Napokon su to priznali i javno! Evo sinoć, prvi put uživo na RTLu čujem ono o čemu se već odavno u narodu priča utiho - autocesta do Ploča neće biti završena ni ove godine. Ma ni u snovima
Štoviše, nije bila završena ni prošle kad je trebala biti, neće ni ove kad je obećana biti, a sigurno neće ni sljedeće godine koju više ni ne spominju. Sada je jedino pitanje hoće li autocesta uopće ikada biti završena, jer se spominje odgoda od čak 6 godina. Čudim se da nije i 666, to je tako lijepa brojka, slikovita
A sve su nas do nedavno uvjeravali da će A1 do Ploča stići do kraja godine i da je sve u najboljem redu I dok su naivci pored zdravih očiju slijepo u dolazak nedolazeće autoceste vjerovali, meni je i samo onako odoka promatrajući brzinu napredovanja zemljanih radova kod Vrgorca već odavno postalo jasno da će do kraja neke godine A1 stići, ali koje to godine ili bolje reći stoljeća?
Naime po planovima i obećanjima hrvatskih cestograditelja A1 je već 2008. trebala biti tu, ali je taj rok lani šutke probijen i prebačen na 2009tu, da bi i u ovoj godini bez ikakvih objašnjenja rok prebacili na sljedeću i tako unedogled do svetog nikada.I mislite da će za to itko odgovarati? Ma nijedna glava za to neće pasti. Niti u HACu niti u Vladi. Jer o moj bože - kriza je. Nema se para. I nikome ništa. Glavno da se farbaju tuneli. U svim duginim bojama. Ma farbaju oni nas, farbaju. A tko je nama neretvanskim seljacima kriv kad Ploče nemaju Kalmetu, jel´ tako.
I hebemti Sanaderu Pelješki most da ti hebem! Sada više nego ikada. Za kojekakve bolesno grandiozne projekte se imalo i ima, a za dovršetak žile kucavice hrvatskog juga se nema, za tih zadnjih 15ak kilometara spoja od Vrgorca do Ploča presušile financije. Ma kiseli ti kukumar na prkno izlazija!
Nije mi jasno kako im spajanje druge hrvatske luke na kvalitetnu cestovnu mrežu nije u primarnom interesu? Ta ne radi se ovdje o par autića dnevno koji možda hoće, a možda i neće ostaviti HACu koju kunu na naplatnim kućicama. Ovdje se pored cjelokupnog sezonskog turističkog prometa za krajnji jug to jest cijelu dubrovačko-neretvansku županiju, dolinu Neretve i sam Dubrovnik, radi i o transportu za jednu luku, luku Ploče koja je poslije Rijeke druga hrvatska luka po količini prometa koji kroz nju prođe. Zar ova blentava ekipa ne shvaća koliko tih još par bijednih kilometara do Ploča znači ovom narodu što ovdje životari?
Pa cijeli bi ovaj kraj dolaskom autoceste dobio gospodarsku injekciju adrenalina. Ova zadnja dionica bi samo turističkim sezonama isplatila samu sebe. Zar oni ne kuže na kakve smo mi lokalne podrtotine osuđeni? Pa to su ceste smrti, a ne ceste!
Prođite samo dionicu od Makarske ka Pločama ili od Vrgorca ka Prologu, u te se izderane kaldrme nije ulagalo ima pedeset godina, friški asfalt je ovdje nepoznanica kao pingvin u Africi, to su sve zavoj na zavoju, rupa na rupi i zakrpa na krpi. Silne kamione i prikoličare koji voze za Luku uopće ni ne spominjem. A sa povećanjem prometa koji se izlaskom sa A1 u Ravči slijeva na loše lokalne ceste – povećava se i rizik od prometnih nesreća. Koliko ih treba poginuti prije nego se nešto poduzme?
Ma ja znam da mi lokalci već svaku zakrpu poznajemo po imenu i da točno znamo na kojoj je rupi Ivin mali razbija golfa, na kojoj je okuci mali Mate prokliza ćaćinog merdžu i u koju se koštelu Ante zabija kad se ono sa svadbe podnapijen noću vraća iz Otrić Seoca, ali trebate to vidjeti kada dođe sezona... ajmeeeee! Kada dođe sezona i kada oni jadni turisti stanu silazit sa autoceste pa se počnu od Vrgorca naovamo gubit u vremenu i prostoru! Pa majko mila to treba snimati. Pa ti su ljudi prestravljeni! I to s razlogom! Od Vrgorca do nas lokalni putovi su toliko loši, uski i opasni da se netko tko ovaj kraj ne poznaje s lakoćom zbuni i izgubi, a kako i neće kad nosi glavu u torbi. On jadnik više ne zna gdje bi krenija il´ bi glavom skrenija. On više ne zna hoće li na Staševicu za Ploče, ili će na Mali Prolog pa livo na Kobiljaču i Karamatiće za Ploče ili će pravo na Prolog pa tražiti priko Neretve most u Metkoviću i onda se vraćat u Opuzen pa kod Stjepana Filipovića produžit za Dubrovnik
Znam da vam tek sad ništa nije jasno. Jer kakav brlog, kakva Kobiljača i kakve veze narodni heroj Stjepan Filipović ima s tim?!? Ma nema to veze s ničim! S ničim kažem vam ja, a najmanje s pameću! Pa sad znate kako je tim zagubljenim stranim jadnicima.
Mislim da se ne jedan uhvatio za glavu i usrid noći usrid ničega zavapio - pa milamajko di san ja ovo doša (na kojem god jeziku da mu mila majka govorila)?! Ma džabe njemu GPS i džabe šta mu tamo lipo piše da se vozi po državnoj cesti kad on vlastitim očima svjedoči da kroz mrkli mrak vozi po nekoj izlokanoj seoskoj kaldrmi bez ikakvih oznaka, bez znakova, bez putokaza, sam samcat kao božja ovčica usrid nekog balkanskog božemiprosti Pakistana. Mislim da oni koji se nekako na slijepo uspiju dočepat magistrale ljube asfalt na koji su izišli i zahvaljuju svim svecima kojih se site
O čemu se to ovdje zapravo radi i dokle je autocesta konkretno došla?
Za sve one koji se nisu spuštali južnije od Like ili sjeverne Dalmacije problematika je možda zbunjujuća, ali pokušat ću to malo bolje pojasniti. Kad se A1 spustila do čvora Dugopolje i Splita, time nije završilo njeno napredovanje na jug već se gradnja i dalje u dionicama nastavila iza strmih padina Biokova. Prvo je završena do čvora Šestanovac (odakle se možete kamenom dobacit do Mlikotinog Zagvozda ili lipo niz Vrulju spustit na jadransku magistralu pa do Makarske), a zatim od Šestanovca do čvora Ravča koji se nalazi 7-8 kilometara prije Vrgorca i za sada je zadnja izlazna točka autoceste A1.
Zadnja dionica je dakle trebala biti ova od Ravče preko Vrgorca do Ploča, gdje autocesta iz zabiokovlja takoreći ponovo izlazi na more. Dakle od Ravče se uistinu nastavilo nešto prpati i teškom se mehanizacijom došlo pod sami Vrgorac, vijadukt preko Betine skoro je pa gotov, za njim je pola brda već odvaljeno, prizor je to za gledanje, počeli su nicati i potpornjići za daljnje vijadukte, no ti grubi zemljani radovi su izgleda to. Tu se stalo. Sada je koliko čitam građevinarcima bitno samo dovesti te radove u stanje u kojem će najmanje propadati dok se bude čekao nastavak gradnje, pa je izgleda upitna i ta kratka dionica do samog Vrgorca (a kamoli do Ploča 15ak km dalje na jug).
Zašto se ova zadnja dionica do nas toliko razdužila i zašto je skuplja od dosadašnjih? Razloga ima i nema. Odmah u pripremnim radovima ove zadnje dionice Ravča-Ploče, iskrsli su neki problemi koji su pokazali da će baš ova dionica biti jedna od najgadnijih dionica za građevinare. Naime, pokazalo se da je konfiguracija tla izuzetno zahtjevna zbog svoje raznolikosti. Konkretno, iz strašno brdovitog područja, velikog broja tunela i vijadukata naglo se prelazi u močvarno i vodoplavno područje koje zahtjeva potpuno drugi pristup u gradnji. To vam se recimo najbolje vidi kod ogromnog vrgoračkog vijadukta preko Bunine i recimo na već dovršenom čvoru Čeveljuša, to jest pristupnoj brzoj cesti od Ploča (Luke Ploče) ka autocesti, a koja za sada ne vodi - nigdje. Da, dobro ste čuli – u nigdje Vrlo slikovit prikaz sveopćeg st(r)anja u zemlji. To jest, ta pristupna cesta vodi ka budućoj autocesti i budućem čvoru Karamatići, ali budući da buduća autocesta još nije stigla ona ne vodi nigdje - nego iz močvare u brdovite Karamatiće. Od komara do kozara. A odande se prijatelju snalazi. Tako da vam je situacija danas sljedeća, od Ploča se sa gradnjom krenulo ka Vrgorcu, od Vrgorca se sa gradnjom krenulo ka Pločama - no još se uvijek nismo našli u sredini Nakon nekoliko godina i dalje fali onih ključnih 15ak km autoceste između. Zašto se to do sada nije izgradilo? Pa do sada su uvijek nešto muljali, opravdavali se, nalazili izgovore, ali sada je situacija jasna – nema se. Pred samim ciljem se nema. Ma zamislite vi to. Kakvo je to mudro strateško dugoročno planiranje bilo. Skoro kao u Podravci.Ti dam ti dam da mi daš.
Ja mislim da kad bi meni i Vrgorčaninu dali žlice u ruke i da on stane sa svoje strane kopati autocestu, a ja sa svoje - da bi se prije nas dvoje blogera našlo na po´ puta nego ovi iz Hrvatskih autocesta. Ili bi se barem nakopali krumpira
A cijeli bi ovaj kraj dolaskom autoceste gospodarski oživio. I sad mi stvarno ovi naši nisu jasni. Ni ovi Naši ali i naši naši. Naši ovdje svi muče, nitko ne bleji, svi zabili glave u pijesak ka nojevi, a ovi Naši se protiv krize bore zaustavljanjem bilo kakvog napretka Rade li to oni namjerno? Guraju li to oni namjerno ovaj narod u još veća govna? Zar su toliko glupi? Bojim se da jesu.