Koncept
Kad uguglate termin „device art“ izlaze rezultati koji se tiču ili hrvatskog ili pak japanskog Device Arta. Ovih drugih – japanskih rezultata ima mnogo više, ali za to postoje i objektivni razlozi. Oni proizlaze iz konceptualne prirode samih projekata, kao i okolnosti u kojima se projekti realiziraju.
Device art je koncept koji je osmišljen gotovo istodobno 2004. godine i u Japanu i kod nas. Oni koji prate scenu vezanu uz umjetnost i nove tehnologije gotovo ne mogu vjerovati da nije riječ o svojevrsnom prepisivanju. Pitaju se tko je od koga preuzeo naziv.
No mi tvrdimo da je device art samo još jedan dokaz u prilog tezi da su ideje univerzalne.
Također činjenica da, srećom ili možda nesrećom, dijelimo isto ime, ne znači da je isti i koncept onoga što taj termin označava. Tako je primjerice dr. Andreas Broeckmann, povjesničar umjetnosti i nezavisni kustos tedugogodišnji direktor Transmediale festivala, kada je vidio katalog Device_arta 2004. u Zagrebu, tu razliku prokomentirao riječima „Exactly the opposite!“. Pri tom je naravno malo pretjerao, naime nije sasvim suprotno, no sasvim sigurno japanski i hrvatski device art konceptualno se razlikuju. Naime, japanski Device Art termin su osmislili dr. Machiko Kusahara, uvažena predavačica na UCLA i dr. Hiroo Iwata sa Sveučilišta Tsukuba i taj je naziv simplificirano označavao dijelom produkt, dijelom igračku, dijelom skulpturu.
Tri su osnovne karakteristike japanskog Device Arta. Prva je da sam mehanizam predstavlja temu djela, tj. medij je sadržaj, druga je da su ti umjetnički radovi često namijenjeni igri te se u nekim slučajevima proizvode kao serije namijene široj komercijalnoj distribuciji. Treća karakteristika je da ta zaigranost radova proizlazi iz japanske tradicije i kulture koja je oduvijek bila zaintrigirana sofisticiranim alatima i materijalima
Postoje dvije vrste budućnosti, kaže Derrida – la future – ona budućnost koja je na naki način predvidljiva, mjerljiva, vjerojatna, te - l'avenir - ona koja je totalno neočekivana, i to je, prema njegovom mišljenju, prava budućnost.
Device Art umjetnici iz Japana, rade na aspektu neočekivanosti i nepredvidljivosti naše budućnosti jer svojim šik 'izumima' i njihovom masovnom distribucijom, mogu doprinijeti njenoj izmjeni. A ako će nam budućnost izgledati kao iz spota Maywe Denki 'tvornice' ispunjena zaigranim, nježnim i profinjenim muzikalnim robotima, nemamo ništa protiv.
** kada i gdje
Post je objavljen 21.10.2009. u 00:21 sati.