Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/apstinent

Marketing

Vidi top 100 - "sudačka" kritika

kipici/
(photo by Sonic!)

Dakle, dala sam svoj doprinos web prostorima svojim skromnim sudjelovanjem kao član žirija unutar jedne od kategorija (nećemo baš sve otkrivati) na natječaju Vidi web top 100 u izboru najbolje web stranice. Poziv za sudjelovanje u ocjenjivanju stranica za mene je bio pravo iznenađenje jer nisam znala da moja redakcija u tome sudjeluje od samih početaka. Iako je za moje kolegice žiriranje već prava rutina, osobno sam se zakopala u prijavljene webove do grla i doista si dala truda. Poneka neprospavana noć činila mi se malom investicijom vremena u odnosu na trud autora nominiranih stranica koji sam nastojala što je moguće više pravedno vrednovati. Smatrala sam da ne bi bilo u redu da budem kamen spoticanja nekome tko je uložio mjesece, pa čak i godine u razvoj i održavanje portala. Ipak, ponekad mi je bilo žao da nisam u poziciji javiti se autorima stranica sa ponekom konstruktivnom kritikom, nadajući se da će sami shvatiti gdje stvari ne idu dobrim putem.

No, zato ću ovdje odvojiti dio prostora za nekoliko malih zapažanja o našem web prostoru. Pa koje su bile osnovne greške zbog kojih su nominirane stranice ispadale iz konkurencije?

Prije svega, moglo se prepoznati dva osnovna ekstremna (i pogrešna) tipa autora - prvi tip nazvala bih "Martin u oblacima". Riječ je o totalnim kreativcima bez sidra koji su upucali sav svoj trud u dizajn koji je, unatoč lijepom izgledu, totalno nefunkcionalan. Na takvim stranicama korisnik se jedva snalazi - da bi, primjerice, pronašao gdje je "home" ili "kontakt" najprije treba shvatiti autorov unutarnji svijet i viziju, zatim se probiti kroz barikade dosadnih i suvišnih animacija, a po mogućnosti još i loviti jureća slova po monitoru. A da ne govorim da se takve stranice sporo učitavaju ako na Internet niste spojeni ADSL-om. Danas još uvijek ima korisnika koji se spajaju putem modema te imaju sporije veze, pa bi o tome trebalo voditi računa pri izradi stranica. Drugi ekstrem su totalni funkcionalisti na čijim stranicama nema ni trunke kreativnosti. Unatoč savršeno funkcionalnim stranicama svojim se dizajnom utapaju u more neprepoznatljivih te ni po čemu posebnih webova.

Zatim je tu bilo krajnje egoističnih, a istovremeno neinformativnih stranica. Primjer bi bila jedna naša sportašica (koju također neću imenovati), a koja je, doista ne znam s kojim ciljem, pokrenula svoje stranice. Ajde da se radilo o nekoj poznatoj figuri koja ima svoj klub obožavatelja ili da je dala neke korisne informacije o sportu kojim se bavi ili da je barem osvježila svoj program natjecanja. Baš ništa od navedenog. Prijavila je stranice na kojoj je zadnji raspored njezinih natjecanja bio u 2006. godini. Zašto? Nemam blage veze.

Ono što me posebno znalo ubosti u oči jest totalna nepismenost nekih autora. Nitko, naravno, ne očekuje da autori koji se većinom financiraju iz vlastitog, kućnog budžeta te uglavnom rade volonterski bez ikakve zarade, još i plate lektora. No, netko tko je toliko informatički pismen da razvije svoje web stranice trebao bi barem znati za postojanje Hrvatskog jezičnog portala. Nepismenost nije bila osnovni kriterij ispadanja, no svakako je pogoršavala već postojeći loš dojam.

Vrlo važan element koji je potrebno uključiti ako je ikako moguće (naravno, negdje nema smisla) jest interakcija sa posjetiteljima. Forumi i slični prostori za komuniciranje sa posjetiteljima su vrlo važni ako je riječ o temama koje same po sebi pozivaju na raspravu ili gdje se očekuje da bi posjetitelji mogli imati dodatnih pitanja. Primjer su savjetodavne stranice koje nisu pokrenute samo zbog PR tekstova. U tom slučaju treba omogućiti posjetiteljima da postavljaju pitanja te razjasne eventualne nejasnoće. Uostalom, samo na pohvalama se ne grade kvalitetne stranice, naprotiv. Kritike nam omogućavaju da budemo još bolji.

Nekoliko je osnovnih pravila kojih se treba pridržavati pri razvoju web stranica:
1. Ne bacajte vrijeme na stranice koje nemaju nikakve svrhe već bi, nekim čudom, trebale biti same sebi dovoljne. Ako želite da vas netko čita, tada mu valjda nešto od materijala trebate i ponuditi
2. Vodite računa da vaša ideja bude kreativna, od nje sve ovisi. Ako stvarate nekakav plagijat, a k tome još i nemate previše smisla za razvoj kvalitetnih stranica, bacili ste vrijeme, trud i novac.
3. Nastojte naći pravu mjeru između kreativnosti i funkcionalnosti. Stranica treba lijepo izgledati, ali korisnik se istovremeno na njoj mora jednostavno snalaziti, što podrazumijeva preglednost, odnosno funkcionalni dizajn. Do svake informacije treba se doći u maksimalno tri klika mišem iako je i to previše (osobno bih to svela na dva).
4. (ovo nije bio kriterij za ocjenjivanje, ali ipak bih o tome napisala nekoliko riječi). Oglašivači jesu izvor prihoda, ali nisu kreatori vaših stranica. Vi ste urednik i trebate im pokloniti prostor koji zaslužuju i koji su platili, no ne na štetu izgleda i sadržaja vaših stranica. Naišla sam na nekolicinu odličnih ideja koje su ostale u sjeni oglasa koji su iritantno "vrištali" sa monitora. Da stvar bude još gora, nije bila čak ni ponuđena opcija kojom bi se oglasi isključili već sam morala pričekati da majstori odrade svoje, pa da napokon vidim o čemu je riječ u tekstu. A i mala lekcija iz marketinga koju su oglašivači trebali već odavno usvojiti - oglas iz branše koja nema nikakve veze niti sa jednim tekstom na nekim stranicama je često suluda investicija, čak i ako su stranice odlično posjećene. Oglašivači bi trebali voditi računa o ciljnoj skupini, pa ako na tim stranicama nema potencijalnih kupaca/korisnika njihovih proizvoda ili usluga, to je bačen novac, a posjetiteljima samo mogu ići na živce.

Da skratim izlaganje:
Kreativna deja + pogođena ciljna skupina + kreativan i funkcionalan dizajn + (interakcija) = dobitna kombinacija
A da biste je realizirali dobro razmislite o suradnicima jer svi ipak imamo ograničene sposobnosti. Razvoj stranica možda i može obaviti jedna osoba, ali održavanje teško, pa čak i nemoguće, osobito ako iza projekta stoji privatna osoba (pojedinac), a ne tvrtka.

I na kraju čestitka simpatičnoj blogerici iz susjednog blog prostora Marinshi - zaslužila je nagradu i trogodišnji trud se isplatio.

Marinshe/

A koga zanima, ovdje je katalog dobitnika.


Post je objavljen 16.12.2008. u 02:54 sati.