Vlada RH je 03. prosinca prihvatila „Program građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje od 2009. do 2012. godine“ i ono od čega je Neretva strahovala, ali je i realno znala da će teško izbjeći, jest podatak da se radovi na našem području znatno usporavaju.
Iako su novine pisale o tom problemu, malo tko se osvrnuo na stvarne podatke i probleme.
Prema Programu Vlade u razdoblju 2010.-2012. za izgradnju i održavanje je predviđeno ukupno oko 7,7 milijadi kuna. Za usporediti je uloženi novac u gradnju i održavanje u 2009. godinu kada je uloženo 7,8 milijardi kuna. Dakle samo u ovoj kriznoj godini je uloženo više nego što se planira uložiti u sljedeće 2-3 godine.
No Vlada je ostavila otvorenu opciju da, ukoliko se iznađu neki novi izvori financiranja, u smislu europskih banaka, uloži dodatnu 1 milijardu kuna putem novih zaduženja. Takav scenarij je upitan je Hrvatske autoceste već imaju zaduženost koja po ekonomskim standardima prelazi u „crvenu“ zonu. Naime ako je godišnja zaduženost poduzeća veća od 50% od izvornih prihoda tog poduzeća, onda financijske institucije iz EU ne prakticiraju plasiranje kredita takvim tvrtkama. Dakle ta milijarda kuna nije previše izgledan scenario za HAC, osim ako INA uplati svoj dug od 1,2 milijarde kuna do 28. prosinca kako obećaje, pa se sanira veći dio tekućih obveza.
Investicije Hrvatskih autocesta u gradnju cesta planiraju se u iznosu 5,8 milijardi kuna, a nastavlja se izgradnja autoceste na dionici Ravča-Vrgorac i dalje prema Pločama, no smanjen intenzitet ne samo da je planiran, nego je već sada vidljiv.
Razgovarajući s raznim građevinskim poduzetnicima razvidno je da su oni veći spremni nastaviti gradnju i na dug ako će im država platiti dosadašnje dugove, ali država očito nije sposobna izvršavati svoje obveze prema ugovorima pa oni nisu u mogućnosti nastaviti brzi tempo gradnje.
Susjedni blog Pozle Gore te blog Zdravka Srzentića Srza iz Ploča su u par navrata analizirali dinamiku radova na cesti putem fotografija i sada kada imamo i službeni dokument Vlade i najvećim optimistima je jasno da autocestu Neretvi nećemo vidjeti prije 2012.
Ipak nije sve crno kako se čini. Za gospodarstvo našeg kraja je u određenom smislu i bolje graditi duže da bi se stablizirala i bolje planirala podrška građevinskoj operativi. Tu prije svega mislim na one koji pružaju hranu i smještaj radnicima i poduzeća koja daju svoje usluge opertivi zaposlenoj na gradnji autoceste.
U ekonomskom smislu je bolje imati 200-tinjak ljudi zaposleno na 3 godine, nego 600 na jednu godinu.
Post je objavljen 16.12.2009. u 23:32 sati.