Manje je od mjesec dana do Božića, i par dana više do Nove. Nekako je prerano za petarde koje se već čuju tu i tamo. Do izbora, lokalnih, još je oko šes mjeseca i sve češće se čuju predizborne petarde. Najnovija je povratak dubrovačkog (češkog) travanja.
Novine prenose kako je na zadnjoj sjednici Poglavarstva najavljeno skoro predstavljanje plana za povratak dubrovačkog tramvaja, a sve u skladu s opet novom prometnom studijom.
Ko god je sačuvo malo zdravog razuma i ima imalo tehničkog i financijskog znanja jasno mu je na prvu da se radi o još jednom spinu aktualne gradske vlasti. Dohodu izbori, bilanca učinjenog u pasanih osam godišta je šuplja, čeka nas teška gospodarska i financijska godina, pa zašto onda ne zaigrat malo na dubrovačku nostalgiju, tega u Gradu nikad ne fali. Samo ne znam gdje su i tko je pronašo ime «Žućko», koliko se sjećam tramvaj su u Gradu vazda zvali travanj.
Zanimljivo će bit slušat ili čitat klepetanja o načinima kako opet uspostavit arhivski tramvajski promet kad će i samim povjerenicima brzo, ako već i nije, postati jasno da je to jednostavno nemoguća misija.
Travanj kakav pamtimo i kakav je presto vozit sad već daleke sedamdesete kompletan se nalazi samo u Tehničkom muzeju u Zagrebu. I pitanje je koliko je ispravan. Čak kad bi i imali nekoliko kompletnih kola i bajvagena, ispravnih koliko je ispravno trebalo bit početkom sedamdesetih, bili takvim vozilima po sadašnjim propisima bio dozvoljen promet i prijevoz putnika? Bi li prošli tehnički???
Postojeći prometni koridori u Dubrovniku jednostavno ne ostavljaju mogućnost postavljanja šina na očekivanoj liniji broj 1 od Pila do Kantafiga i obratno. I ovako blokiran cestovni promet, puzeći travanj s nužnim mjestima za mimoilaženja (križanja) potpuno bi zaustavio promet. A skromni kapacitet samih travanja ne bi kompenziro usporavanje prometa. Možda se može razmišljat o postavljanju travanja, jedna ili dvoja kola na nekoj kratkoj relaciji tek kao povijesni i prometni kuriozitet, ali nikako ne kao integralni dio gradskog sustava prijevoza putnika. Recimo u Uvali Lapad ili novom Lapadskom obalom.
Tramvaj, za razliku od onega maškaranoga autobusa, za kretanje treba šine i žice s palama preko kojih dobiva struju. A za struju treba imat trafo stanice i ispravljače jer tramvaji voze na istosmjernu struju. Sve to najavljuje gradska vlast koja u sedam godina nije uspjela asfaltirat ni jednu kompletnu gradsku ulicu, a kamoli postavit šine od Pila do Kantafiga i onda od stanice Lapad do Uvale.
Za razliku od autobusa koji remizu mogu imat đemudrago, tramvaj u remizu može doć jedino po šinama. Budući će nova remiza bit u Komolcu, znači da tramvajsku prugu zajedno s šinama i žicom treba postavit sve do Komolca.
Treba li još? Mislim da ne treba. Ako je i od dokazanih spin doktora, previše je! Ma koliko nostalgični bili, povratak u prošlost je nemoguć, a koristit prometna rješenja s početka dvadesetog stoljeća u prometnim studijama dvadeset i prvog obična je ludost. I politički bezobrazluk!
Post je objavljen 27.11.2008. u 18:46 sati.