Zurvan – bog koji je bio sam tisućama godina
Zurvanisti će u svom naučavanju malo skrenuti od zoroasterske mitologije i svoje tumačenje usredotočili su na zurvan (vrijeme). No, problem je što nije ostao sačuvan niti jedan zapisani drevni tekst zurvanista. Ipak tragovi zurvanista lako se mogu pronaći u mnogim tekstovima zoroastrizma, u raznim drevnim arapskim zapisima, pa i u ponekim kršćanskim tekstovima. No, unatoč tim tragovima konačni prikaz mitologije zurvanista ostat će tek približan. Naime, drevni mit zurvanizma kazuje da je veliki bog Zurvan (Vrijeme) dugo postojao sam. Zurvan je tisućama godina neumorno prinosio žrtve u želji da dobije sina (potomka). Kako njegove žrtve nisu davale rezultate Zurvan je počeo sumnjati u djelotvornost žrtve. U tom trenutku kada je razmišljao o djelotvornosti žrtvovanja u svom hermafroditskom biću Zurvan sa Sumnjom i Mudrošću začne blizance. Blizanci su bili nitko drugi do Ahriman i Ormuzd. Tako je zapravo Sumnja majka Ahrimanu, a Mudrost Ormuzdu. U svojoj sreći što će napokon dobiti sinove potomke, uzdanice svoje, Zurvan se obveže da će prvorođenom ostaviti svoje božansko kraljevstvo. Čim je to čuo, sa Zurvanova boka iskoči Ahriman. Nedugo nakon toga Zurvan je ubrzo spoznao osobnosti svojih sinova i odmah je požalio što se obvezao da će prvome ostaviti svoje kraljevstvo. No, obveza (zakletva) više se nije mogla povući, a niti ju je Zurvan više mogao opovrgnuti. Tako je Ahrimanu pripala sva vlast Svijeta, ali Ormuzd je ipak dobio svećeničko mjesto, a time i vlast u duhovnom Svijetu, a Zurvan mu je potajno poklonio i svoje tajno oružje (konačnu pobjedu). Ovdje je zorno vidljiv naum zurvanista – 'Jedno' je nepodijeljeno, ali od njega je ipak nastalo 'Dvoje'. Zapravo, zurvanisti žele kazati da Vrijeme upravlja Svijetom i pri tomu upravlja Sudbinom. Kako Zurvan u sebi zapravo nosi Dobro i Zlo i po tome se učenje zurvanista u temeljima razlikuje od zoroastrizma gdje su Dobro i Zlo radikalno suprotni. Upravo to učenje zurvanista kasnije će iznjedriti učenje gnostika (gnosticizam – kompromisni izraz za razne brojne vjerske predaje koje će se širiti Rimskim Carstvom od 1. do 4. stoljeća).
Post je objavljen 11.09.2008. u 21:47 sati.