Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/karaka

Marketing

KAKO BITI UČITELJ DJECI S ADHD-om


Da li ste se u svom radu susreli s djecom koja se ponašaju kao da nemaju granice, neprekidno su u pokretu, s toliko otklonjivom pažnjom da svaka vaša opomena ostaje bez odgovora?
Što ste pomislili?
Vjerojatno, kakvi su to roditelji da nisu znali odgojiti djecu.
Da li ste u razredu imali dijete s čijim se neposluhom niste mogli nositi?
Čuje vas, ali ne reagira ili reagira kratko na vaše opomene i ne poštuje red.
Što ste pomislili?
Vjerojatno, da se radi o zločestom djetetu.
Koliko puta se dogodilo da takvo dijete svojim ponašanjem ometa cijeli razred i da uopće ne reagira na vaše molbe da se smiri?
Kako ste se osjećali?
Vjerojatno vam je bilo teško jer vam se činilo da do tog djeteta nikako ne možete doprijeti, a ujedno vam ga je bilo žao zbog zadirkivanja od strane druge djece u razredu.
Pokušali ste razgovarati s roditeljima, tražili ste pomoć stručnjaka.
Roditelji su vam rekli da njihovo dijete ima ADHD.

Hiperaktivni poremećaj s deficitom pažnje (ADHD) je medicinsko stanje koje snažno djeluje na kvalitetu života djece koja imaju taj poremećaj i njihovih obitelji.
Jedno od djece u vašem razredu ima dijagnozu ADHD. Vi ste nesumnjivo već svjesni toga da ponašanje tog djeteta u učionici nije “normalno”.
Dobra vijest je da se, budući da je djetetu sada postavljena dijagnoza, taj poremećaj može uspješno kontrolirati.
Kao učitelj takve djece, vi ste važni u upravljanju ADHD-om, u suradnji s obitelji djeteta i u cjelokupnom postupku liječenja.

KAKVI SU U ŠKOLI
Remeti red i rad
Onemogućava izvršenje plana i programa
Loš je primjer drugoj djeci
Izaziva sukobe u razredu
Odgovorno je za loš uspjeh čitavog razreda
Napušta školu

U RAZREDU
• Ne sjedi na svom mjestu, šeće razredom
• Igra se stvarima na svom stolu
• Ometa drugu djecu u njihovom radu
• Priča ili pjeva za vrijeme nastave
• Ne ispunjava zadatke u isto vrijeme kad i druga djeca
• Ne stiže prepisati s ploče
• Nema uspjeha u diktatima
• Za vrijeme odmora odbačeno je od druge djece, bezglavo juri hodnicima ili se tuče

OSNOVNA PRAVILA ZA RAD S DJETETOM U ŠKOLI
Uz obitelj, škola je druga okolina gdje djetetovi problemi naročito dolaze
do izražaja i uzrokuju mu brojne posljedice po njegov akademski i socijalni status.

RAZREDNA PRAVILA
• Sjediti u prvoj klupi
• Minimalizirati vidne i slušne podražaje
• Jasno i jednostavno davanje uputa
• Kratke informacije
• Govoriti jasno i sporo
• Davati konkretne primjere
• Učestalo ispitivati dijete da ponovi što je rečeno
• Hrabriti dijete, poticati ga
• Novi ili teži materijal dati na početku sata
• Češće pauze i mijenjanje sadržaja
• Gratifikacija (pohvala) i za minimalan napredak
• Bez ocjenjivanja u početku
• Individualizirani zadaci
• Bez zadataka da čita ili prepisuje dulje tekstove
• Rad u malim grupama
• Unaprijed određena struktura sata
• Rutina

SAVJETI KOJI ĆE VAM POMOĆI

1. NEMOJTE SHVAĆATI OSOBNO . Postoji medicinski razlog za veći dio ponašanja djeteta.
2. RAZLOG NIJE ISPRIKA . ADHD je razlog za neprihvatljivo ponašanje, ali nije isprika za isto. Uz vašu pomoć, dijete s ADHD-om može naučiti bolje kontrolirati svoje ponašanje.
3. BUDITE U KONTAKTU S RODITELJIMA , tako da vam budu poznati međusobni problemi i da usvojite isti pristup.
4. POSJEDNITE DIJETE BLIZU VAS . Idealno bi bilo staviti ga između dva mirna učenika, dobrog ponašanja, i dalje od vrata, prozora i drugih mogućih izvora ometanja.
5. OSIGURAJTE OPRAVDANE PRILIKE ZA FIZIČKU AKTIVNOST .
Izaberite to dijete da ode po nešto i to donese ili da obriše ploču.
6. POKUŠAJTE PRONAĆI NAČIN KOJI ĆE MU OMOGUĆITI DA SE
VRPOLJI bez da time izluđuje ostalu djecu. Gumene loptice za stiskanje su barem tiho rješenje.
7. DJECA S ADHD-om IMAJU PROBLEMA U PLANIRANJU
AKTIVNOSTI i izvršenju istih po određenom redu. Pomoći će im, ako im date pregled onoga što želite da ta djeca naprave. “Napisat ćeš svoje mišljenje o knjizi”, a zatim to isto podijelite u manje korake: “Najprije bih željela da izabereš knjigu, …” itd. Može pomoći i pismeni popis za križanje
izvršenih stvari. Za neku djecu korisno je da glasno izgovore što će kao sljedeće učiniti. Djeca s ADHD-om trebaju vježbati planiranje i izvođenje aktivnosti po redu.
8. PAZITE NA PROMJENE U UOBIČAJENOJ RUTINI i promjene aktivnosti. Za djecu s ADHD-om to je često vrlo uznemirujuće. Unaprijed im ako je to različito od onog što očekuju.
9. POPRAVITE IM UGLED i samopoštovanje dajući im javnu pohvalu za dobro ponašanje, a ako ih morate ukoriti, onda to učinite tiho i nasamo.
10. ZADIRKIVANJE I ČAK ZLOSTAVLJANJE od druge djece može se pojaviti kao problem i u razredu i izvan razreda. “Spojite” dijete sa starijim prijateljem koji će mu pomoći i biti mu podrška u kontaktu s ostalom djecom.


UPRAVLJANJE

Najboljim pristupom u liječenju ADHD-a pokazala se kombinacija bihevioralne terapije i lijekova
“Liječenje ponašanja” (bihevioralna terapija) varira od djeteta do djeteta, prema potrebama djeteta i raspoloživim resursima. Liječenje može biti opsežno i intenzivno ili pak jednostavno i neupadljivo. Liječenje uključuje programe vježbi razvijene od strane specijalista, koji djetetu mogu pomoći u kontroli ponašanja te u postizanju boljih rezultata u školi.
Primjeri :
Vježbanje upravljanja ponašanjem
Obuka za roditelje
Uvježbavanje posebnih vještina
Vježbanje kontrole ljutnje
Programi u školi za poboljšanje učinaka i ponašanja


BIHEVIORALNE TEHNIKE KOJE SE KORISTE:

Nagrade (pozitivno potkrepljivanje pozitivnog ponašanja)
Tehnika gašenja (ignoriranje)
Izolacija (kada gornje dvije tehnike ne pomažu ili kad je djetetova aktivnost opasna, trajanje 5-15 min.)



Post je objavljen 06.09.2008. u 14:50 sati.