Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/gradnagori

Marketing

Švicarci srušili ljevičarske minarete

Kada su Taylora, povjesničara lijeve orijentacije, na preuzimanju neke funkcije na Oxfordu, upitali je li istina da su njegova politička uvjerenja ekstremna, Taylor je odgovorio: "Da, ali ih se umjereno držim." Ova Taylorova "dosjetka" korisna je utoliko što, kako je potom dometnuo Eagleton, sve manje ljudi primjećuje da nitko ne smatra problematičnim obrnutu situaciju: kada netko ima umjerena stajališta, ali ih se drži ekstremno. Ovo što se dogodilo u Švicarskoj samo površan promatrač odmah na prvu loptu može etiketirati kao izraz švicarske ksenofobije. Problem je mnogo dublji, radi se o krizi jednog modela (europskog) suživota koji stubokom dira i u neke sekularne, liberalne dogme: sloboda religije kao zakonski princip ili postoji ili ne postoji. Čemu tu referendum? Švicarski biskupi, kako je znano, eksplicitno su u svojoj izjavi prije referenduma, kao i Vatikan uostalom, bili protiv zabrane gradnje minareta, jer se zabranama nikada ništa nije riješilo. Jednako tako, kršćani ne mogu osporavati drugome ono što traže za sebe: slobodu (javnog) ispovjedanja vjere i slobodu kulta. Dakle, “sukoba kultura” ili “vjerskog rata” između kršćanskih crkava i islamskih vjerskih zajednica nema, osim na razini političkih instrumentalizacija, unatoč notornoj činjenici da kršćani u većini islamskih zemalja ne uživaju jednaka prava koja islamski vjernici uživaju na Zapadu. Štoviše, mnogi su kršćani ondje svednevice progonjeni i ubijani, a naši ekstremni umjerenjaci o tome radikalno šute. Zato naglasak “slučaja Švicarska” treba, što se Zapada tiče, okrenuti u drugom smjeru.

Geto iz kojeg se ne želi izići
Naime, liberalni princip o vjeri kao “privatnoj stvari” čisti je mit u koji ne vjeruju ni oni koji krasnoslove o tome. Religijsko se može izbaciti na velika vrata iz javnosti, no ono se potom vraća kroz prozor, i obrnuto. Na tom tragu ljevičarska ideologija multikulturalnosti tipični je primjer “ekstremne umjerenosti” koja je zapravo indiferentna prema (religijskim) identitetima, smatrajući ih opasnošću za suživot, a ne prilikom. Multikulturalnost se danas pokazala, kako reče Bauman, kao multikomunitarnost, jačajući upravo one elemente, identitete, koje je željela oslabjeti. Multikulturalnost je proizvela novi tip geta u koji te više nitko ne tjera, već iz kojeg se ne želi izići. Ona svakom jakom identitetu poručuje: tvoje je da radiš i trošiš, a sve ostalo goni u svoja četiri zida. U tom smislu švicarski referendum treba biti povod ne za zgražanje nad “ksenofobičnim Švicarcima”, koliko odgovorna konstatacija da su ljevičarske dogme na temelju kojih smo krenuli graditi suživot u Europi doživjele fijasko, da integracijska i imigracijska politika građena na njima pukne po šavovima čim mujezin zatuli s minareta, ili se otvori pitanje vjerskih simbola u javnosti.

Bezlična umjerenost
Vrijeme je za radikalno suočenje s promašajem jednog europskog modela suživota iz kuhinje europskih salonskih ljevičara i traženja novih puteva na tragu onih koji se svojih “ekstremnih” ideja drže umjereno, a ne umjerenih koji svoju umjerenost, čitaj bezličnost, zagovaraju i provode na ekstreman način; odozgor, s visina mnogo viših i opasnijih od svih minareta i zvonika zajedno. Daleko od stvarnog života ljudi, njihovih osjećaja, nada i strahova. Padoše, eto, minareti u Švici (minaret znači svjetionik), ali još je neizvjesno: Čiji? Jer mnoge su političke paradigme, pa i ljevičarske, nastale na sukobu s religijom, danas je izvjesno da iste padaju u nesnalaženju s njom.

Ivica Šola, Glas Slavonije

Post je objavljen 25.12.2009. u 18:10 sati.