Netko će reći da je komunizam ipak manje zlo od fašizma, pa da to onda čini komunistički antifašizam barem donekle vrijednim pohvale. Ovaj argument je loš čak i ako se prihvati kontroverzna premisa o manjem zlu.
Antifašizam je sam po sebi dobra stvar, zar ne? Tko bi uopće mogao biti protiv antifašizma, osim, naravno, fašista samih? Budući da nam logika kaže da se dvostruka negacija zapravo poništava te da se na kraju svodi na afirmaciju, ne slijedi li odatle očigledno da biti anti-antifašist u stvari znači biti fašist?
Ne, to uopće ne slijedi. Logika na kojoj je taj zaključak zasnovan potpuno je pogrešna. Ako je fašizam moj neprijatelj, to nikako ne znači da neprijatelj mojeg neprijatelja (tj. antifašist) mora nužno biti moj prijatelj.
Dapače, sasvim je moguće da neprijatelj mojeg neprijatelja bude meni još i veći neprijatelj nego onaj prvi neprijatelj! Sve će ovisiti o tome ZAŠTO je taj drugi protiv mojeg neprijatelja. Je li to možda zato što on tog neprijatelja vidi kao prijetnju mojim (a eventualno i svojim) bazičnim demokratskim pravima pa se stoga želi zajedno sa mnom boriti protiv njega (fašizma), za slobodu nas obojice? Ili pak on možda sve to radi samo zato da bi uklonio svojeg rivala u totalitarizmu te tako dobio priliku da me podjarmi i da me sam maltretira i terorizira koliko hoće?
Evidentno je da se samo u prvom slučaju antifašizam može smatrati nečim pozitivnim i pohvalnim. Prema tome, puka činjenica da se neki pokret objektivno borio protiv fašizma nije nikako dovoljna da bi taj pokret prikazala u iole dobrom svjetlu. Da bismo smisleno donijeli bilo kakvu vrednosnu ocjenu tog pokreta, moramo razmotriti RAZLOGE njegovog antifašizma.
Kako stoji stvar s razlozima za komunistički otpor fašizmu? Teško da ti razlozi mogu inspirirati divljenje s obzirom na povijesnu činjenicu da su svi komunistički režimi bez izuzetka završavali ma-sovnom opresijom i sustavnim zatiranjem najelementarnijih demokratskih prava, a da su kom-partije na oltaru revolucije žrtvovale desetke milijuna života vlastitih sunarodnjaka. Taj crveni teror sasvim sigurno ne može biti dobar samo zato što je onemogućio crni (ili bijeli) teror.
Nemojte, poput nekih današnjih političara, pokušavati braniti komunistčki antifašizam tvrdnjom da je on barem bio baziran na lijepim idealima jednakosti i socijalne pravde, za razliku od fašizma koji je uključivao manifestno neprihvatljivi rasizam i antisemitizam.
Prvo, komunizam kao politička doktrina nije u djelima klasika marksizma bio sveden samo na idiličnu sliku svijetle budućnosti nego je, naprotiv, vrlo jasno opisivao i najavljivao nemilosrdni i krvavi “revolucionarni teror” (Marxov termin) praćen likvidiranjem čitavih grupa ljudi kao npr. kontrarevolucionarnih elemenata, kulaka, neprijatelja naroda i ostalih “štetnih insekata“ (Lenjinov termin).
Ni kasniji se idoli “nove ljevice” nisu previše ustručavali otvoreno obznaniti surove mjere koje su pripremali: “Komunizam nije ljubav. Komunizam je čekić koji upotrebljavamo da smrskamo nepijatelja” (Mao); “Mržnja je sastavni dio naše borbe: nemilosrdna mržnja prema neprijatelju koja nas gura preko prirodnih granica urođenih čovjeku i koja nas pretvara u učinkovite, nasilne, selektivne i hladne strojeve za ubijanje” (Che Guevara). Kada se sve to ima u vidu, neobično je koliko je još uvijek raširen ljevičarski mit o prekrasnoj viziji komunističkog raja koja je, avaj, ostala neostvarena samo zato što su svi ti komunistički vođe negdje skrenuli s “pravog” Marxova traga pa su greškom svoje narode, umjesto u to divno “carstvo slobode”, odveli u dugogodišnje ropstvo. I Lenjin i Staljin i Mao i Čaušesku i Enver Hodža i Tito i Castro i Pol Pot i Ho Ši Min i Mengistu i Kim Il Sung i...
Drugo, čak i kad bi komunistička retorika doista obećavala samo utopijski ideal “svakome prema potrebama”, ne bi li racionalan čovjek ipak trebao taj pokret ocjenjivati prema realnim posljedicama svih tih političkih pokušaja, a ne samo prema njihovoj slatkorječivoj propagandi? Sve te grozote koje su se redovito događale, i to baš svaki put kad su komunisti dolazili na vlast, moraju bar donekle dovesti u sumnju njihovu ideologiju.
Isto kao što sveukupne činjenice dovode u sumnju Mujinu verziju događaja u onom vicu kad policija od njega traži da objasni kako se to dogodilo da je Haso završio u bolnici s brojnim ranama od uboda nožem, a Mujo odgovara: “Ma pusti, bolan, vako je to bilo. Idemo Haso i ja ulicom, on se u jednom trenutku spotakne i u padu se ubode na moju čakiju. I tako još nekoliko puta!”
Slično tomu, mi bismo trebali povjerovati da je nekako ispalo, nesretnim stjecajem okolnosti, da je prvo nastojanje da se ostvari besklasno društvo dovelo do strahovlade tajne policije, Gulaga i masovnih egzekucija bez suđenja - a onda kasnije opet tako još nekoliko puta. Ali nije komunizam za to kriv! (Da, da, Mujo!)
Fašizam je bio zlo i svaki onaj antifašizam koji je prepoznao narav tog zla i zbog toga mu se usprotivio dobit će pozitivan predznak. Ali nije jasno da su komunisti ikada to stvarno prepoznali. Prije svega, oni to nisu ni mogli jer njihov vlastiti pokret ima toliko sličnosti s fašizmom da se ta dva režima (“heterozigotni blizanci”, kako ih je nazvao povjesničar Pierre Chaunu) u političkoj literaturi obično zajedno klasificiraju kao potpuno nov i drastični oblik opresivnog političkog sustava koji se naziva totalitarizmom.
No i u praksi su komunisti pokazivali da im fašizam nije uvijek bio smrtni neprijatelj, npr. onda kad su svoje potencijalne antifašističke saveznike i neosporno demokratske stranke znali nazivati “socijalnim fašistima”, pokazujući time da je za komuniste “fašizam” postao naprosto pogrdan naziv za SVE njihove protivnike te da više nisu bili u stanju vidjeti neku veliku političku razliku između, recimo, parlamentarnih socijaldemokrata i fašističkih crnokošuljaša. (Usput rečeno, to je tendencija koju su zadržali i mnogi suvremeni ljevičari koji olako potežu etiketu “fašist” na svaki objekt svoje mržnje, uključujući i američke predsjednike Ronalda Reagana i Georgea W. Busha.)
Također, dodatno svjetlo na odnos komunista prema fašizmu baca i činjenica da su oni bili spremni otvoreno sklopiti sporazum s fašistima (pakt Ribbentrop-Molotov) te da su nakon toga čak s najvišeg mjesta javno deklarirali da je fašizam zapravo “stvar ukusa”. A kao što znamo, o ukusima nema smisla raspravljati, a pogotovo nema smisla oko toga voditi rat.
Uostalom, stav komunista prema fašizmu bio je u pravilu manje determiniran njihovim doktrinarnim neslaganjima s fašizmom, a više njihovom lojalnošću prema ideologiji dirigiranoj iz Moskve.
To najbolje ilustrira činjenica da su oni posve ravnodušno prihvaćali nacističku okupaciju vlastitih domovina, a da su naprasno postali “rodoljubi” i antifašisti tek nakon Hitlerovog napada na “prvu zemlju socijalizma” u lipnju 1941. godine. Indikativan primjer je Maurice Thorez, tadašnji generalni sekretar francuske komunističke partije koji je, nakon što je Francuska objavila rat fašističkoj Njemačkoj, po direktivi Kominterne dezertirao iz francuske vojske i pobjegao u Sovjetski Savez, a za taj je podvig u odsutnosti bio promptno osuđen na smrt.
Netko će reći da je komunizam ipak manje zlo od fašizma pa da to onda čini komunistički antifašizam barem donekle vrijednim pohvale. Ovaj argument je loš čak i ako se prihvati kontroverzna premisa o manjem zlu. Manje zlo može biti relativno bolji rezultat u nekom objektivnom smislu, ali odatle nikako ne proizlazi da oni koji su odgovorni za to manje zlo (i time indirektno za sprečavanje većeg zla) zaslužuju pohvalu.
Uzmimo sljedeći primjer. Nasilnik A napadne neku ženu s ciljem da je siluje i potom ubije. U to se umiješa nasilnik B koji tu ženu namjerava samo silovati, ali ne i ubiti. Nakon kratkog sukoba između dvojice nasilnika, B izlazi kao pobjednik i ostvaruje svoju namjeru. U toj bi se situaciji doista moglo reći da je u izvjesnom objektivnom smislu dotična žena imala sreću što se pojavio B (jer je tako barem ostala na životu), ali ne bi li bilo prilično groteskno tvrditi da bi ponašanje nasilnika B trebalo slaviti ili da bi mu ta žena možda još trebala i zahvaliti što ju je “spasio”?
Aleksandar Solženjicin je također osporavao argument o manjem zlu, tj. ideju da je, sveukupno gledajući, komunistički totalitarizam ipak bio dobrodošao u borbi protiv fašističkog totalitarizma. On kao odgovor nudi rusku poslovicu “Ne zovi vuka u pomoć protiv pasa” i objašnjava: “Ako te napadnu psi i počnu te gristi, bori se protiv pasa, ali nemoj zvati vuka u pomoć, jer kada vukovi dođu, oni će doduše otjerati pse, ali će i tebe rastrgati.” Iz ove se alegorije može naslutiti da Solženjicin ne prihvaća čak niti početnu premisu o komunizmu kao manjem zlu.
Ako je fašizam moj neprijatelj, to nikako ne znači da neprijatelj mojeg neprijatelja, tj. antifašist, nužno mora biti i moj prijatelj
Složili se mi ovdje sa Solženjicinom ili ne, on je neosporno u pravu kad naglašava izrazitu neprirodnost vojnog savezništva između zapadnih demokracija i sovjetskog komunizma u ratu protiv zajedničkog neprijatelja - fašizma.
Borba protiv fašizma je u mislima većine ljudi izravno povezana s borbom za slobodu, ali u kontekstu Drugog svjetskog rata ta veza uopće nije bila čvrsta. Pomalo paradoksalno, poraz fašizma je čak doveo do ukidanja slobode u mnogim zemljama koje su prije rata imale razvijenu demokraciju, tako da je jedan lucidni politički komentator postavio pitanje o tome koliko u takvom svjetlu uopće ima smisla govoriti o pobjedi demokratskih snaga: “Ako je Britanija podnijela šest godina rata i stotine tisuća mrtvih u ratu koji je objavila da bi obranila slobodu Poljaka, a slobodu Poljaka je na kraju zatro komunizam, kako onda možemo tvrditi da je Britanija pobijedila u tom ratu?”
Sličan stav brani i Niall Ferguson, vrlo ugledni povjesničar s Harvarda, koji smatra da su u Drugom svjetskom ratu “zapadne sile sklopile savez s despotom koji je u svakom pogledu bio jednako brutalan tiranin kao Hitler“ i da je zbog toga “pobjeda 1945. godine bila pobjeda s mrljom - ako je to uopće i bila pobjeda“. Štoviše, on ide i mnogo dalje u inzistiranju na mračnoj strani antifašizma te tvrdi da su Britanija i Amerika tada ušle u “autentično faustovsku pogodbu“, ali s tom razlikom da su one u tom ugovoru s vragom zapravo prodale duše drugih da bi otplatile svoj dug “Sovjetskom Sotoni“.
Da su se komunisti stvarno pridržavali svoje parole “Smrt fašizmu, sloboda narodu!”, njihov bi antifašizam sigurno postao vrijednim povijesnim naslijeđem. Ali sasvim je očigledno da oni ne bi mogli ostati komunisti da su krenuli tim putem jer je drugi dio te parole bio u izravnom konfliktu s njihovim osnovnim ciljem. Jedina svrha proklamacije “Sloboda narodu!” bilo je očekivanje da će na taj način biti lakše mobilizirati mase za ratni napor. Prava komunistička ideja vodilja, koja naravno nije mogla biti javno izrečena, bila je “Smrt fašizmu i slobodnim izborima, sva vlast Partiji”.Kao što se zna, ovo je lukavstvo dalo odlične rezultate. Ogroman se broj poštenih ljudi iz patriotizma i drugih idealističkih razloga uključio u borbu za slobodu pod vodstvom “komunističke avangarde”, ali bez puno svijesti o tome u što se zapravo upuštaju. Otrežnjivanje je kasnije trajalo godinama, a u mnogim slučajevima do njega nikada nije ni došlo.
Što iz svega ovoga zaključiti? Da je poslijeratni period komunističke vlasti bio isključivo negativan te da za oslikavanje te povijesne epohe treba koristiti samo tamne boje? Naravno da ne. U sveukupni saldo tog režima ne ulazi samo jednopartijski sustav i suspenzija demokracije nego i neke okolnosti koje na njega bacaju povoljnije svjetlo, kao npr. činjenica da je komunistička opresija u Jugoslaviji bila ipak blaža nego u zemljama Istočnog bloka, da je većina ljudi mogla slobodno putovati u inozemstvo, itd.
Moram ipak u ovom kontekstu ponovno naglasiti ono što je već ranije rečeno. Ni ta relativno labavija “diktatura proletarijata” jugoslavenskih komunističkih vlastodržaca još uvijek nije automatski razlog da ih slavimo, isto kao što djeca ne smatraju da bi svoje roditelje koji ih dnevno tuku i zlostavljaju trebali slaviti samo zato što su ti roditelji “velikodušno” odlučili da ih neće (premda bi mogli!) još i dodatno maltretirati tako da ih čitavo vrijeme drže zaključane u podrumu.
Dakle, oni koji se busaju u prsa svojim antifašizmom neće nas previše impresionirati sve dok nam uvjerljivo ne pokažu da su oni u toj borbi stvarno nastojali obraniti upravo one temeljne demokratske vrijednosti koje je fašizam ugrožavao (autonomiju pojedinca, pravo izražavanja mišljenja, slobodu političkog djelovanja, itd.). Ako u tome ne uspiju, njihova će se velika ratna “zasluga” svesti samo na to da su jedan totalitarizam porazili, a drugi uspostavili.
Neven Sesardić
Crveno, ipak nije sasvim crno
Ako je fašizam moj (misli se na demokraciju) neprijatelj, to nikako ne znači da neprijatelj mojeg neprijatelja, tj. antifašist, nužno mora biti i moj prijatelj. Ovu Sesardićevu logičku figuru, pokušajmo ovako okrenuti. Ako je komunizam moj neprijatelj, to nikako ne znači da neprijatelj mojeg neprijatelja, tj. fašist, nužno mora biti moj prijatelj. Koja vam se od ovih rečenica više sviđa? Obje su nesumnjivo logički točne, ali koja je nekako čudnija, neobična i po svemu sudeći neprihvatljiva. Razmislimo još jedamput? Fašist ne mora nužno, ali iz toga nesumnjivo slijedi i „može biti prijatelj demokracije u borbi protiv komunizma“? Neobično? Ne.
Postavimo si samo pitanje, ako su komunizam i fašizam ideologije iste zločinačke totalitarne naravi, agresivne prema susjedima i prijateljima, protivnici slobode i demokratskih prava pojedinaca i naroda, zašto logički tom zaključku nije došlo do saveza demokracija i fašizma protiv komunizma u Drugom svjetskom ratu, ako su obje ideologije po svemu, po Sesardiću iste. Za demokratske sile trebalo je biti sasvim svejedno koga uzeti za saveznika ili protiv koga se boriti, jer su oba sustava posve ista po svojoj protudemokratskoj ideologiji. Zamislimo ovu rečenicu u nekom od udžbenika povijesti u Hrvatskoj pod poglavljem „Kraj drugog svjetskog rata“ koja glasi: „Snage antistaljinističke i antikomunističke koalicije pod vodstvom njemačkog vođe Adolfa Hitlera, američkog predsjednika Theodora Roouzvelta i britanskog premijera Winstona Churchilla ušle su u razrušenu Moskvu 30. travnja 1945. godine, gdje se još pružao mjestimični otpor Saveznicima, iako je potvrđena vijest da je komunistički zločinac Staljin izvršio samoubojstvo u svom bunkeru ispod Kremlja. Uskoro su na zidine Kremlja istaknute fašistička, američka i engleska zastava kao znak pobjede Saveznika nad zločinačkim komunističkim režimom.“ Zašto se taj scenarij nije dogodio? Slučajnost? Ne.
Poznati hrvatski filozof Neven Sesardić, sada trenutačno redoviti profesor i pročelnik Odsjeka za filozofiju na sveučilištu Lingnan u Hong Kongu, u svom tekstu (logički vrlo zanimljivom) pod naslovom („Crveno i crno o komunističkom antifašizmu“, Jutarnji list 27. 9. 2008.) nesumnjivo progovara o izjednačavanju komunizma i fašizma, kao totalitarnih ideologija koje se kroz svoje trajanje i djelovanje u svojoj suštini zapravo uopće ne razlikuju, obje su po Sesardiću, identične - zločinačke i pogubne, a ako se i ponešto razlikuju to semantički i ništa ne znači, njihovi protivnici uvijek završavaju isto, ili u koncentracijskim logorima (Aušvic ili Gulag) ili na stratištu.
To zapravo nije ništa novo, postoji cijela struja europske historiografije koja već od kraja 50.-tih godina 20. stoljeća stoji na tom načelu. Na tom valu sada novog kretanju u europskoj konzervativnoj historiografiji nakon pada socijalizma kao državnog poretka (paralela H. Arendt – F. Furet i ostali) i Sesardić se pridružuje tezi o iznuđenom komunističkom antifašizmu, tj. konstatira da je komunistima pridjev „antifašistički“ uvijek samo služio za prikrivanje prave prirode vlastitog režima. Komunizam se uvijek pravda samo iznuđenim, a ne spontanim antifašizmom. Komunistički antifašizam je moćno legitimacijsko oružje jer se pobjedniku sve oprašta. Dakle, antifašizam je po Sesardiću, samo manipulacija, a tek potom realni oružani otpor. Da sumiramo, komunizam je totalitarizam koji se održavao ponajprije zahvaljujući iznuđenom antifašizmu, antifašizmu na koji su komunisti bili zapravo bili prisiljeni. Sesardić, poznat već i u 80- tim godinama u bivšoj Jugoslaviji kao kritičar marksizma kao sistema i ideologije, zaboravlja da je filozofski pogled na komunizam kao utopiju, sistem ili ideologiju, u nečemu različit od historiografskog pogleda. Dok filozofija gleda „u dušu“ pojedine ideologije, historiografija osim toga gleda i realnu praksu ta dva sistema (fašizma i komunizma) kroz historiju, ali i realnu praksu njihovih protivnika „demokratskih sila“.
Nema nikakve sumnje da je ključni doprinos Sovjetskog Saveza u pobjedi nad fašizmom pridonio takvom gledanju na tu zemlju te, novom, premda kratkotrajnom, ponovnom „začarobljenju“ socijalizma u drugoj polovici 40.-tih godina 20. stoljeća kao i potiskivanju spoznaja o političkim procesima, unutarnjepolitičkom teroru i totalitarnoj pravoj prirodi prve socijalističke države u svijetu. Zbog toga značenja Sovjetskog Saveza u zaustavljanju i konačno vojnom slamanju Hitlerovim armija, antifašizam, nakon svjetskog sukoba smatran, obvezom par excellence, postaje gotovo monopolom poslijeratnih komunista Europe. Takvo euforično višegodišnje slavljenje pobjede nad fašizmom i zanos obnove porušenih krajeva, taj „novi početak“ komunističke europske povijesti zakriva (skriva) činjenicu da je priroda funkcioniranja fašizma i antifašističkog komunizma jednaka bez obzira na njihova dijametralna sadržajna određenja, nije potrebno danas dokazivati njihovu jednaku totalitarnu narav.
Te činjenice su neosporne, i stoga je Sesardićev članak u svojim općim tezama posve opravdan i istinit, njegova jedina mana je u tome što on „boluje“ samo od apoteoze demokracije i demokratskih ideja, zaboravljajući da su i demokracije, a posebno između dva svjetska rata itekako spremne na podle igre i „prodaju drugih demokracija“ da bi spasili demokraciju samo za sebe. U tome je Sesardićeva ocjena karaktera i funkcije komunističkog antifašizma ipak u određenom vidu nepotpuna i jednostrana jer između ostalog nije napravljeno poređenje sa kolebanjima i nedoumicama građanskih zapadnih (liberalnih i konzervativnih) intelektualaca prema fašizmu, što djelomično mijenja Sesardićevu nesumnjivo točnu, ali i djelomično zamišljenu sliku o iznuđenom komunističkom antifašizmu.
Zbog toga, bacimo malo pogled da tadašnje europske zapadne demokracije i njihov pogled prema problemu fašizma i komunizma u Europi. U razdoblju od 1933. godine pa sve do predvečerja novog svjetskog rata, veći dio ugroženih zemalja, pa ni „zapadne demokracije“ nisu u svoju službenu politiku ugradile antifašizam kao svoj temelji kurs, iako se jasno uočavala njegova destruktivna bit. Zapravo su zbog svojih imperijalističkih interesa širom zemaljske kugle, vodile „politiku popuštanja“, odnosno promašenih pokušaja nagađanja sa agresivnim fašističkim silama (Etiopija, Austrija. Čehoslovačka). Nema sumnje da je u engleskim i francuskim elitama u njihovom odnosu prema fašizmu bilo zgražanja, neodobravanja i zaplašenosti, ali i stanovitih sklonosti odobravanja i uviđavnosti pogotovo u uglednim konzervativnim krugovima, kojima je „crvena opasnost“ bila mnogo opasnija od „crne opasnosti“. Za njih je fašizam bio svakako odbojan kao preziratelj liberalne demokracije, određena opasnost za vlastite imperije, ali i je i privlačio kao dosljedni uništavatelj ljevice i komunističke ideologije.
Jedina tadašnja europska sila koja je u svoju službenu vanjskopolitičku akciju ugradila antifašizam bila je Sovjetska Rusija, od sredine 30- ih godina ona poticala i gradila svjetski antifašistički pokret pomoću svojih narodnofrontovskih orijentacija u europskim zemljama. U vrijeme kada zapadne demokracije kalkuliraju ili se drže pasivno, SSSR istodobno pruža vojnu pomoć španjolskoj republici i napadnutoj Kini. Na nebu Madrida i Barcelone borili su se sovjetski zrakoplovci s njemačkim i talijanskim, kao i na nebu Šangaja, Nankinga i Čungkinga s japanskim. Jedina sila koja je htjela pružiti vojnu sigurnost i pomoć ugroženoj Čehoslovačkoj, kasnije i Poljskoj, bio je SSSR, čije su diplomatske akcije zapadni diplomati jednostavno minirali „Munhenskom kapitulacijom“ te ignorancijom (u čemu je kumovala i Poljska povijesna sumnjičavost prema Rusima), omogućivši Hitleru da prigrabi Sudete, a poslije i ostatak Čehoslovačke bez ispaljenog metka. Nije li ta politika mogla pokolebati sovjetsku diplomaciju, koja je jasno uviđala koji pravac pokazuju europski političari Hitleru, kao slobodan prolaz za ostvarivanje njemačkih nacionalnih interesa, nije li to odobravanje projekta „Drang nacht Osten“?
Što se tiče konstatacije Sesardića da su komunisti „ravnodušno prihvaćali nacističku okupaciju vlastitih domovina, a naprasno postali domoljubi i antifašisti nakon napada na „prvu zemlju socijalizma“ u lipnju 1941.“, Sesardić prešućuje do kakvog je loma došlo kod komunističkih parija u Europi nakon pakta Molotov-Ribentrop koji je izazvao, razočaranje, cijepanje i kaos u europskim komunističkim partijama (od 72 člana komunističke frakcije parlamenta francuske Treće republike gotovo trećina (21) je zbog pakta napustila Partiju), dok u fašističkom lageru nije došlo do nikakvih gibanja, naprotiv nacisti su se radovali novom uspješnom Hitlerovom zaokretu. Nakon okupacije Francuske od njemačkih trupa, pokret otpora gotovo da nije ni postojao, dok ga komunisti nisu osnovali. Prvi njemački vojnik je ubijen u Francuskoj, istina nakon 22. lipnja 1941., ali od koga, naravno, od komunističkih ilegalaca. Sesardić govori o paktu Molotov-Ribentrop i činjenici da tada s najvišeg komunističkog foruma deklarirano da je fašizam „stvar ukusa“, a zaboravlja da su u isto vrijeme i Zapadne sile pokušavale svim snagama sklopiti sporazum sa SSSR-om dosada u zapadnim medijima stigmatiziran kao „crvenim antikristom“, gdje je tu Sesardićeva „stvar ukusa“, da se ne spominje i ozbiljno razmatranja britanske vlade tokom 1940. godine o prihvaćanju mirovne ponude od strane Hitlera Velikoj Britaniji. Stvar ukusa ili nešto drugo? Sesardić se ne pita kako to da se nijedna antifašistička koalicija nije mogla zamisliti bez SSSR-a, pa čak ni nakon epizode Molotov-Ribentrop. Sesardić također zaboravlja da između 1919. godine pa sve do kraja 2. svjetskog rata ljevica nije oborila niti jednu demokratsku vladu u Europi, sve antidemokratske promjene (puč, osvajanje vlasti ili prenošenje vlasti) izvela je desnica. Kako to da su u gotovo svim europskim pokretima otpora komunisti bili nesrazmjerno zastupljeni, dok su europske socijaldemokracije spavale u dubokom snu.
Nije li onda nimalo neobično da su poslije 1945. na slobodnim parlamentarnim izborima komunisti osvojili većinu glasova u Čehoslovačkoj. Da se ne govori o Francuskoj i Italiji gdje su komunističke stranke dobivale oko 1/3 glasova, dok je u Italiji, gdje je čak prijetila opasnost da komunistička opcija i pobjedi, morala intervenirati i CIA sa svojim „prljavim i nelegalnim aktivnostima“ lažiranja izbora. Zaboravlja se da je SAD kao „arsenal demokracije“ ušao u rat tek 1. prosinca 1941. kada je fašizam harao europskim prostorima više od dvije godine, i to ne svojom „moralnom“ voljom već izazvanim napadom Japanskog imperija na mornaričku luku SAD-a Pearl Harbor na Havajima. Što je SAD radio za to vrijeme, nije li on u rat ušao na isti način kao i SSSR, nametnutim (vjerolomnim) napadom sila Osovine.
Nema sumnje da su znanstveni diskurs i dosadašnja historiografska istraživanja potvrdila totalitarnu i zločinačku narav obiju sistema fašizma i komunizma, usprkos „lijepim idejama“, po Sesardiću, koje je posjedovala jedna od njih (komunizam). Međutim često se zaboravlja istovremeno analizirati politika demokratskih zapadnih sila, koja će često uzima zdravo za gotovo, kao nesumnjivo „dobro“, a koja je po svemu sudeći svojim kalkulantskim, pasivnim, te nemoralnim postupcima te izdajom svojih „demokratskih načela“ ipak djelomični krivac za zlosretno 20. stoljeće koje je pogodilo ljudske generacije na cijeloj planeti. Normalno da ovdje nije moguće dati sve aspekte i probleme ovih složenih odnosa, ali postavljaju se i otvaraju neka pitanja, zar ne? Možda, ne? Za neke će crveno uvijek biti istovjetno crnom.
Željko Karaula
Post je objavljen 23.06.2009. u 03:58 sati.