Opet sam naišao na zanimljivu vijest a tiče se aviona. Nekako su mi te priče sa avionima uvijek super za pogledati, možda jer zbog posla znam ponešto o avionima, a možda samo jer su avioni opčenito fascinantni.
Svi smo ne tako davno uživali u striptizu stjuardese u kokpitu putničkog aviona. Nekako ispada da uniforme privlače komade? Naravno to ide u oba smjera!
Ovaj put ispada da su oba pilota spavali za vrijeme leta i prošišali aerodrom na koji su trebali sletjeti.
Kontrolni toranj ih je bezuspješno zvao sat i 18 minuta. Kada su piloti napokon čuli radio pozive, već su preletjeli aerodrom 240 kilometara, a tu su razdaljinu prevalili za samo 16 minuta.
E pa kako zapravo lete ti današnji avioni? Zapravo piloti osim uzlijetanja i slijetanja, nakon što isplaniraju rutu, koju im odobri kontola leta (ovisno o vremenskim nepogodama i drugim avionima) ukucaju plan leta u kompjuter i uključe autopilot. Tada piloti mogu npr. igrati na karte ili kao u ovom slučaju spavati. Sve dok im kontrola leta opet ne naloži da nešto promijene zbog novih okolnosti.
Današnji putnički avioni toliko su kompjuterizirani da doslovno mogu sami letjeti. Uz pomoč navigacijskih uređaja na zemlji, avion leti po zračnom putu (nešto kao ceste na zemlji).
Postoji automatski sustav izbjegavanja sudara u zraku, gdje avion sam mijenja zadanu putanju ako je u situaciji mogučeg sudara.
Avion može sam pronači pistu i sletjeti, zato piloti i mogu sletjeti navođeni sustavima sa zemlje za precizno slijetanje, u potpunoj magli tj vidljivosti od 0 metara.
Avion može i poletjeti sam. Piloti su zapravo tu samo zato što kompjuteri još uvijek ne mogu razmišljati i donositi odluke. Zapravo su u avionu dva pilota samo zato da jednome ne pozli za vrijeme leta.
Podsječa me na staru anegdotu:
U početku zrakoplovstva pilot je imao toliko posla za upravljačem da nije imao vremena uz kartu proračunavati pozicije i kurseve, a radio uređaj je bio nimalo user friendly pa je to radila još jedna osoba.
U avionu su za let bili potrebni pilot, kopilot, navigator i vezist.
Napretkom u avio tehnici posada se smanjila na pilota, kopilota i vezista.
Pa na pilota i kopilota.
Pa napokon na pilota i psa.
Zašto k vragu pilota i psa?
Pas je tu da ugrize pilota ako nešto dotakne!!!
Post je objavljen 23.10.2009. u 22:15 sati.