Darko Desnica
Sjedim s Petrom pred B.P. - em, pijuckam machiato. Čavrljajući prelistavamo njegovu novu zbirku fotografija, Drugo nebo.
Dospjevši do prizora zelenkastog kamenja pod morskom površinom, primjećujem da mi se snimke podmorja sviđaju više od fotografija kupača.
«Budući da je omjer otprilike jedan prema pet,» kaže Petar, «ispada da ti se većina fotografija ne sviđa.»
«Tako se čini,» potvrđujem.
«Dobro,» kaže. «Idemo redom. Što misliš o ovome?»
Pokazuje mi djevojčicu u bijeloj majici s crvenim točkicama: plitko zaronivši, zažmirila je i desnom rukom začepila nos.
«Prizor iz obiteljskog albuma,» kažem. «Privatna uspomena».
«Dobro. A ovo?»
Noćna snimka muške glave koja pluta na vodi. Na licu, obraslom prosijedom bradom, nazire se suzdržani smješak, drago lice autora.
«Saint-Just,» kažem. «Dan poslije».
Zabrinuto me gleda, lista dalje.
«Nemoj mi reći da te ni ovo ne zanima?»
Ocrtava mi klasično građeno, golo žensko tijelo uronjeno u vodu.
Šutke promatram fotografiju, čudesnoblijedu svjetlost na ženskom bedru.
«Dakle?»
«More je hladno,» primjećujem. «Bradavice su joj ispupčene».
«Hm...»
Neodlučno lista dalje, zaustavlja se na snimci osamljenog ježa na oblom bijelom kamenju: «Ovo ti je, pretpostavljam, bliže...»
«Je,» kažem. «Pornografski detalj.»
«Jež...?»
«Da,» potvrđujem. «On nam objašnjava zašto se ženi na prethodnoj fotografiji ne vide stidne dlačice. Pri kupanju je izgubila pičku.»
«Ti si lud... A ovo?»
Na valovitoj pozadini koja izgleda kao sivosmeđe platno obasjano munjom, desno od središta, odrezana riblja glava s otvorenim okom.
«Vrlo zanimljivo,» kažem. «Demijurg-skeptik.»
«Kako to misliš?»
«To bi ja tebe trebao pitati».
Ignorirajući moju repliku, vraća se fotografiji morske površine, snimljene odozdo: bijeli svjetlosni pramenovi nalikuju oblacima, točkice zvijezdama.
«Astronaut gleda kroz prozor,» kažem. «Nedaleko odavde je Faëtonov utrenik, pomisli.»
«U redu,» zaključuje Petar. «Da vidimo. Rezultati psiho-testa Drugo nebo navode nas na zaključak da pacijent njeguje skladnu, ali paranoičnu sliku svijeta. Rezimirajmo:
Djeca ti dosađuju, čuvaj se: žene će ti raskrvariti kurac, muškarci skinuti glavu; svemir je mračna modra spilja, Bog je suzdržan.»
«Nezadovoljan dijagnozom,» odvraćam, «pacijent je odlučio potražiti drugo mišljenje. Proučivši nalaze, alternativni je kolegij ustvrdio da je njegova slika svijeta naivni, ali benigni kompromis između romantičnih aspiracija i realističnih očekivanja.
Rezimirajući, dobivamo:
Nemaš djecu, opusti se: žene ostaju vječno djevojčice, muškarcima je glava u oblacima; svemir je plavetnilo puno života, Bog je mrtav.»
«Teško se s rogatim bosti,» konstatira Petar, spremajući knjigu u torbu.
Nakon nekog vremena, pijuckajući bevandu, objašnjava mi kako su nastale njegove fotografije valova na Pelješcu.
«Na početku,» kaže, «postavio sam si neka ograničenja. Prvo sam odlučio raditi crnobijelo; zatim sam odredio da ću ispucati pedeset snimaka s istog mjesta; na kraju sam si zadao da ću valove pokušati «uhvatiti» točno u trenutku njihova udara u stijenu.»
«Teoretski,» kažem, «trebao si dobiti pedeset identičnih ili gotovo identičnih fotografija.»
«Tako je,» kaže. «Zato me rezultat toliko iznenadio. Naravno, neka su se odstupanja mogla predvidjeti: svaki je val drukčiji; proces je njihova raspršivanja nepredvidiv; moja je koncentracija nesavršena. Ali, kad sam razvio filmove, ispalo je da je, osim dinamičkih elemenata, i stijena – jedini statični objekt u kompoziciji – na svakoj slici ispala drukčija. Kao da je doticaj s masom vala, raspršenom morskom pjenom, donekle transformirao njezin oblik.»
«Dakle,» zaključujem, «umjesto vala koji udara o stijenu pedeset puta, dobio si pedeset različito zapjenjenih stijena».
«Moglo bi se i tako reći,» kaže. «Osim toga, atmosfera je svake snimke osebujna. Neke su fotke, u konvencionalnom smislu, «uspjele», druge nisu. Sve u svemu,» konstatira, «poučno iskustvo».
Ispijajući machiato do kraja, predlažem mu da izloži te fotografije.
«Nisam siguran,» kaže. «Možda je to samo igrarija».
Ustajući, ispraćam ga do njegova skutera. Pitam ga kako je bilo na Biennalu u Veneciji.
«Dobro,» kaže. «Mada, u onom kontekstu, moje stvari djeluju konzervativno.»
«Da si pokazao valove,» odvraćam, «možda bi imao više uspjeha».
«Sumnjam,» kaže, odmahujući rukom.
Podižući crvenocrnu kacigu, zakoračuje na motor, okreće ključ.
Dotičem mu rame, ispitujem ga jesu li ga moje reakcije na Nebo naljutile.
«Nimalo,» odgovara. «Zabrinule su me. Ono što si preskočio,» objašnjava, «nepretenciozni su prizori sreće.»
«Znam,» kažem. «Šta da radim?»
Spuštajući vizir, ubacuje u prvu brzinu.
«Nađi si curu,» dobacuje, polako krećući.
Post je objavljen 02.08.2008. u 04:09 sati.