Ne, nije ovo razotkrivanje nekog novog prometnog masterplana niti moje fantaziranje, već više stvar prošlosti, prometno-infrastrukturne arheologije ... Naime, nekad, još do prije 15-tak godina, se zaista moglo vlakom iz Črnomerca do Prečkoga, no tom trasom nisu nikad prometovali putnički vlakovi, već samo teretni, na putu do nekadašnje kasarne Prečko koja se do pred nekoliko godina nalazila na mjestu sadašnjeg POS-ova naselja između Oranica i Španskog.
Snimio: Vanja
I, kako je s vremenom kasarna (u kojoj su uglavnom bila smještena vojna skladišta odnosno "magacini" prema JNA-terminologiji) postala nepotrebna i na kraju srušena, tako je i dotična pruga polako, ali sigurno otišla u nepovrat. Na žalost, to nije učinjeno planski (to je kod nas u takvim stvarima čini se nemoguć događaj :o( ) već stihijski, na način da je mnogo onih koji su se nalazili uz taj industrijski željeznički kolosijek jednostavno si prisvojilo po nekoliko kvadratnih metara terena na kojima se nalazila pruga. A to je velika šteta jer je taj kolosijek prolazio sredinom Rudeša, kroz inače prometno ne baš osobito povezano područje između Zagrebačke ceste i Rudeške ulice te dalje prema Voltinome ... i ta trasa je dušu dala da se po njoj recimo napravi nekakva bisiklističko-pješačka staza dovoljno udaljena od svih napučenih i smrdljivih prometnica (kao što je recimo Zagrebačka, uz koju nije nikakav užitak biciklirati). Ne znam da li je povratak na prijašnje stanje moguć (nadam se da se "okupatori" trase nisu još uspjeli upisati u zemljišne knjige!), no bilo bi lijepo kad bih to doživio i jednom se prošetao ili provozao biciklom po uređenoj stazi ... kao što je recimo lijepo to što Hrvatske vode rade šetališta uz gradske potoke (Bliznec, Kustošak, Vrapčak, Dubravicu).
No, dosta kuknjave, ajmo pogledati kako je ta trasa izgledala pred dvije i pol godine kada sam ju obišao čitavom dužinom i napravio ove fotke. Od tada sam samo povremeno posjećivao neke dijelove i mogu potvrditi da je sve manje tragova tog kolosijeka i da će vjerojatno za nekoliko godina svi nestati - stoga, ako vas ovo interesira požurite sa obilaskom!
Sa obilaskom ćemo početi iz Prečkoga ... do prije nekoliko godina su se na Zagrebačkoj kod raskršća sa (tada još) Ljubljanskom mogli vidjeti ostaci tračnica u asfaltu, no sada ih više nema ... Pruga je od tamo (gdje je sada Mercator) išla nekoliko stotina metara usporedo sa Zagrebačkom avenijom .. od tog dijela trase živi još most kojeg sad koristi pješačka staza. Položaj pruge je bio točno uz drvored.
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Ovako je nekada izgledao "tajni" prolaz ispod mosta ispod Ljubljanske ... sada je prolaz uređen i više nije tako klaustrofobičan i blatan.
Snimio: Vanja
Nakon toga, pruga je radila zavoj nalijevo i prelazila preko sadašnjeg novouređenog parka (tada je to bila obična livada).
Snimio: Vanja
Nakon toga je pruga prelazila Jablansku - tu se još vide ostaci tračnica u asfaltu!
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Nakon toga pruga je išla između škole i vrtića - sada je tu staza.
Snimio: Vanja
Nakon toga slijedi prelazak Ratarske ulice i pruga ulazi u područje nekog bivšeg skladišta na čijem prostoru sada caruje grmlje. Na ulazu je još nosač vrata (naravno, napravljen od šine), u prostoru ostaci poda skladišta, kliznih vrata ... tu je i nekad lijep drvored jablana, no okljaštren je pred 3 godine. :o(
U neposrednoj blizini (zapadno) se na jednom dijelu tog terena skladišta nešto gradi, sigurno će uskoro i ovaj ostatak nestati ...
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Rezidencija za beskućnike ...
Snimio: Vanja
Pruga zatim stiže do zgrada uz Zagrebačku i skreće desno ... no, tu je sada nova kamena ograda. Do prije 3-4 godine su tračnice još bile posred površine koja je sada ograđena kao dvorište ... no, sada ih više nema, vlasnik si je očito prisvojio taj komad "grunta". Na sreću, ostao je uski prolaz do ulice Rudeški ogranak II koju pruga siječe (također su tračnice još u asfaltu).
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Dalji koridor pruge se koristi kao parkiralište i odlagalište šute ... sve dok opet ne udarimo nosom u metalnu ogradu nekog skladišta.
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Već smo kod Rudeške ceste koja se sad obnavlja. U doba fotkanja tračnice su još bile u cesti - uskoro ih sigurno više neće biti.
Snimio: Vanja
Tu je i poznata gostionica "Rudešanka", janjci i odojci se tu često vrte ...
Snimio: Vanja
Idemo dalje, prelazimo Rudešku i dalja trasa pruge ide između napuštenog skladišta i ragbi igrališta - ne tako uobičajen prizor kod nas. Djeca se igraju u šiblju ...
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Slijedi mostić preko potoka Kustošak (sada je staza uz njega uređena, a umjesto starog mosta tu je novi drveni pješački most i čitavo šetalište je sad dosta lijepo uređeno). Ulazimo na područje Voltinog i Pupinovog naselja, tu je sad i novogradnja točno uz trasu pruge.
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Ovo nisu električne instalacije vlaka već žice za vješanje rublja ...
Snimio: Vanja
Atmosfera kvarta malo liči na Bronx ...
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Prelazimo Hanamanovu, tu je još prastari "Andrijin križ".
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Pogled unazad ...
Snimio: Vanja
A i valjda najveće boćalište u gradu ... te izložba krntija, čak je i jedan Fiat 1300 tamo!
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Trasa pruge zatim prolazi kroz područje vrtova, jedva se opaža po malom uzvišenju ... tu su i lijepe zgrade iz 30-tih godina sa zanimljivim balkonima.. ali i one iz 60-tih ... manje zanimljive.
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Nailazimo i na Kroflinovu, pardon Drvinje, pardon Golikovu ulicu ... pruga je nekad uolazila u krug skladišta "Šume" na ova zarđala vrata. Nedaleko je bila i konsignacija čelika ... tko se još sjeća što je bila "konsignacija"?
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Tu je i prastari pružni znak ...
Snimio: Vanja
Dalje moramo Klanječkom ulicom, zaobilazimo skladište "Šume" koje izgleda kao muzej, pogledajte samo te znakove, portirnicu ...
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Sa strane "Končara" je urednije, čini se da se ovaj odvojak pruge čak ponekad još i koristi, ostavljen je kod rekonstrukcije Klanječke pred nekoliko godina.
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Zaobilazimo skladište i Lapačkom ulicom dolazimo do kraja Zagorske ulice. Ovdje pruga izlazi iz skladišta. Tu su dva kolosijeka, jedan još uvijek služi za dostavu ugljena ... a jedan slijepi je netko zatvorio garažom - tko zna što li je unutra, možda mala drezina?
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Tu je i nekoliko skretnica, jedna je još u radnom stanju, možete ju sami okrenuti koji puta ...
Snimio: Vanja
Pruga sad prelazi Tomislavovu ulicu (to je onaj čuveni "HOP" kad se prelazi preko nje) i spaja se sa ranžirnim kolosijecima u blizini Plive. Tu ima također puno starudije, devastiranih skretnica i signala ... i tu je i kraj naše šetnje koja je trajala oko 40 minuta i koju si i vi svi možete priuštiti ako želite dožćivjeti malo željezničke arheologije.
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Snimio: Vanja
Post je objavljen 11.07.2009. u 07:39 sati.