Pomorska zračna nadmoć
Tijekom prošla dva Svjetska rata trgovačko brodovlje bilo je obilato štićeno pratnjom ratnih brodova svih vrsti i namjena. No, zračni napadi i zračna zaštita ipak su bili presudni u borbi s protivničkim podmornicama i površinskim brodovima kako na Europskom, tako i na Pacifičkom ratištu. Isto tako 2. Svjetski rat zorno je pokazao koliko su čak i veliki bojni brodovi osjetljivi na napad zrakoplova, a kamoli oni drugih vrsti. Tako redom stradaju od napada zrakoplova ponosi mornarice poput 'Prince of Wales', 'Repulse, japanski nosači zrakoplova kod Midwaja, 'Arizona' i 'Oklahoma' u luci Pearl Harboura, pa talijanski bojni brodovi 'Rex' i 'Roma' koje su potopili njemački zrakoplovi u trenutku pokušaja prebjega na savezničku stranu. Britanski nosači zrakoplova tijekom studenog 1940. u zračnim napadima znatno su smanjili broj talijanskih ratnih brodova u bitci kod Taranta, ali samo zahvaljujući slaboj talijanskoj PZO i nikakvoj lovačkoj zaštiti talijanskih brodova. Njemački zrakoplovi tipa 'Junkers' i 'Heinkel' nanosili su gubitke i izazivali velike glavobolje Britanaca tijekom napada na konvoje koji su se kretali prema Malti. Muke britanskih mornara trajale su tako dugo dok na Maltu nisu stigli britanski zrakoplovi lovci presretači. Japanski nosači zrakoplova napadom na Pearl Harbour napravili su pravu pustoš među američkim ratnim brodovima, no, od tih 6 japanskih nosača zrakoplova čak 4 potpoljena su od američkih zrakoplova tijekom bitke za Midway. Tijekom bitaka u Koraljnom moru 1942. Japanci postepeno gube dah, jer ostaju bez svojih najboljih i iskusnih pilota, a 1944. u bitkama za Filipine japanski piloti toliko su slabo uvježbani da se njihova neefikasnost loše očituje i na bojno ćudoređe japanskih mornara. S druge strane Njemačka i ex SSSR tijekom cijelog 2. Svjetskog rata nisu izgradili više od jednog nosača zrakoplova, dok ih Britanci imaju oko 50, Japanci 10, a Amerikanci više od 100. Japanci su pokušali parirati Amerikancima svojim samoubilačkim napadima pilota 'kamikaza' i opet su ti, iako bezobzirni i uzaludni napadi zrakoplova, pokazali koliko su brodovi osjetljivi i na ovakvu vrstu napada. Mnogi američki nosači zrakoplova osjetili su i oštećeni su tijekom napada 'kamikaza' svih vrsti (obične bombe, zračna torpeda, minijaturni zrakoplovi bombe tipa 'Baka', pa čak i zalijetanje japanskih zrakoplova u brod). Britanski nosači zrakoplova također su osjetili svu opasnost zrakoplova kada su tijekom 1940. djelovali pored obala Norveške, a kasnije i na južnim dijelovima Arktika kada su štitili anglo-američke konvoje koji su se kretali za sovjetski Murmansk. Neimanje nosača zrakoplova Nijemci su skupo platili tijekom 1942 i 1943. godine kada su pokušali opskrbiti Afrički korpus gorivom. Njemački zrakoplovi lovci nisu mogli s kopna pomoći brodovima (niti oni sa Sicilije, a niti oni s afričkih uzletišta nisu imali dovoljan dolet) koji bi se u jednom trenutku negdje točno na pola puta našli bez ikakve lovačke zaštite na milost i nemilost savezničkih zrakoplova bombardera. Opet poradi nedostatnog broja nosača zrakoplova koji bi pružali efikasniju zračnu borbu s američkim podmornicama skupo su platili i Japanci. Naime, američke podmornice neometane od japanski protupodmorničkih zrakoplova kojih je kronično nedostajalo postizale su sjajne uspjehe. Tako su američke podmornice, ne samo što su napravile pustoš među japanskim trgovačkim brodovima, već su redom potopile i japanske ratne brodove poput zapovjednog broda 'Atago', pa opet zapovjedni brod 'Nacki', pa opet zapovjedni brod 'Taiho'. Američke podmornice 'dotukle' su i teško oštećen japanski nosač zrakoplova 'Hitaka', pa su potopile nosač zrakoplova 'Shokaku'. Nastavak drugi put.
Post je objavljen 06.07.2008. u 18:40 sati.