Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/whiskybar

Marketing

Avatar - reference, ideje, problemi itd

Nakon odgledanog filma Avatar Jamesa Camerona prve impresije su

1.Avatar je District 9 na stereoidima i to kompjutersko generiranim. Naime, kao i u Districtu imamo glavnog junaka koji sve više postaje pripadnik vanzemaljske rase da bi na kraju filma tu u potpunosti postao i pomogao vanzemaljcima u njihovoj namjeri te za militantne homo sapiense bio izdajica, iako je time pokazao koliko su homo sapiensi zastranili u svom moralu i društvenom uređenju. Također kao u Dsitictu u Avataru imamo zlog vojnika koji preuzima cijelu operaciju u svoje ruke i pretvara je u besmisleno krvoproliće i time prikazuje dekadenciju ljudske rase. Dodatni prikaz ljudske rase kao one koja je dotakla dno dna su korporacije koje će za ostvarivanje profita biti apsolutno beskrupulozne. U Distirctu uništavaju život osobe kako bi dobile vanzemaljsko oružje, a u Avataru uništavaju cijeli eko sustav kako bi dobile neki mineral.
Također kao u Districtu u Avataru imamo mechove (mehaničke proteze poput robota za ubijanje).

2.Zatim avatar po svojoj priči o povezanosti domorodaca s prirodom, gotovo pa fiziološkim putem podsjeća na SF roma Ursule K. Le Guinn "Svijet se zove šuma". Dakle i u tom romanu imamo rasu vanzemaljaca koji su telepatski povezani i sami sa sobom i sa prirodom i priziva se holističko shvaćanje života na planetu, balans između životinja i prirode. Taj balans, opet, uništavaju ljudi, preko vojske i korporacije pohlepne za resursima, kao i u Avataru.
3.Jasno u Avataru su snažne asocijacije na Matrix, time što osoba se priključi u drugo tijelo. No ovaj put se ne radi o virtualnoj realnosti, već o konkretno drugom tijelu. Inače termin avatar se koristi za božanski lik na zemlji, konkretno za Krshnu. Dakle, Krshna je avatar boga, kao što je plavi indijanac avatar nesretnog marinca.
Osim toga, kao i u Matrix 3 i u Avataru imamo mechove:)

4.OK, domorodci i njihova filozofija, koja se pogotovo očituje u njihovoj molitvi za oproštenje plijenu je jasna referenca na sjeverno američke indijance. Tu ne treba ništa dodati, sasvim je očito.

5.Konačno, ovdje će se postaviti filozofsko pitanje identiteta osobe, jeli ono što čini mene moj um i mogu ga seliti iz tijelo u tijelo ili sam ja tijelo. Identitet osobe se najjasnije očituje kroz kontinuitet trajanja jastva, ali najjasniji odgovor (iako niti jedan do sada nije konačan) je taj da identitet osobe garantira prostorni kontinuitet. Drugim riječima, mogu imati mog duplikata koji posjeduje ista moja svojstva, ali nije ja i ja nisam on niti osjećam da vladam tim tijelom, jer sam prostorno odvojen od njega. Ovaj film, možda bez ambicije, propituje to jer imamo jednu svijest istovremeno na dva mjesta (iako je ona prva u nekom stranju sna) ali za razliku od Matrixa, ta dva tijela s istom sviješću dijele ontološki jednak svijet, a ne različit.

6. Prisutna je i kritika rata u Iraku, gdje se dobri karakteri u filmu zgražavaju kada zli vojnik odluči koristiti taktiku iznenadnog terora nad domorodcima Shock and Awe, kakvu je baš pod tim imenom koristila SAD vlada za vrijeme iračkog rata.
A imamo i referencu na tzv. vijetnamske filmove, pogotovo Full metal jacket (scena s mitraljescem u helikopteru gdje govori get some dok tamani po tlu je gotovo doslovo prekopirana).

Eto par prvih impresija, inače vizualno lijep film, na momente padne u New Age patetiku, ali zbog gore navedenih 6 odrednica daje dosta materijala za razmišljanje, a to je uvijek pozitivna stvar!



Post je objavljen 27.12.2009. u 18:06 sati.