Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vatrenevijesti49

Marketing

VOJNIM PILOTIMA VEĆE PLAĆE I STANOVI

ZAGREB

Ministarstvo obrane Republike Hrvatske (MORH) pokreće novi projekt namijenjen vojnim pilotima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Izvor blizak MORH-u potvrdio je u srijedu da će se najvjerojatnije potkraj mjeseca dogovarati posljednji detalji vezani uz poticaje kojima se mladi ljudi žele privući prilikom izbora tog poziva, ali i mjere koje bi HV-u trebale osigurati dovoljan broj posada.Ministar obrane Branko Vukelić otkrio je, naime, tijekom svog posjeta Zračnoj bazi u Zemuniku, da osjetno povećanje broja letjelica HRZ-a od iduće sezone traži još više pilota. Najavio je da će Vlada stimulativnim mjerama nastojati privući mlade ljude da uče za pilote, a Vjesnik je u MORH-u dobio potvrdu da se na projektu vrlo ozbiljno radi.

Ministar je najavio da je cilj da po svakom zrakoplovu postoje najmanje dvije posade te dovoljno tehničara i drugog osoblja u zrakoplovnoj logistici.
Prema posljednjim informacijama iz Ministarstva, prije nekoliko dana u HV su stigla još dva nova zračna traktora »Fire boss«. Prije toga, Hrvatska je rješavanjem klirinškog duga dobila deset helikoptera Mi-171Š, a od ranije u HRZ-u ima i dvadesetak letjelica Mi-8. O potrebi obučavanja novih i zadržavanja iskusnih pilota govori i podatak prema kojem se u našoj protupožarnoj floti već sada nalaze četiri kanadera i šest zračnih traktora, a dogodine bi im se trebale pridružiti još dvije letjelice Cl-415. Uskoro kreću u pripreme za kupovinu nadzvučne eskadrile lovaca-presretača, pa je i po tome više nego očito da će projekt »Vojni pilot za 21. stoljeće« biti jedan od najvećih izazova za Ministarstvo obrane u idućem razdoblju.

»U ovom trenutku imamo šest kanadera sa šest posada, a uz njih još šest zračnih traktora s jednako toliko posada«, otkrio je u srijedu Vjesniku izvor blizak MORH-u. Prema njegovim riječima, u takvom sastavu posade mogu odraditi još ovu sezonu, a već iduće godine trebala bi krenuti obuka mladih pilota.
U MORH-u su i te kako svjesni da bi zadržali stare pilote moraju ponuditi nove poticaje. Doznajemo da se uz paket mjera, koje uključuju i stambeno zbrinjavanje i veće plaće, trenutačno razrađuje i ideja o suradnji s Croatia Airlinesom. Naime, prema još uvijek radnoj verziji, s nacionalnom zrakoplovnom kompanijom MORH želi razgovarati o zajedničkom radu na privlačenju novih pilota.

»Ozbiljno razmišljamo o tome da se osmisli zajednički projekt unutar kojeg bismo našim pilotima s jedne strane osigurali posao u HRZ-u na razdoblje od desetak godina, ali na taj način da oni odmah znaju kako će ih nakon vojne karijere čekati radno mjestu izvan sustava«, pojašnjava Vjesnikov izvor. On podsjeća kako deficit letačkoga kadra nije samo hrvatska specifičnost. Problem je to, kaže, s kojim se suočavaju i ostale zemlje u regiji, i to jednako njihove vojske i zrakoplovne kompanije, pa je jedno od rješenja upravo međusobna suradnja.

U Ministarstvu su također svjesni da se do novih pilota ne dolazi »preko noći«. Obuka za kapetane kanadera ponekad traje i do pet godina, a i za zračne traktore je potrebno vrijeme, jer se uvježbavanje provodi u »realnim uvjetima«, na požarištima u srcu protupožarne sezone. Naime, novi zračni traktori imaju plovke koji im omogućuju slijetanje i uzimanje morske vode, što bitno smanjuje vrijeme potrebno za gašenje. Problem je, međutim, to što je riječ o zrakoplovima jednosjedima, pa će Hrvatska već dogodine - tvrde u MORH-u - nabaviti dvosjed potreban obuci mladog letačkog kadra.

Vojni piloti - elita svake vojske
O značaju vojnih pilota i tome koliko se upravo zbog njih zrakoplovstvo smatra elitnim dijelom svake vojske najbolje svjedoči svojedobno objavljen podatak po kojem se za troškove obuke jednog pilota nadzvučnog borbenog zrakoplova može školovati više od 60 inženjera ili liječnika. Samo jedan sat leta na zastarjelim migovima 21 košta oko 5000 dolara, a za obuku je potrebno više od pet godina.
Ništa jeftinije ni kraće ne uvježbavaju se ni piloti za upravljanje kanaderima. Nakon osnovne obuke, i piloti i kopiloti kanadera prolaze i dodatna uvježbavanja. Tako je, primjerice, da bi netko postao kopilot, potrebno dodatnih dvadesetak sati obuke na požarima, a zvanje kapetana stječe se nakon još stotinjak sati naleta.

Kanaderima na požare i 12 sati dnevno
Upravljanje kanaderom vojni piloti smatraju svojevrsnim vrhuncem karijere, ali i iznimno napornim, gotovo iscrpljujućim poslom. Ilustracije radi, prošle godine, u jeku protupožarne sezone, hrvatski su kapetani kanadera znali u zrakoplovu iznad požarišta dnevno provesti i do 12 sati. Na požare bace i do 160 tona vode, što je - kažu stručnjaci - dvostruko više od svjetskog standarda. O potrebnim letačkim sposobnostima i iskustvu nužnom za takvo zanimanje govori i podatak prema kojem se slijetanje kanadera na morsku površinu izvodi pri brzini od oko 100 milja, a najbolji rezultati postižu se kod izbacivanja vodene bombe samo 20 metara iznad vatrene stihije. Vjesnik



Post je objavljen 14.08.2008. u 12:46 sati.