Kako gledamo likovno djelo?
U nefigurativnom slikarstvu, od mlađeg kamenog doba do danas-slikama i kipovima likovni je tekst čist od motiva. Zato pri gledanju slike ili kipa najprije treba očistiti likovni tekst od motiva. Vrlo često nije lako očistiti likovni tekst koji je katkada , tako reći, zatrpan likovnim motivom. Veliki majstori figurativnog slikarstva uvijek su pazili da pretjerano ne opterete svoj likovni tekst motivom, pa su slikali i modelirali one motive u kojemu je vidljiva crta, boja i oblik dakle: likovni tekst - izravniji, intenzivniji, uočljiviji. Ipak, jedno je neosporno: slika i kip ne smije se ocjenivati po motivu, nego isključivo jedino po likovnom tekstu- po emocionalnij snazi govora linija, boja i oblika. Mali, skromni motivi mogu biti izraženi velikim likovnim tekstom, a veliki raskoćnio motivi sitnim, pa i bezvrijednim likovnim tekstom.
Le Nain:MUZIČKO DRUŠTVO

Picasso:MUZIČARI

Kao primjer oslobađanja likovnog teksta od likovnog motiva donosim dvije reprodukcije. Lijevo je slika starog francuskog slikara XVII st. Le Naina kojoj je naziv "Muzičko društvo" a desno slika modernog slikara Pabla Picassoa kojoj je sličan naziv "Muzičari". Onaj koji nije informiran o postojanju likovnog teksta u slici, vidi obje slike isključivo kao motiv. To je, kako smo vidjeli, najveća pogreška pri promatranju likovnog djela. No mi koji znamo da u slici postoji likovni tekst, ne obraćamo na motiv toliku pažnju. NAs jedino zanima kako ćemo izvući ispod motiva govor crte i boje i otkriti ulogu materijalnih i psihičkih elemenata koji su ih regulirali. Oko koje u slici traži prvenstveno slikarski tekst a tek onda motiv, zapazit će simetriju koja ima glavnu riječ u organiziranju ovih slika. U Le Naina ulogu simetrije igra žena koja sjedi u žutoj haljini u prvom planu slike. Ulogu simetrije u Picassovoj slici igra žuta gitara. Oba figuranta simetrije_i žena i gitara imaju dvojaku ulogu. S jedne strane, ti figuranti u slici imaju ulogu crtačkog, a s druge strane, kolornog žarište. Sve crte: ovalne na ramenima, na koljenima i na glavama i ravne na stolcima, na rubovima nota i u samim notama- stječu se prema žutoj gitari i prema žutoj ženi. ISto je s bojama: odd crnih tonova na rubovima figura preko crvene i ružičaste boje- gradirajući od tamnog prema svijetlom- stječu se u vrhunskom svjetlu žute gitare i žute žene. Pa kakvo je uživanje gledati da se stječu crte i boje jednog žarišta u slici? To je optički užitak. Kao što muzičari upravljaju smjer ravnih i ovalnih melodija te visinu i dubinu tonova prema jednom akustičkom fokusu, tako rade i ova dva slikara melodijom ravnih i ovalnih crta visokim i dubokim tonovima svojih boja.
Nastavak likovnog djela slijedi + analiza djela sa primjerima
Post je objavljen 29.01.2009. u 09:42 sati.