Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/procitano

Marketing

Revolucija u učenju

Gordon Dryden i dr. Jeannette Vos
Izdavač: Educa

Ako nešto možeš zamisliti, onda to možeš i ostvariti. Walt Disney
Učenje je najdjelotvornije kada je zabavno. P. Kline
Sva su djeca rođeni geniji, ali mi potrošimo prvih šest godina njihova života kako bismo uništili tu genijalnost. B. Fuller
Do 2020. Godine u razvijenom svijetu najveći poslodavac biti će svatko sam sebi. N. Negroponte
Svatko dijete prilikom rođenja ima inteligenciju čiji je potencijal veći nego što je potencijal inteligencije koju je koristio Leonardo Da Vinci. G. Doman
Svijet u kojem će živjeti naša djeca ijenja se četiri puta brže od naših škola. Dr. W. Daggett
U životu nisam radio niti dana. Sve je bilo zabava. T. Edison



Model za 21. Stoljeće: Većina se treba pretvoriti u ljude koji sami sobom upravljaju, sami djeluju, sami uče i sami sebe motiviraju.

Svijet vaše djece bit će kao niti jedan prije. I njihova budućnost ovisi o njihovoj sposobnosti da usvoji nove koncepte, da naprave nove izbore i nastave učiti i prilagođavati se cijeloga života.

Za one koji raspolažu sa novim znanjem nudi se svijet prilika. Za one bez tog znanja budućnost s nastankom starih poslova i urušavanjem staroga svijeta nudi nezaposlenost, siromaštvo i očaj.

Daj proizvod besplatno tako da postane industrijskim standardom diljem svijeta, a ond azaradi prodjući njegove dodatke.

Prema našem mišljenju sve će veći dio učenja postati samostalno učenje: samousmjeravajuće i samoispunjavajuće.

Želite li vidjeti kako izgledaju nove tvrtke, pogledajte mlade tvrtke, a ne poduzeća u tradicionalnom smislu riječi koja se smanjuju i uglavnom sporo mijenjaju. U tim novim tvrtkama naići ćete na participaciju u rukovođenju i donošenju odluka. Otkrit ćete kako svi sudjeluju u podjeli dobiti, uključujući i ljude u dostavlačkoj službi kao i one u prijamnoj službi. U mnogima od tvrtki izgrađenima prema tom novom modelu ne možete raditi ukoliko ne posjedujete dionice. Ako ste bez novca, posudit će vam ga bez kamata, ali morate doslovce sudjelovati u vlasništvu tvrtke. Od samog početka tvrtka je uključena u skrb za vas. Takve tvrke plaćaju svaku vrstu tečajeva koji zaposlenicima omogućavaju osobni rast i razvoj. Osim toga te tvrtke stvaraju ozračja u kojima se njeguje osobni i obrazovni rast i razvoj.

Mi živimo u prvom dobu u ljudskoj povijesti u kojem je svatko u mogućnosti komunicirati sa svima ostalima. To je također prvo doba u kojem o prevladavajućoj tehnologiji više znaju djeca nego nastavnici i odrasli.

Svaki poljoprivrednik i svaki vrtlar dobro zna da, ukoliko želi dobiti dobar urod krumpira, ili uzgojiti prekrasne ruže, neće istrčati na polje i posuti ih gnojivom samo dan prije berbe. Vrtlar zna da, kako bi dobio prekrasne ruže, mora korijenje pripremiti gotovo godinu dana ranije. To svi znaju. Svi to razumiju kada se radi o kupusu i ružama. Međutim, mi o tome uglavnom uopće i ne mislimo kada se pripremamo imati dijete.

Po našem bi mišljenju srž školovanja trebala predstavljati dva 'predmeta', a svaki bi od njih trebao biti integriran u sve ostale predmete. To su: učenje o tome kako učiti i učenje o tome kako misliti.

Zbog neprekidnih promjena u društvu još je i važnije da svatko iz škole izađe sa sposobnošću samostalnog djelovanja, samostalnog učenja i samostalnog upravljanja vlastitom budućnošću.

Kojim god se predmetom ili predmetima učenici bavili u svom obrazovanju, prava provjera obrazovnog sustava sutrađnjice doći će iz njegove sposobnosti da u učenicima pobudi vrhunski užitak učenja. To znači da će poticati izgradnju učeničkog samopoštovanja koje je vitalno za rast i razvoj svake osobe. U svakom od uspješnih sustava koje smo proučavali diljem svijeta, samopouzdanje je bilo na važnijem mjestu od sadržaja nastavnog predmeta.

Trostruka svrha učenja:
1. Učenje sposobnosti i znanja o specifičnom predmetu, te kako se njih može naučiti brže, bolje i lakše.
2. Razvoj općih konceptualnih sposobnosti – kako se iste ili povezane koncepte može naučiti primjenjivati u drugim područjima.
3. Razvoj osobnih sposobnosti i stavova koje se također lako mogu primjenjivati u svemu što činimo.

Vi ste vlasnik najsnažnijeg računala na svijetu.
Sve informacije koje ste naučili prije dvije godine su danas stare. Neuroznanost ... je u ekspanziji nalik na eksploziju.

Kada bi vam radio aparat bio namješten na četiri radio postaje odjednom, bilo bi vam nemoguće otkriti bilo kakav smisao onoga što čujete. Slično je i s učenjem. Potrebno je da pročistite svoje valne dužine i namjestite ih samo na jednu postaju. Zato gotovo svaka uspješna sesija učenja započinje relaksacijom: pročišćavanjem uma na način da vaše nesvjesno može primati jasne poruke i pohranjivati ih u njihov odgovarajući 'file'.

Ako ste odrasla osoba, tada na mozak otpada svega oko dva posto vaše ukupne težine. Međutim, on koristi oko 20 posto energije koju razvija vaše tijelo.
Da bi dobio energiju mozak treba puno glukoze. Zato su toliko važni svježe voće i povrće. Oni obiluju glukozom.

Naša jednadžba za uspjeh glasi: strast + vizija+ akcija.

Što biste vi zaista željeli učiniti? Što je vaša prava strast? Ono što biste voljeli raditi više od bilo čega drugoga? Usudite se zamisliti što biste željeli postići.

Sve je puno lakše naučiti ako imate određeni cilj. Kada ste ga odredili, razdijelite ga u manje dijelove koji se mogu ostvariti. Potom si zdajte realistične rokove za svaki korak, tako da od početka možete vidjeti svoj uspjeh.

Ako u sat vremena možete pročitati novine, onda već znate kako pročitati najmanje četiri knjige dnevno.

Mislite o asocijacijama jer je stanje pred usnivanjem, neposredno prije no što utonete u san vitalni dio procesa učenja.

Alfa je stanje također idealno za započinjanje svakog novog razdoblja učenja. Sasvim jednostavno, vrlo je smisleno razbistriti mozak prije no što počnemo s učenjem. Ako na teren za golf ponesete sa sobom probleme iz ureda, nikada nećete igrati izvanredan golf. Vaše će misli biti negdje drugdje. Isto vrijedi i za učenje. Ako u srednjoj školi sa sata francuskog dođete na sat matematike, može vam biti teško 'promijeniti brziju'. Međutim, ako nekoliko minuta posvetite vježbama dubokog disanja , počet ćete se opuštati. Pustite si neku opuštajuću glazbu, zatvorite oči i mislite o najmirnijem prizoru kojeg možete zamisliti i uskoro žete biti u stanju opuštene budnosti koje olakšava 'uplovljavanje informacija' u vaše dugoročno pamćenje.

Sjetite se sportske maksime: to nije pogreška, to je vježba.

Na svijetu postoji 2700 jezika. Engleski jezik ima oko 550.000 riječi. Njemački ima manje od 200.000. no lingvisti se slažu kako oko 90 posto svih jezika koristi svega oko 2000 do 3000 riječi. Ako te riječi lako možete razumijeti i tečno ih govoriti bit ćete sposobni razmjerno dobro komunicirati na novom jeziku. Čak i 1000 tečno naučenih riječi može pomoći da se razumijete na stranom jeziku.

Glazba igra trostruku ulogu: pomaže vam da se opustite, aktivira desnu polovicu vašeg mozga kako bi primala nove informacije, i pomaže da se informacije premjeste u banke podataka vašeg dugoročnog pamćenja.

U većini se škola ne poučava najvažniji od svih 'predmeta': kako osmisliti vlastitu budućnost i nove ideje.

Um proširen novom idejom nikada se ne vraća na svoje početne dimenzije. O. W. Holmes
Samo nepostavljeno pitanje je glupo pitanje. P. MacCready
Ako želite djeci pomoći, morate početi misliti na njihov mozak. Naposljetku, ona ne čitaju pomoću svojih bubrega. Dr. D. Waber
Igra je dječji posao. Djeca uče iz svega što čine. C. Hooper
Ako u životu odbijete prihvatiti sve osim onog najboljega, često ćete to i dobiti. S. Maugham
Ako mislite da možete ili mislite da ne možete, u pravu ste. H. Ford - mnogi su autori prerađivali tu poruku: Mi smo ono što mislimo da jesmo. Postajemo ono što mislimo da ćemo postati.

Da bismo kreativno rješavali probleme, potrebno je da otvorimo nove putove, da pronađemo nova sjecišta i da otkrijemo nove veze. Moramo prekinuti ustaljene obrasce.
To ćemo najlakše postići ako započnemo s pitanjima koj a će preusmjeriti naš um. Što bi se dogodilo s našim problemom ako bismo ga udvostručili, prepolovili, zamrznuli, ponovo konstituirali, obrnuli ga, prilagodili, preuredili, kombinirali? Što bi se dogodilo da ga cijeloga – ili samo jedan njegov dio – uklonimo? Ako bimo jedan dio tog problema nadomjestili drugim? Ako bismo ga umanjili, skratili, olakšali? Ako bismo ga prebojali, modernizirali, uvećali? Ako bismo ga prepakirali, na drugačiji način razdjelili? Što bi se dogodilo ukoliko bismo primjenili sva svoja osjetila i dodali mirise, zvukove ili ga učinili drugačijim na izgled ili na dodir?

Čitavog života vrijedi to da ako misliš da lođe učiš da češ vjerojatno loše i učiti. Pravo je pitanje kako se programira takav obrazac razmišljanja. Jedno je američko istraživanje pokazalo da većina djece od vrlo rane dobi na svako pozitivno ohrabrenje primi po najmanje šest negativnih primjedbi. Problem počinje s primjedbama poput: 'ne čini to' ili 'nisi to baš dobro učinio'.

U velikom broju država 'formalno akademsko obrazovanje' je norma od prvih razreda osnovne škole. Djeca nemaju priliku učiti na zabavan način i putem iskustva, što je temelj za stvarni razvoj. Zato prečesto radost učenja blijedi i djeca uče ne učiti.

Novi ključevi za budućnost su dobro razvijeni um, strast za učenjem i sposobnost uporabe znanja.

Um nije posuda koju treba napuniti, već vatra koju treba zapaliti. Plutarh
Naš je cilj još uvijek da naša škola bude najbolja, da bude škola u kojoj nema neuspjeha, koju će svako dijete napustiti s identificiranim talentom, sposobnostima ili inteligencijom uz pomoću kojih može postati što god želi. M. Alexander
Svoju stvarnu moć računalo će postići kada postane sredstvo učenja kojega kontrolira učenik. P. Nolan
Mi se zaklinjemo u to da želimo izvrsne škole, a zapravo se zadovoljavamo time da su one prosječne. D. Gardner
Internet je plimni val. On će otplaviti računarsku i mnoge druge industrije i potopiti one koji ne nauče plivati na njegovim valovima. Bill Gates

Srušite prepreke k učenju
Lozanov drži kako postoje tri glavne prepreke k učenju: kritičko-logička prepreka (škola nije laka, pa kako onda učenje može biti zabavno i lako), intuitivno-emotivna prepreka (ja sam glup i neću to moći učiniti) i kritičko-moralna prepreka (učenje je težak posao – najbolje da se prikrijem i vidim što će se događati).

Potaknite učenike da odrede svoje ciljeve i planiraju vlastitu budućnost. Ako znaju kuda idu, onda će im i put biti određen. Naše je iskustvo da će većina ljudi nadmašiti osobne ciljeve koje su si sami postavili, to je vjerojatno najčvršće načelo u rukovođenju.

Učenike treba potaknuti da jasno vizualiziraju kako će u budućnosti upotrijebiti svoje znanje. Drugi je usaditi im pozitivno razmišljanje koje će učenike potaknuti da u svojim udžbenicima potraže specifične odgovore koji bi im u budućnosti mogli koristiti. Ne možemo dovoljno naglasiti važnost spomenutoga, jer mnog nastavnici ne shvaćaju koliko negativna sugestija može biti štetna.

Djeca uče ono s čime žive
Ako dijete živi s kritikom, uči osuđivati.
Ako dijete živi s nasilje, uči se tuči.
Ako dijete živi sa strahom, uči biti zabrinutim.
Ako dijete živi sa samilošću, uči samo sebe sažalijevati.
Ako dijete živi s ismijavanjem, uči se sramiti.
Ako dijete živi s ljubomorom, uči što je zavist.
Ako dijete živi sa stidom, uči se osjećaju krivnje.
Ako dijete živi s ohrabrivanjem, uči se samopouzdanju.
Ako dijete živi u toleranciji, uči se strpljenju.
Ako dijete živi s pohvalama, uči cijeniti.
Ako dijete živi s prihvaćanjem, uči se ljubavi.
Ako dijete živi s odobravanjem, uči voljeti samoga sebe.
Ako dijete živi s priznanjem, uči da je dobro imati cilj.
Ako dijete živi s dijeljenjem, uči se velikodušnosti.
Ako dijete živi s poštenjem i pravednošću, uči da postoje istina i pravda.
Ako dijete živi sa sigurnošću, uči se vjeri u sebe i one oko sebe.
Ako dijete živi s prijateljstvom, uči da je svijet mjesto na kojem je ugodno živjeti.
Ako vi živite s mirom, vaše će dijete živjeti spokojno.
S čime živi vaše dijete?
Dorothy Law Nolte

Olimpijski izazov
Ako imate strast i viziju, ali ne poduzimate akcije – vi sanjarite.
Ako imate viziju i poduzimate akcije, ali nemate strasti – biti ćete prosječni.
Ako imate strast i poduzimate akcije ali nemate viziju – doći ćete do cilja, ali ćete ustanoviti da je on pogrešan.
Marilyn King

Upošljavam šest poštenih, uslužnih ljudi koji su me naučili svemu što znam: njihova su imena Što i Zašto i Kada i Kako i Gdje i Tko. R. Kipling

Kada bih ponovo mogla odgajati svoje dijete
Kada bih ponovo mogla odgajati svoje dijete,
Više bih bojala prsima, a manje upirala prsom.
Manje bih ga ispravljala, a više s njim veze uspostavljala.
Skinula bih pogled sa sata, a više bacala pogled na njega.
Pobrinula bih se da manje znam, a da mi više bude stalo.
Išla bih na više izleta i puštala više zmanjeva.
Prestala bih izigravati ozbiljnost i obziljno bih se igrala.
Trčaka bih kroz više plja i gledala u više zvijezda.
Više bih ga grlila, a manje vukla.
Rijeđe bih bila stroga, a puno bih mu više toga priznavala.
Najprije bih mu gradila samopouzdanje, a kasnije kuću.
Manje bih ga poučavala o ljubavi prema moći,
A više o moći ljubavi.
Diane Loomans

Potičite učenike da budu i nastavnici i učenici.

Vještina poučavanja sve se više pretvara u umijeće poučavanja djece da sama sebe poučavaju.

Kao što je Konfucije rekao prije 2500 godina:
Kombinirajte najbolje od novoga s najboljim od staroga.
Učite čineći.
Cijeli svijet koristite kao učionicu.
Za učenje i poučavanje koristite glazbu i poeziju.
Spajajte akademsko i tjelesno.
Naučite kako učiti, a ne samo činjenice.
Prilagodite poučavanje različitim stilovima učenja.
Izgradite prave vrijednosti ponašanja.
Svima osigurajte jednake mogučnosti.

Što si danas učinio, a da to nije učinio nitko drugi na svijetu?

Naš najveći strah nije to da smo nesposobni.
Naš je najveći strah da smo moćni iznad svake mjere.
Većinu nas ne plaši naša tama, već naša svjetlost.
Pitamo se: Tko sa ja da bi bila sjajn, prekrasna, talentirana i nevjerojatna osoba?
U stvari, tko si ti da to ne budeš? Ti si božje dijete. Svijet nema koristi od toga da se praviš malenim.
Nema ništa prosvijetljenoga u tome da se ogrnaičavaš kako se ljudi oko tebe ne bi osjećali nesigurnima.
Rođeni smo da iskazujemo slavu božju koja je u nama. A ona nije samo u nekima, ona je u svima.
Dok dopuštamo da naše svjetlo sja mi nesvjesno i drugima dajemo dopuštenje da čine to isto.
Kad se oslobodimo našeg vlastitog straha naše će prisustvo automatski soloboditi i druge.
Marianne Williamson





Post je objavljen 11.12.2009. u 15:35 sati.