Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/zelenaskrinjica

Marketing

Vrijeme korizme ...

Preuzeto sa...http://www.zkz.hr/naslovna/index14.php

Liturgijski sadržaj Pepelnice kao početka korizme

Korizma, vrijeme priprave na Uskrs javlja se u rimskoj liturgiji od 4. stoljeća a započinjala je Prvom nedjeljom korizme. Od 6. stoljeća njezin se početak pomiče na srijedu koja prethodi toj nedjelji. Toga dana su pokornici, a uskoro i ostali vjernici, primali pepeo kao znak ulaska u korizmenu pripravu za slavlje Uskrsa, najvećeg kršćanskog blagdana.

U članku Zvonka Pažina, kojeg sam uzeo kao literaturu za ovaj tekst, analizira se povijesni razvoj korizme i Pepelnice, a osnovni sadržaji: milostinja, molitva i post promatraju se u svjetlu biblijske predaje i tradicije prve Crkve da bi se tako moglo bolje shvatiti današnji oblik liturgije na dan Pepelnice.

Današnja liturgija Pepelnice, kao i cijele korizme naglašava obraćenje i posvemašnju obnovu kršćanskog života, poglavito kroz post, milostinju i molitvu. Traži se od kršćanina da se približi Kristu svojim načinom života, svojom patnjom i trpljenjem. Da svojim križem života postane dionik Kristovog otkupiteljskog puta prema Kalvariji i prema razapinjanju.





Nastanak korizme i Pepelnice

Od samih početaka Crkve znamo da su kršćani prakticirali post u vremenu koje je prethodilo Uskrsu tj. godišnjem slavljenju Vazma "kako to početkom 3. stoljeća svjedoči Hipolit Rimski i, nešto kasnije, Didascalia apostolorum. Slično je u to vrijeme postila i Aleksandrijska crkva. Egeria (Eteria) svjedoči da je u 4. stoljeću i u Jeruzalemskoj crkvi korizma trajala 40 dana." (ZVONKO PAŽIN; Milostinja, molitva, post. - Liturgijski sadržaj Pepelnice kao početka korizme; u Bogoslovskoj smotri, godina LXX, br. 3-4, Zagreb 2000., str 812.).

U članku se spominje da se "od 6. stoljeća u rimskoj liturgiji bilježi srijeda koja prethodi prvoj korizmenoj nedjelji kao početak korizme" (Nav. dj., str. 813.). Dva su tumačenja. Prema prvom kao znak ulaska u bližu pripravu za ispovijed koja je za njih bila u ono vrijeme na Veliki četvrtak vjernici su u znak pokore htjeli primiti pepeo. Tako je za njih korizma počela već na Čistu srijedu. Prema drugom tumačenju, do Čiste srijede došlo se numeričkim putem jer su kršćani željeli prije Uskrsa postiti četrdeset dana. Tako, ubrajajući u korizmeno vrijeme i Veliki petak i subotu, došli su do Pepelnice kada započinje taj hod od četrdeset dana do Uskrsa.



Obred pepeljenja

"U starom je zavjetu pepeo znak propadljivosti i znak je grešnika. Međutim pepeo je znak i čovjekove smrtnosti." (Nav. dj., str. 814.). Posipanje pepelom označava javnu ispovijed. Simbolikom te mrtve tvari čovjek priznaje svoju grešnost te tako postiže Božje milosrđe. Nije dakle čudno da se simbolika pepela razmjerno rano javlja u kršćanskom bogoslužju gdje postaje znakom pokore i obraćenja.



Biblijska čitanja

Biblijska čitanja koja se čitaju na Pepelnicu govore o obraćenju, o postu i o molitvi. Čitanja pozivaju vjernika da prihvati vrijeme korizme kao vrijeme milosti i vrijeme spasa koje pomaže čovjeku na putu njegova spasenja. "Za Pepelnicu liturgija predviđa starozavjetno čitanje Jl 2, 12-18; Pripjevni psalam iz Ps 51, novozavjetno čitanje iz 2 Kor 5,20 - 6,2, redak prije evanđelja iz Ps 94,8 te, konačno, evanđeoski odlomak iz Mt 6, 1-6. 16-18." (Nav. dj., str. 816. i 817.).



Milostinja

Traži se od svakog vjernika da u vrijeme korizme osim posta i molitve daje milostinju onima koji su u potrebi. Vjernik treba u tom svetom vremenu činiti i djela milosrđa. "Pokora i djela ljubavi čiste od grijeha i krote zlo u čovjeku. Molitve govore i općenito o korizmenim djelima (što onda svakako uključuje i djela milosrđa)" (Nav. dj., str. 824.).



Molitva

Molitva je prisutna u cijelom Svetom pismu. Već u Starom zavjetu vidimo prisutnost molitve u Izraelskom narodu. Psalmi su cijele zbirke molitava. Tako i u Novom zavjetu, posebno u liku Isusa Krista, imamo prisutnu molitvu kao intimni i bliski kontakt s Bogom (razgovor s Bogom). "Molitva je izraz cjelokupnog života: ona nadahnjuje vjernički život, a vjernički život potvrđuje molitvu i čini je istinitom. Naše molitve ne govore izravno o smislu i važnosti molitve, upravo zato što su one - molitve. Korizmeno euharistijsko slavlje je, između ostalog, uzvišena molitva kršćanske zajednice okupljene na početku korizme" (Nav. dj., str. 825.).



Post

U Bibliji nam se post predočuje kao odricanje od nečeg. Najčešće se misli na odricanje od hrane, pića a ponekad i od spolnih odnosa i to jedan ili više dana. U kasnijem židovstvu govori se kako post i pokornička odjeća nisu vrijedni ako nisu povezani s pokajanjem i dobrim djelima. U Novom zavjetu, na samom početku, daje nam se slika Isusa Krista, koji boraveći četrdeset dana u pustinji posti.

Naše molitve dovoljno govore o postu i pokorničkim djelima. No, danas se post stavlja u kontekst "pozitivnih i radosnih spasenjskih plodova" (Nav. dj., str. 826.). Postovi služe za borbu protiv duha zloće, a obdržavanje korizme pomaže vjernicima da se vježbaju u uzdržljivosti. Cilj te terapije je da se vjernik odrekne onog što mu je dozvoljeno da bi se kasnije lakše mogao odreći od onog što mu kao vjerniku nije dozvoljeno (grijeh).

Korizmenim vježbanjem u postu ulazimo u novi život na sliku Krista pobjednika kojeg slavimo na blagdan Uskrsa za koji se i pripremamo kroz korizmu. "Uzdržljivošću vjernici daju hvalu Bogu, a darežljivošću mu postaju slični. Primljena pričest i korizmeni post postaju vjernicima ljekoviti" (Nav. dj., str. 827.).



Zaključak

Od 6. stoljeća u rimskoj liturgiji Pepelnica stoji na početku korizme koja je bila vrijeme priprave pokornika na pomirenje na Veliki četvrtak, katekumena na ulazak u sakramente inicijacije u Vazmenom bdijenju te, konačno, vrijeme priprave ostalih vjernika na proslavu vazmenih blagdana. Dok se donedavno veoma naglašavali post i pokora, današnja liturgija Pepelnice, kao i cjelokupne korizme naglašava obraćenje i posvemašnju obnovu kršćanskog života poglavito kroz milostinju, molitvu i post (pokoru). Time je današnja liturgija Pepelnice u skladu s biblijskom predajom i predajom prve Crkve koju svjedoče crkveni Oci.


Hrvoje Cirkvenec / www.kriz-zivota.com

Ja ću pokušati odreći se cigareta...nadam se da ću uspijeti...
Odlučila sam jutros. Nikada još nisam odricala se nečega u vrijeme korizme, ovo mi je prvi put...
Trebala sam Ga i bio je uz mene...poslao Blagoslov i Dar...
Ovo je mali znak zahvalnosti od mene Njemu...



Post je objavljen 25.02.2009. u 08:56 sati.