Paralaksa je prividna promjena položaja promatranog objekta s promjenom mjesta promatrača.
To je pojava koja se pojavljuje u fizici, astronomiji, optici...
Znači paralaksa nastaje gdje god se prilikom promatranja određenih objekata pričinjava pomjena položaja istih u odnosu na još udaljenije objekte, ako se promijeni mjesto promatrača.
U astronomiji je paralaksa jedina direktna metoda pomoću koje se mogu mjeriti udaljenosti objekata (zvijezda) izvan Sunčevog sustava. Sateliti koriste tu tehniku za preko 100,000 susjednih zvijezda. To stvara osnovu za sva ostala mjerenja udaljenosti u astronomiji, i kozmičku ljestvicu udaljenosti.
Mjesec koji se promatra s različitih pozicija na Zemlji, može se činiti da se nalazi na drugom mjestu u odnosu na zvijezde koje se nalaze iza njega.
U optici se paralaksa pojavljuje kod dalekozora, mikroskopa, fotoaparata, koji objekte vide nešto drugačije nego ljudsko oko, tj. iz drugih kutova.
Zanimljiv primjer paralakse koji sam primjetila je npr. kad se vozite autoputom (ili običnom cestom). Drveće i grmlje koje se nalazi neposredno uz rub ceste izgleda kao brzo proleti pokraj vas, a ono udaljenije kao da se sporije pomiče. Doduše u oba slučaja se drveće ne miče uopće, nego samo mi kao promatrači u automobilu.
Jedan primjer s Wikipedije govori o npr. kazaljci brzinomjera na kontrolnoj ploči automobila. Zbog toga što je ona malo odignuta od kruga na kojem su označene brzine, vozač koji ju gleda s prednje strane vidi da se vozi npr. 70 km/h, dok suvozač može vidjeti npr 5 km više ili manje, ovisno o kutu gledanja.
Paralaksa se također primjećuje u 3D videoigricama. Kad igra miruje sve djeluje kao da je dvodimenzionalno, no kad se igrač kreće, u skladu s tim se mijenja i okolina, te sve izgleda kao da se pojavila dubina prostora.
Eto...
Za još opširnije objašnjenje: http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax
Post je objavljen 24.08.2009. u 10:03 sati.