Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/pilotgirl

Marketing

Mlazni motori

ejj! evo prije par dana posjetila sam u Stitaru (pored Zupanje) pilanu u kojoj vec neko vrijeme za Alpi Aviation proizvode dva tipa ultralakih zrakoplova. A odnedavno su poceli ugradjivati i motore. Gospon Mirko me proveo kroz cijeli pogon i bilo je fantasticno! Sve je jako slicno modelarstvu, s tim da naravno koriste smrekovinu (koja raste na 2000 metara nadmorske visine) umjesto balze koju koriste modelari. Nazalost nemam fotki od tamo jer me tata rano probudio i pozurivao, a kak sam jos spavala zaboravila sam ponijeti fotic :( . ah kak sam ljuta na sebe zbog toga. ali bit ce prilike ;) . Mogla bih vam jos duugo pisati o tome svemu sto sam tamo naucila i vidjela, ali ovo je ipak post o mlaznim motorima, a o njima imam puno za reci.

Mlazni motori

Mlazni motori vrsta su motora s unutrasnjim izgaranjem. Njihova najpoznatija primjena je u zrakoplovstvu, pretezito vojnom. Proizvode snagu koristeci nacelo ubrzanja protoka velike kolicine zraka kroz motor. Gorivo koje izgara u komori za izgaranje, proizvodi tople, ispusne plinove koji se sire i izbacuju kroz straznji dio motora. Neki mlazni motori rade s propelerom, drugi zvani turboventilatori, vecinu snage postizu potiskivanjem takozvane mlazne premosnice hladnog zraka oko motora.

Mlazni motor proizvodi potisak, silu koja motor tjera naprijed. Djelovanje te sile moze se objasniti nacelom akcije i reakcije. topli se plinovi svojim sirenjem istiskuju iz motora. ta sila akcije proizvodi jednaku, suprotnu silu reakcije ispusnih plinova prema motoru. sila reakcije, zvana potisak pokrece motor i letjelicu naprijed. potpuno isto nacelo djeluje kada zrak istjece iz napuhanog balona i pokrece ga kroz zrak.

Mlazni motor je konstruirao britanski inzenjer Frank Whittle (1907.-1996) tridesetih godina. uz odredjene dorade nastali su mlazni motori s propelerom i mlazni motori s ventilatorom.

Prvi vojni operativni mlaznjak bio je njemacki Messerschmitt Me 262, koji je od 1944. djelovako kao laki bombarder. Osam godina kasnije, 2. svibnja 1952., putnickim mlaznjakom de Havillandov Comet obavljen je prvi komercijalni let.

Motor mlaznih motora s propelerom spojen je s nekoliko krila propelera koja se okrecu. njih zovemo turbinom koja je najcesce smjestena na prednjem dijelu motora. za svoje pokretanje turbina koristi energiju ispusnih plinova i tako stvara veci dio sile potiska. Mlazni motori s propelerom ekonomicni su i prikladni za male putnicke letjelice malih brzina.

Mlazni motori s ventilatorom imaju turbinu unutar motora koja okrece veliki ventilator na prednjem dijelu motora. Svojim okretanjem ventilator usisava golemu kolicinu zraka. taj zrak prolazi preko tople jezgre motora i izbacuje se van kroz njegov straznji dio, proizvodeci tako najveci dio potiska. mlazni motori s ventilatorom su tisi, ali mnogo snazniji od drugih mlaznih motora i koriste se za pogon velikih zrakoplova.

Turbomlazni motor
Ovi motori za izgaranje koriste mjesavinu zraka i kerozina. izgaranjem se stvara bujica brzo pokretljivih toplih ispusnih plinova, koja motor pokrece naprijed. iako turbomlazni motori trose velike kolicine gorive i vrlo su bucni, ti su motori veoma snazni i razmjerno lagani, sto ih cini prikladnima za pokretanje nadzvucnih letjelica kao sto je Concorde.

Turboelisni i turboventilatorski motor
Dio snage turbine moze se prenijeti i na elisu pa se dobije turboelisni motor. takvi su pogonski sustavi lagani i efikasni, ali prikladni samo za male brzine. moderniji turboventilatorski motor uspjesno ujedinjuje prednosti mlaznog i elisnog pogona. kod nejga se dio snage turbine prenosi na "ventilator", zapravo dodatni kompresor koji sabijeni zrak tjera mimo motora i tako stvara dodatnu mlaznu struju.

Dogrijevne komore
Vecina nadzvucnih aviona opremljena je i dogrijevnim komorama koje u slucaju potrebe mogu razviti dodatni potisak. kroz njih prolaze ispusni plinovi mlaznog motora. ubrizgamo li u njih gorivo, potisak mlaza jako se poveca, iako se to placa nesrazmjernim povecanjem potrosnje goriva. zbog toga se dogrijevne komore ukljucuju samo nakratko, primjerice pri polijetanju ili, kod ratnih aviona pri manervriranju u borbi.

Image Hosting by imagefra.me
Messerschmitt Me-262

pozdrav! (moj 100-ti post :D )

Post je objavljen 10.08.2009. u 22:02 sati.