Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/zoranostric

Marketing

Zelena lista: Uredimo trasu nekadašnje Pionirske željeznice!

Donosim priopćenje stranke Zelena lista, podružnica Gornja Dubrava, te nekoliko fotografija s jezera, koje je nakon 40-ak godina prije nekoliko godina obnovljeno i njime urpavlja Udruga športskih ribolovaca invaldida edomovinskog rata Republike Hrvatske. Jezerom se danas uzorno upravlja i ono je na ponos Udruzi i gradu Zagrebu.



Slika gore: pogled na jezero s glavnog ulaza. U sredini je otočić, na njemu jedno uočljivo razgranato stablo.

Također je danas priopćenje javnosti predočio Biciklistički klub "Ciklus" iz Markuševečke Trnave, koji su prvi iznijeli ovu ideju. U njihovom se priopćenju ističe da je trasa velikim dijelom prohodna, Dijelove trase na predjleu između naselja Miroševeci Grada mladih preorali su pa i ogradili vlasnici susjednih parcela. "Smatramo da je nedopustivo zapustiti ovakav prometni koridor i spomenik kulture te ga prepustiti zaboravu. (...) Svakodnevno trpimo zagušene prometnice. Sve je više automobila na cestama koje se nemaju kamo širiti, a nogostupi se teško grade jer nema prostora. Takve prometnice su opasne za pješake i bicikliste", kaže se u priopćenju koje optpisuje dopredsjedsjednik kluba Davor Špoljarec.



Gore: mostić i betonska staza, uređena svuda oko jezera, tako da invalidi u kolicima lako mogu pristupiti. U razmacima, označena su mjesta za pecanje.



PRIOPĆENJE ZA MEDIJE

Predmet: Uređenje trase nekadašnje Pionirske željeznice


Stranka Zelena lista, pridružena članica Europske zelene stranke, ogranak Gornja Dubrava (Zagreb), pokreće slijedeću inicijativu povodom 22. rujna, Svjetskog dana bez automobila (World Carfree Day, http://www.worldcarfree.net/wcfd/) i Europskog tjedna mobilnosti (http://www.mobilityweek.eu/).
Zahtijevamo da se danas zapuštena, ali još vidljiva trasa nekadašnje uskotračne željeznice (širina 760 mm), tzv. Pionirske željeznice, uvrsti u popis zaštićenih spomenika kulture grada Zagreba.
Predlažemo da se duž nekadašnje trase, koja prolazi šumom i livadom, urede šetnica i biciklistička staza, čime bi se olakšao pristup Gradu mladih (nekadašnji Pionirski grad) i stvorila nova mogućnost za rekreaciju i turizam u istočnom dijelu Zagreba. Treba iskoristiti još očuvanu trasu i mostove, te urediti razne druge popratne sadržaje, kao što su edukativni panoi o povijesti ovoga kraja i zaštiti prirode.




Gore: Razgovor predstavnika Zelene liste s Darko Kosićem, tajnikom Udruge športskih ribolovaca invalida domovinskog rata Republike Hrvatske.


Miroševačka cesta nema nogostupa, a promet je gust. Uređenjem biciklističke staze i šetnice obnovila bi se nekada važna prometna trasa te povezala dva kvarta (Markuševac i Dubrava). Također bi se otvorila nova mogućnost dolaska na uređeno jezero kojim upravlja Udruga športskih ribolovaca invalida domovinskog rata Republike Hrvatske, te, naravno, prilaz Gradu mladih, koji je sačuvan u prvotnom obliku s nizom sadržaja.
Takvi objekti u zelenilu, sa svojom bogatom prošlosti, moraju se sačuvati kao nasljeđe budućim naraštajima - nasuprot postojećoj praksi u Zagrebu gdje ništa nije sveto i za tili čas se pojavi neka nova nakaradna stambeno-poslovna zgrada ili šoping centar, bez ikakvog kulturog značenja i povijesne ukorijenjenosti. Kulturnu i prirodnu baštinu treba očuvati i uklopiti u današnji način života. Već više od deset godina nijedan novi objekt u Zagrebu nije uvršten u spomenike kulturne baštine, a zelene površine se stalno, beskonačnim promjenama GUP-a, protivno razumnim urbanističkim kriterijima, prenamjenjuju u građevinske.




Gore: Jezero pruža stanište i nemaloj populaciji pataka.



Nekadašnja Pionirska željeznica vozila je na trasi Dubrava (između Koledinačke i Račinske ulice, zapadno od Dankovečke) - pored potoka Trnava - Pionirski grad - Miroševec - Markuševačka Trnava (Slanovec), u duljini od šest kilometara, od 1948. do 1964., kad je uvedena autobusna linija Dubrava - Markuševačka Trnava. Trase se i danas mjestimično nazire. Bile su izgrađene četiri zgrade stanica s pratećim objektima i tri mosta preko potoka. Zadnja stanica, čvrsta kamena zgrada, danas je ambulanta u Markuševačkoj Trnavi. Stanica kod Pionirskog grada danas je proširena i dio je objekta uz spomenuto jezero, uređeno za pristup invalida; tu je postavljena i nekadašnja lokomotiva, kao spomenik. Početna stanica u Dubravi sačuvana je u izvornom obliku i danas je u drugoj funkciji.
U doba kad je otvorena (14. studenoga 1948.), pruga je imala važnu prometnu funkciju povezivanja grada i obližnjih sela, za dolazak ljudi na radna mjesta a također i seljaka na tržnicu (sjetimo se spomenika "kumici" koji je postavljen na tržnici Dolac - i to je dio kulturnoga nasljeđa Zagreba!). Pruga je napuštena kad je Miroševačka cesta bila asfaltirana i otvorena autobusna linija (7. listopada 1964.).



Gore: Potok Trnava. Lijevo je ograda oko uređenog jezera.

Ideja da se ovaj prekrasan i dobro očuvan krajolik očuva i iskoristi za turističko-rekreativnu namjenu već postoji među građanima Dubrave i Markuševca najmanje od 1999. godine. Ove godine, stanovnici su se s tom idejom obratili Zelenoj listi. Vjerujemo da je danas, kad grad Zagreb dostiže novi stupanj u svojem razvoju i potrebni su novi sadržaji i pristupi nasuprot vladajućem kaosu i dominaciji profiterskih interesa, ovu inicijativu vrijedi ponovo pokrenuti, i realizirati.

Za Zelenu listu - podružnica Gornja Dubrava:

Sanja Stipandić
predsjednica podružnice


Evo još jedna slikica naknadno, koju nisam snimio ja, nego Tomislav Toth: Jake snage Zelene liste na okupu! :) (Leđima okrenuta sjedi novinarka Večranjaka.)



Post je objavljen 22.09.2008. u 13:56 sati.