu ne šalje u saborsku proceduru.
Tražimo od gospodina Tončija Božanića i resornog ministarstva da iz prijedloga Zakona o morskom ribarstvu izbaci sve neosnovane i znanstveno neutemeljene stavke kojima se negativno diskriminira sportsko-rekreacijski ribolov na Jadranu i time ugrožavaju temeljna prava malog čovjeka koji voli more.
Također tražimo promjenu sastava radne skupine na način da u njoj odsada budu odgovorne, stručne i nepristrane osobe.
Odbaciti Članak 49.st.1
“Pojedine vrste riba i drugih morskih organizama koje su ulovljene u športskom ribolovu i rekreacijskom ribolovu moraju biti označene neposredno nakon ulova, a najkasnije prije napuštanja mjesta ulova”
Ovim člankom se pokušavaju riješiti određene posljedice, a ne uzroci. Nešto slično nismo pronašli u zakonodavstvu mediteranskih zemalja članica EU.
Odbaciti Članak 49.st.5
“Športski i rekreacijski ribolovac ne smije uz sebe imati veću količinu ulova ostvarenog u
športskom odnosno rekreacijskom ribolovu od količine propisane stavkom 4. ovoga članka.”
To je u direktnoj suprotnosti s člankom 49.st.4, koji dozvoljava do 5 kg ulova po danu.
Odbaciti Članak 49.st.6
“Ministar može ograničiti sastav dnevnog ulova iz stavka 4. ovoga članka po vrstama i količinama riba i drugih morskih organizama.”
Ovo je već uređeno važećim lovostajima i nema potrebe da se ovdje posebno navodi uvođenje nekakvog ograničenja koje bi vrijedilo samo za sportsko-rekreacijski ribolov.
Odbaciti Članak 49.st.7
“Ministar može propisati područja na kojima vrijede dozvole za športski ribolov i
rekreacijski ribolov na moru.”
Ovo je već omogućeno u čl. 14.2.1, ali generalno za sve ribolovne alate i načine ribolova. Nema znanstvene niti pravne osnove za posebno ograničavanje sportsko-rekreacijskog ribolova.
Odbaciti Članak 51.st.2
“U obavljanju športskog ribolova na moru zabranjeno je koristiti parangale.”
To je miješanje u odredbe statuta HSŠRM-a te u športske aktivnosti saveza. Također se protivi odredbama Zakona o športu gdje je navedeno da u okviru rekreacije u nekom športu može biti samo manje mogućnosti nego u osnovnoj grani športa.
Odbaciti Članak 67.st.1
“Ministar može propisati da osobe koje obavljaju športski ribolov i rekreacijski ribolov vode evidenciju ulova po vrstama i količini i području ulova ribe i drugih morskih organizama.”
Proizlazi da će ribolovac, koji baci tunju s kraja i npr. ulovi špara od 15 cm, morati uz sebe imati formulare za evidenciju gdje će upisati vrstu ribe, količinu i područje ulova te sve to poslati u ministarstvo. Daljnji komentar nije potreban.
Odbaciti Članak 87.st.2
“Jedinice područne (regionalne) samouprave, u suradnji s jedinicama lokalne samouprave, dostavljati ce Ministarstvu prijedloge regulacije ribolova na području svoje samouprave. Prijedlozi regulacije ribolova odnose se na oblike ribolova koje ce propisati ministar.”
Prijedlozi i odluke vezane za sportsko-rekreacijski ribolov moraju biti doneseni od strane kompetentnih tijela (lokalna samouprava to nikako nije), trebaju biti znanstveno utemeljeni uz obavezno konzultiranje HSŠRM-a.
NAPOMENA: Niti jedno od navedenih ograničenja nismo pronašli u zakonodavstvu mediteranskih zemalja članica EU.
Izmijeniti Članak 82.st.1
“Institucionalna podrška obuhvaća djelovanje tijela državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, znanstvenih i stručnih institucija, ustanova za pružanje usluga u ribarstvu, komora te različitih oblika stručnog i interesnog povezivanja u području ribarstva kao i udruženja u ribarstvu priznata sukladno posebnom propisu.”
Među navedenim subjektima institucionalne podrške nema imena HSŠRM-a, iako je to institucija s 32000 članova čiji se glas i mišljenje mora čuti. Također smatramo da su znanstvene i stručne institucije ovdje navedene samo zbog forme dok u praksi nisu konzultirane. Na primjer, nezamislivo je da prilikom izrade prijedloga zakona o morskom ribarstvu nije konzultiran Odjel za studij mora u Splitu i njegove relevantne znanstvene studije. Struka se gradi strukom!
Ukinuti kategoriju rekreacijskog ribolova te ostaviti jedino kategoriju sportsko-rekreacijskog ribolova.
Akcije
Ovo je prvi prosvjed upozorenja, a ukoliko se ne izbace sporne stavke i uspostavi kvalitetan dijalog pokrenuti ćemo slijedeće akcije:
§ organizirati ćemo široke prosvjede uz uključivanje svih sportskih i građanskih udruga koje će direktno pogoditi ovakav zakon.
§ pokrenuti ćemo ustavnu tužbu na stavke zakona suprotne Ustavu
§ pokrenuti ćemo pitanje političke odgovornosti državnog tajnika za ribarstvo gospodina Tonča Božanića i tražiti da na njegovo mjesto dođe odgovorna, stručna i nepristrana osoba.
§ pokrenuti ćemo postupak revizije zakona jer uključuje alate i vrste ribolova koje zakonodavstvo mediteranskih zemalja više ne poznaje
§ tražiti od Komisije EU sa sjedištem u Zagrebu usuglašenost pojedinih odredbi Zakona o morskom ribarstvu sa zakonodavstvom mediteranskih zamalja članica EU
§ razmotriti ćemo pokretanje akcija građanskog neposluha u svrhu daljnjeg senzibiliziranja javnosti na sporni zakon
Zaključak
Nismo protiv toga da se bolje uredi morsko ribarstvo nego naprotiv smatramo da prostora za to itekako ima. U tom smislu, funkcioniranje riblje burze, točna evidencija ulova, ograničavanje upotrebe neselektivnih i masovnih alata u lovu na nedoraslu i ribu u mrijestu, uvođenje zona potpune zabrane ribolova, trebali bi biti neki od prioriteta. Nećemo međutim dozvoliti da nečije predrasude i uski osobni interesi budu povod za obračun sa sportsko-rekreacijskim ribolovom, strukom i građanima ove zemlje.
Sportsko-rekreacijski ribolov nije ničija koncesija, a pogotovo ne gospodarskog i tradicionalnog ribolova. Istinsko uključivanje struke i svih zainteresiranih subjekata (pogotovo HSŠRM-a kao najbrojnijeg) preduvjet su stvaranja kvalitetnog zakonskog rješenja koje će biti u interesu svih dobronamjernih ljudi koji žive za more i od mora, kao i u interesu mora samog.
Split, 06.01.2010 Organizacijski odbor prosvjeda
Marko Bertolino
Aljoša Čakić
Joško Gerželj
Zlatko Kuzmanić
i ostali
Post je objavljen 06.01.2010. u 08:01 sati.