Sve veći interes za mistiku na raznim područjima ljudskoga istraživanja traži i od nas kršćana i naših teologija određene prosudbe i istraživanja. Događa se da govorimo o istim stvarima, samo jezikom današnjega vremena. U biti ostaje za sve isto iskustvo, a to je da je mistika doista iskustvo Neiskustvenoga. Ona živi unutar kršćanstva i izvan njega, bila prihvaćana ili odbaciva na.
Kršćanska mistika ima svoje temeljne izvore u Sv. pismu, liturgiji i Crkvi. U tom ambijentu ona stvara svoje pojmove i definicije te ujedno njima obogaćuje samo kršćanstvo. Važno je istraživati jezik mistika i proširivati značenje mističnih pojmova i slika. Ekstaza i thanatos idu u mistici neodvojivo zajedno kao i spoznaja i ljubav. Tu se mistika razlikuje od kateheze i teologije.
Ovaj članak kroz prikaz i analizu pojmova i definicija mistike neizravno želi nju smjestiti kao našu stvarnost. Raščišćavanje pojmova i definicija vodi k dijalogu. To je njihova jedina svrha i cilj.
Ključne riječi: mistika, iskustvo, ekstaza, thanatos, jezik, spoznaja, ljubav
Uvod
Nekad se činilo da je jasno što je mistika. Danas kad interes za nju postaje sve veći i kad se otkriva da mistika postoji i izvan kršćanstva nameću se neka pitanja na koja i ovdje valja odgovoriti:
– što je kršćanska mistika?
– je li ona za sve kršćane ili samo za kršćansku elitu?
– postoje li u njoj psihičke anomalije i razne devijacije?
– koji su odnosi mistike prema raznim fenomenima, odnosno jesu li oni njen
sastavni dio?
– jesu li mistici čudaci koji preziru svijet i bježe od njega ili i oni pridonose
izgradnji boljega svijeta?
– što je vrhunac mistike i gubi li tu čovjek svoj identitet ili ga potpuno zadobiva?
– koji je odnos sadašnjega poimanja mistike prema tradicionalnom poimanju nje?
– što je zajedničko kršćanskim misticima i koliko njihova iskustva mogu pridonijeti sjedinjenju kršćana i dijalogu među religijama?
Mistika kao iskustvo Neiskustvenoga
Kad danas govorimo o mistici, nezaobilazna je Rahnerova rečenica: »... pobožni čovjek sutrašnjice bit će ’mistik’, onaj tko je nešto ’iskusio’ ili ga više neće biti ...«
Rahner ovom rečenicom obuhvaća sve kršćane i stvara ekumenski dijalog, odnosno povezuje sve one koji su Boga iskusili. To je ujedno temeljna definicija mistike: mistika je prije svega iskustvo Boga.
cijeli clanak se moze downloadirati ovde ... Milan Spehar
Mir Bozji sa svima vama
Post je objavljen 08.08.2008. u 21:10 sati.