Pošto je tijekom prošlog ljeta američki Kongres
odobrio dati suglasnost za prodaju borbenih aviona
pete generacije F-22A Japanu, Tokio je donio
definitivnu odluku o samostalnom razvoju svog
borbenog aviona nove generacije. Značajnu podlogu
za takatehnološka razvijenost Japana, zahvaljujući kojoj je
tehnološka razvijenost Japana, zahvaljujući kojoj je
tijekom devedesetih godina japanski Institut za
tehnološka istraživanja i razvoj započeo s
preliminarnim studijama razvoja novog borbenog
pogurati program ATD-X u višu brzinu, želeći da do
2011. završi prvi prototip koji bi bio sposoban za
probne letove.

O tome kako cijeli projekt grabi naprijed govore novi
podaci: nakon mjerenja radarskog presjeka
obavljenog u Francuskoj, počelo se s određenim
preinakama aerodinamičkog dizajna aviona, na što
upućuju nove kompjutorske animacije, odnedavno
dostupne u javnosti. Temeljni imperativ koji Japan
postavlja pred ATD-X program jest da avion ima
visoke "stealth" odlike, usporedive ponajviše s onima
na F-22 odnosno onima na F-35. To se prije svega
odnosi na prilagodbe uvodnika zraka za pogonsku
skupinu, koje inače znaju biti svojevrsni "zid" od
kojeg se odbija radarsko zračenje što u konkretnom
slučaju japanski inženjeri kane znatno ublažiti.
Također, prema kompjutorskim animacijama može se
vidjeti kako je mockup aviona znatno prerađen, tako
da je pilotska kabina više pomaknuta naprijed, u
nosnu sekciju trupa, i da se radi na dvosjednoj, a ne
više jednosjednoj inačici. Pretpostavlja se da Japan
kani u konačnici proizvoditi samo jedan tip zmaja
aviona, dvosjed, koji bi, u slučaju da se avion kani
operativno rabiti kao jednosjed, zadnju kabinu
opremao dodatnom opremom, kao što to sada
prakticira ruski RSK MiG na novoj seriji
"dvadesetdevetski" K i M inačicama. Visok stupanj
tehnološke razvijenosti omogućava Japanu da s
lakoćom primjenjuje određene potvrđene tehnologije,
odnosno najavljuje kako će pokrov pilotske kabine
biti presvučen ITO premazom (ITO je akronim za
'Indium tin oxide', smjesu indij(III) oksida (In2O3) i
kositar(IV) oksida (SnO2) - kositar se na engleskom
kaže "tin" pa otuda drukčije ime), poradi smanjenja
unutarnjeg zračenja instrumentacije, odnosno
smanjenja unutarnjeg zagrijavanja i zamagljivanja
pokrova pilotske kabine.
Također, novi obrisi ATD-X-a govore kako je
povećan volumen donjeg dijela trupa: pretpostavlja
se poradi mogućnosti nošenja veće količine goriva i
naoružanja. Pogonsku skupinu aviona trabala bi činiti
dva japanska motora IHI XF5-1 s vektoriranim 3D
potiskom, svaki potiska 50 kN, što je dovoljno za
mnogo veći avion nego što je ATD-X Shinshin.
Sadašnje specifikacije govore o avionu koji ima
duljinu trupa 14 m, raspon krila 9 m, visinu 4 m i
maksimalnu težinu 9 tona.
Post je objavljen 15.08.2008. u 10:11 sati.