Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/boric

KONVOJ LIBERTAS:KATJA DAMJANOVIC-2

Zagreb,studeni 1999.

...Rijeka.Stigli smo oko sedam i po.Kasnimo zbog jednog sudara na meji s Hrvaskom pred Rijekom.Sto napisati o Rijeci?I Rijecani su divni.Ispratili su nas pjesmom,mahanjem i pozeljeli nam srecu.Ukrcali smo se na brod,
smjestila sam se u avio kabinu.Cekanje da brod krene u tom trenutku mi se ucinilo najtezim,najduzim,mislila sam prespavat cu i onda jos dan i onda smo uvece u Gruzu.Moj Boze,idemo u Grad.Noc je protekla"veselo"
po Zadar,pucali su po njemu,granatirali ga.Osjetila sam pristanak broda,
negdje kroz san,a mozda nismo ni pristali.U samu zoru ispratili su nas Vodicani sa svojim PB i manjim brodicam.Na buri,dosli su nam dati podrsku,svoje molitve za mir.
Split.Splicani.Sto napisati o tom malom velikom gradu i o judima iz tog grada,ukrcali se s nama na brod i krenuli s nama u pustolovinu zvanu zadnja dionica do Gruske luke.U Splitu su nam se pridruzili i mnogi znani ljudi iz tadasnjeg javnog zivota i mnoge poznate face pjevaci,glumci,
knjizevnici,novinari,lijecnici.Kad se pribroje oni koji su s nama isli sve od Zagreba,postajali smo sve popularniji i popularniji brod,brod s najpoznatijim ljudima i s puno malih,i tako obicnih,a tako hrabrih ljudi za kojima se vjerojatno,da ih sretnete u bilo kojem gradu,ne bi ni okrenuli.Da,
Split.Ljudi su rekli da je taj ispracaj bio kao kad su Splicani docekali svoje bile kad su osvojili neki veliki trofej.Hrvatske zastave,poruke:"Dubrovcani,
budite jaci od svojih zidina".Jos Korcula na uru poponoca i onda Gruska luka.
Korcula.Korculani.Jednostavno,donijeli su na brod narance i narancine,
maslinovo ulje i ukrcali se i oni s nama i uputili se prema Gradu.Cetiri ure su ujutro i brod je napokon krenuo prema svom krajnjem cilju.
Jutro je,ses i po ura,bura,na Slavijinoj najvisoj palubi sto mi je bila dostupna,s Mljetom ispred mene.Prekrasna slika.U daljini Grebeni i Petka i Srdj.Skoro smo tu.U Gradu.U Gruzu.Prekrasno.Mljet polako prolazi mimo nas.Iza nas bezbroj brodica.Priblizavamo se Jakljanu.Brod se zaustavlja i okrece za 180 stupnjeva.Izlazak sunca povise Rijeke dubrovacke ostaje iza ledja.Ma sto se dogadja,idemo u Grad,a plovimo u krivom smjeru?Ne vjerujem svojim ocima,sad vec zamucenim od suza i bure.Tu smo u Mljetskom kanalu,par ura od cilja,ne mozete sad okrenuti brod!Ocaj!Ocaj!
Cijeli dan smo plutali u Mljetskom kanalu.Pregovori.Sada cuvene,a tad izrecene rijeci.Pregovori.Vikanja.Naredbe.Ne slusamo mi valjda nekog crnogorskog teritorijalca?Spominje se Zelenika.Brod i brodice na meti su topovnjacama.Stojimo i dalje.Ocaj zivi.Nemocnost(I danas kad se sjetim toga dana jos uvijek mi se cini jednako dug kakav je i tada bio).Dosli su na brod,kako da ih nazovem,ne znam,necu ih ni zvat nikako,po naredbi pregledati brod i otkriti oruzje ili sto vec.U Mljetskom kanalu a svjetlosnu godinu udaljeni od Grada...
Ipak je sve dobro proslo,krenuli smo sljedece jutro.I dosli u Gruz.Riva je bila puna ljudi,samo su se glave vidjele,jos s palube sam trazila moje,i ugledala tatu.Susret je bio bez rijeci.Ali osjecaj je i danas ziv.Pogled pun
prijekora"...kako si tako nesto ludo mogla uciniti i doc iz Zagreba..."i pun srece"...kako te je lijepo vidjet..."Otisli smo iz guzve i krenuli prema hotelu"Lapad".Moji su bili u njemu.I onda dva dana i dvije noci price,o bijegu pred cetnicima s Pobrezja,po noci,o placu ranjenika,o Beku i Amoru,o voznji majsanom,o granatiranjima,o struji i vodi kojih nema,o pinici i hladnom gulasu iz konzerve punom masti...
Drugi Konvoj Libertas bio je drugaciji,prvim Konvojem probijena je blokada Grada,a drugim su se ljudi poceli vracati u Grad.U prvom Konvoju osjecala sam se kao pasivni promatrac,u drugom sam bila aktivni sudionik.Drugi Konvoj bio je laksi i brzi,iako je docek u Gradu bio strasniji.I izgorena luka u Gruzu i granatiran hotel"Lapad"i placa u Gruzu i puno toga drugoga i ljudi su bili drugaciji,ali ne bez duha.Grad.Stari Grad.
Na Svetog Nikolu devedeset i prve stavljen je crni pecat na Grad.Stradun
pun pepela.Samo su zidovi stali i strsali onako u zrak,kuce izgubile svoju dusu i stale onako prazne.Pogled kroz vrata prema dole,sve crno,pogled kroz vrata prema nebu,sve je plavo,jasno.Ptice ponovo zive.Tu.U Starom Gradu.

Post je objavljen 15.07.2009. u 17:28 sati.