Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/homoludens

Marketing

Tko je zapravo majka?



Ne tako davno sam u Jutarnjem listu čitao jedan zanimljiv tekst o surogat majčinstvu i isti me poprilično zatekao. Naravno, ne morate ni pogađati, u Hrvatskoj takvo što nije zakonski dopustivo i jedino što preostaje onima koji na taj način žele ostvariti roditeljstvo jest prelazak granice. Zašto hrvatski zakon strepi od surogat-majčinstva? Prije svega zbog čudnovate formulacije prema kojoj je majka samo ona žena koja je rodila, i to bez obzira čije dijete i je li uopće s istim u ikakvom krvnom srodstvu. To znači da dijete na koje uopće ne bi trebala imati zakonsko pravo jer se u principu radi o usluzi posudbe reproduktivnog šupljeg organa tj. maternice (koji sa svojim domaćinom dijeli tek kisik i hranu - čista ekonomija), dobiva sva zakonska prava majke. Da budem jasniji, postavit ću hpotetski: zamislite da ne možete imati dijete jer, recimo, ne možete do kraja iznijeti trudnoću, ali to može vaša majka, sestra, sestrična, šogorica, prijateljica, itd. Jedna od njih vam dobrovoljno (dakle, nikakav biznis) ponudi da će iznijeti trudnoću umjesto vas. Naravno, ne poznajući zakon, pristanete jer je vaša odluka roditeljski plemenita i jedini vam je cilj dobivanje toliko željena potomka. Nakon transporta i implantacije zametka (koji je začet spolnim stanicama vas i partnera), čekate i taj (okvirno) 40. tjedan, ali nakon njega - hladni tuš: surogat majka se upisuje kao zakonska majka. Tako djetetova baka, teta / ujna, majčina sestrična, prijateljica postaju zakonskim majkama, dok ga njegova biološka majka, vjerojatno, može tek posjećivati. No, ključno je pitanje je li itko ikada uopće definirao pojam majke na način da on ne uključuje samo čin rađanja? Je li se itko, osim papagajskog ponavljanja istih shema, zapitao što taj pojam sve podrazumijeva? Je li majka ona koja rađa i odgaja, ona koja tek rađa ili ona koja tek odgaja? Treba li majka imati i nekakve majčinske osjećaje ili je dovoljno da iz sebe izbaci produkt reproduktivnih organa (da budemo sirovi do kraja jer je i zakon očito sirov) i time praktički imitirati stroj.
Svaka životinjska ili ljudska ženka ima potencijal postati majkom - dakle, taj potencijal može i ne mora ostvariti (u ljudskoj je zajednici taj potencijal kontroliran, ali i često izložen očekivanjima zajednice kao primarnom zadaćom žene). Neke životinjske i ljudske majke ubijaju svoju mladunčad - one ljudske sklonije su ubijanju zametaka odnosno ploda i za to ih zajednica sankcionira na propisani način (moralnom osudom ili zakonskom kaznom ili pak oboje). Sve to ih ne čini manje majkom, ali tek u biološkom smislu. Međutim, pojam majke nije samo biološki, već i sociološki, i psihološki, i lingvistički (semantički), i pravni, pa mi se inzistiranje na izjednačenju ova dva pojma čini nekvalitetnim rješenjem jer na neki način degradira sve one druge žene koje nesebično i s puno ljubavi odgajaju svoju nebiološku djecu, ali i one koje nisu rodile svoju biološku djecu. Ovakav način diskriminacije ljudskih odnosa u korist najma jednog šupljeg organa, a na štetu brige, ljubavi i odgoja, samo dodatno birokratizira ionako birokracijom zagušeno društvo. Jer, budimo realni, biti majkom ne znači samo iskustvo puknuća vodenjaka i vrištanja u rađaoni. Dakle, po mom bi skromnom mišljenju, u zakonske majke trebalo uvrstiti i sve one požrtvovne žene okupljene pod priručnim nazivima pomajka, posvojiteljica, itd. Kada bi se ovaj tzv. problem riješio na taj način, ne bismo dolazili do apsurda da se ženu koja je napustila vlastito dijete traži dozvola za njegovo udomljenje odnosno posvojenje (dakle, taj netko dobiva pravo sebično spriječiti djetetov odlazak u novu i sretnu obitelj), niti bi se surogat majkom automatski pravno proglašavalo majkom samo zato što je iznajmila svoj uterus odnosno rodila tuđe (nebiološko) dijete. Svime ovime dolazimo do apsurda da sam čin rađanja automatski otvara put ka zakonskome ostvarenju majčinstva. Pa zašto da onda i inkubatori ili umjetne maternice ne dobiju taj status?! Zapravo, još je veći apsurd što zakoniti suprug surogat-majke dobiva pravni status oca. Ne treba ni ponoviti da te osobe nemaju nikakve biološke veze s djetetom i da nikada nisu ni imale namjere odgajati odnosno biti roditeljima tako rođene djece. Zanimljivije je još da pored živoga biološkog oca, zakon kaže da ukoliko surogat-majka nema bračnoga partnera, pod identitet oca se upisuje - nepoznat. Dakle, zakon izravno niječe oca iako je on poznat i time, na neki način, krši njegova ljudska prava. Uostalom, što znači izraz nepoznat? Nepoznat kome? Čini se da nespretnom, promašenom i degradirajućem pojmovlju pravne terminologije nikada kraja. S druge strane, Što je to zakonu toliko neprihvatljivo u činjenici da netko tko je u mogućnosti iznijeti trudnoću to učini umjesto onoga koji ne može? Dakako, uvijek postoji mogućnost da će se surogat-majka emocionalno vezati za dijete koje ni po kojim kriterijima ne može biti njezino, no tu nastupa zakon kojemu i jest u opisu posla da uredi i regulira pojedine odnose. Osim toga nije potrebno nikakvo otkrivanje tople vode već je dovoljno samo primijeniti praksu prisutnu u drugim državama poput SAD-a ili Ruske Federacije, a koje nikako ne smatram demokratski problematičnijima. Dapače, ovdašnji sustav još uvijek nije dosegao njihovu funkcionalnost, a i demokraciji se tek uči.
U svemu ovome vidim još jednu invalidnost papirologije: želju da se zadovolji forma bez obzira na sve oni kojih se to izravno tiče. Birokratizacija života i budućnosti ljudske jedinke nije nimalo pohvalna u društvu koje pokušava provesti pronatalitetnu politiku i zapravo otkriva koliki je nedostatatak života u jednoj (nebitno čak i kojoj) društveno nezreloj zajednici, a to je da nekoliko nazovimudrijaša određuje što je dobro za zajednicu, a da sami u sebi nemaju nimalo dobra, pa čak ni suvislosti. Samo takvi mogu podržavati zakone prema kojima je doći do djeteta (posvojenjem, surogat-majčinstvom) ravno slijetanju airbusa na površinu Saturna, dok se istodobno oglušuju na porast zlostavljanja, zanemarivanja i napuštanja djece, manipuliranja jajnim stanicama, prijavljivanja lažnih spontanih pobačaja, nereda u raznoraznim registrima, itd. Glavno da oni brinu tko smije biti čijom majkom.


Post je objavljen 29.08.2008. u 23:50 sati.