
Krajem osamdesetih godina u konstrukciskom birou
Harkov (danas u Ukrajini) rađeni su tenkovi T-80UD
za sovjetsku vojsku. Nakon raspada SSSR-a u
Harkovu je odlučeno da se na osnovu T-80UD
konstruira novi tenk kojim bi se opremile oružane
snage Ukrajine. Tako je 1993. godine konstruktorski
tim rukovođen glavnim projektantom Anatolijem
Slovikovskim razvio tenk T-84 "Jatagan".
Opća koncepcija tenka preuzeta je sa T-80. Mjesto
vozača je u prednjem centralnom djelu oklopnog tjela,
tjela, kupola sa naoružanjem i mjestima zapovjednika
i topnika postavljena je na srednji dio tjela, dok je u
zadnji diovozila ugađena pogonska grupa.

Vatrena moć zasniva se na topu 125 mm KBA3, koji
predstavlja ukrajinsku varijantu ruskog oruđa
2A46M1. Iz topa se ispaljuje sva standardna municija
kalibra 125 mm, uključujući i laserski vođene
protiuoklopne rakete 9M119 (AT-11 Sniper).
Primjenjen je automatski punjač sa municijom
smještenom ispod kupole tenka. Za razliku od T-80
kod koga su granate u punjaču položene, kod T-84
granate su smještene vertikalno. Kapacitet punjača
je 28 metaka, a ukupno se u borbenom kompletu
nalaze 43 metka.
Poboljšana verzija T-84U

Sistem za upravljanje vatrom je suvremen i
omogućava visoku vjerovatnoću pogađanja cilja iz
pokreta, danju i noću, uz mogućnost da i zapovjednik
tenka gađa.Topnik na raspolaganju ima stabiliziranu
dnevnu nišansku spravu 1G46 "Irtiš" sa povećanjem
2,7x i 12x, integriranim laserskim daljinomjerom i
uređajem za vođenje raketa. Za ciljanje noću koristi
se sprava T01-K01 dometa 600-900 metara u
pasivnom režimu i 1300 m u aktivnom režimu (uz
upotrebu IC reflektora). Na tenkove predviđene za
izvoz se umjesto nišana T01-K01 ugrađuje
termovizijski sistem Buran-E. Zapovjednik za
osmatranje koristi dnevno-noćnu spravu TKN-4S
"Agat", kojom danju može otkriti ciljeve na
udaljenosti od 5000 m, a noću na 900 m. U sastav
sistema za upravljanje vatrom ulaze još i balistički
računalo 1V528 i stabilizator topa 2E42. Pošto ova
elektronska oprema ne spada u najsuvremenija
rješenja, proizvođač nudi i mogućnost ugradnje
elektronike zapadnog porjekla.
Topničko mjesto

Pomoćno naoružanje sastoji se od mitraljeza PKT
kalibra 7,62 mm spregnutnog sa topom i
protiuavionskog mitraljeza NSVT kalibra 12,7 mm.
Mitraljezom NSVT se može upravljati iz unutrašnjosti
vozila uz pomoć ciljničkog uređaja PZU-7.
Za pogon tenka koristi se dvotaktni 6-cilindrični dizel
motor 6TD-2, sa vodenim hlađenjem i direktnim
ubrizgavanjem goriva. Maksimalna snaga motora je
1200 ks pri 3000 obrtaja u minuti. Prednosti ovog
motora u odnosu na konkurentni agregat V-46 su
nešto manja potrošnja goriva, manje dimenzije i
izbacivanje plinova kroz hladnjak (čime se smanjuje
IC odraz tenka). Međutim motor 6TD-2 ima i nekoliko
ozbiljnih mana - kraći životni vjek, manju
pouzdanost, probleme sa hlađenjem pri visokim
spoljnim temperaturama i višu cjenu. Zato je u tenk
po narudžbini moguće ugraditi i slabiji motor 6TD-1
(1000 ks), koji je znatno pouzdaniji i ima duži radni
vjek.

Snaga se prenosi preko mehaničkih mjenjača sa dva
planetarna menjača (7 stepeni prenosa za kretanje
napred i jedan za nazad) i servo-hidrauličnim
uređajem za upravljanje. Primjenjen je sistem
oslanjanja sa torziskim štapovima i hidrauličnim
amortizerima na prvom, drugom i šestom oslonom
točku. Gusjenice su metalne, sa gumeno-metalnim
šarnirima. Proizvođač nudi mogućnost ugradnje
suvremenije mjenjače i gusjenica sa gumenim
papučama za kretanje po asfaltnim putevima.

Oklopna zaštita je na istom nivou kao kod tenka T-
80U. Kao i kod svih suvremenih tenkova na prednjem
djelu kupole i tjela vozila primenjen je višeslojni
oklop. Na vozilo je postavljen i eksplozivni reaktivni
oklop (ukrajinska verzija ruskog oklopa Kontakt-5)
koji štiti od kumulativnih projektila i znatno umanjuje
efikasnost potkalibarnih penetratora.
Tenk T-84 opremljen je optoelektronskim sistemom
za aktivnu odbranu Štora-1. Sistem se sastoji od
signalizatora laserskog ozračenja, lansera dimnih
kutija i dva IC ometača koji smanjuju vjerovatnoću
pogađanja protivničkih protiuoklopnih vođenih raketa.
Od ostale opreme u T-84 se ugrađuje sistem za NHB
zaštitu, uređaj za samoukopavanje, oprema za
savlađivanje vodenih prepreka podvodnom vožnjom i
radio-uređaj. Obično je moguća ugradnja sistema za
navigaciju. Na tenk je moguće postaviti standardni
uređaj za razminiranje KMT-6.

Daljim radom na projektu tenka nastala je moderna
varijanta T-84U. Poboljšan je sistem za upravljnje
vatrom, ugrađen je novi top 125 mm Tip 501 "Vitjaz",
a moguća je i ugradnja topa kalibra 140 mm Tip 551
"Bagira". Za pogon se koristi novi motor 6TD-3 koji
razvija 1500 ks. Sa prednjeg djela tjela tenka
uklonjen je reaktivni oklop, a postavljen novi pasivni
oklop, dok je na kupolu ugrađen novi eksplozivni
reaktivni oklop. Postavljene su nove gusjenice, a
tenk je dobio i pomoćni agregat koji se koristi za
napajanje električnom energijom kada glavni motor
nije u pogonu.

Varijanta tenka označena T-84-120 "Oplot" ili KERN-
2.120 naoružana je topom kalibra 120 mm, zbog
usklađivanja sa NATO standardima. Ugrađen je i
potpuno novi automatski punjač sa 22 metka
smještena u zadnji dio kupole (kao kod francuskog
tenka Leclerc). Ukrajinci imaju problema oko
nabavake topova 120 mm iz inozemstva (švicarska
tvrtka SW im je isporučila samo dva topa za
prototipove i prekinula dalje isporuke), a i razvoj 120
mm je naišao na niz problema, pa je budućnost
projekta T-84-120 neizvjesna.
Sredinom 2001. godine prikazano je vozilo BMPT-84
koje predstavlja hibrid tenka i oklopnog transportera.
U prostor između kupole i motorno-upravljačkog
odjela može se smjestiti pet vojnika sa opremom.
Naoružanje je identično kao kod tenka T-84, ali je
borbeni komplet topa smanjen na 30 granata.
BMPT-84 -Za prijevoz petoročlane posade

-TAKTIČKOTEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Kalibar topa: 125 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 12,7 mm
Kalibar protiuavionskog mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet topa: 43
Borbeni komplet spregnutog mitraljeza: 1250
Borbeni komplet PAM-a: 450
Posada: 3
Dužina tjela: 7,085 m
Dužina sa topom naprjed: 9,72 m
Širina: 3,56 m
Visina: 2,285 m
Klirens: 0,515 m
Borbena masa: 46.000 kg
Specifičan pritisak na tlo: 0,93 kg/cm2
Snaga motora: 882 kW
Specifična snaga: 19,17 kW/t
Radijus kretanja po asfaltnom putu: 540 km
Radijus kretanja po makadamu: 350-400 km
Kapacitet rezervoara za gorivo: 1300 l
Maksimalna brzina: 65 km/h
Srednja brzina po makadamu: 45 km/h
Gaz bez pripreme: 1,8 m
Podvodni gaz: 5 m
Savlađuje vertikalnu prepreku: 1 m
Rov: 2,85 m
Savlađuje uspon: 32°
Bočni nagib: 25°
Post je objavljen 25.08.2008. u 11:17 sati.