Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/triptodenmark

Napokon novi blog!

Ha! Evo napokon sam uhavatio malo vremena da napišem novi blog. Uvijek neka strka, ali nadam se da ću u ovom blogu uspjeti više manje opisati sve što mi se događalo, sva svoja razmišljanja i naravno, puuuno slika! Vežite se, polijećemo!

Jedan od krivaca mog dugog izbivanja s bloga je posao. Pokušat ću brzinski opisati čime se bavimo i kakva sve istraživanja provodimo. Višekomponentni katalizatori se sastoje od katalitički aktivne tvari i od nosača na kojemu je katalitički aktivna tvar nanesena. Nosač mora imati određena svojstva, a među najpoznatijim i najčešćim je aluminijev oksid. Jedan od načina dobivanja je precipitacija u vodenoj otopini dodatkom neke aluminijeve soli i baze (natrijev hidroksid). Ovisno o uvjetima reakcije, precipitat koji nastaje može biti amorfan ili kristaličan te varira u količini adsorbirane vode i/ili vode u kristalnoj rešetci (boehmit, gipsit...). Kalciniranjem na visokim temperaturama prelazi u kristalični praškasti završni produkt, aluminijev oksid.

Naš cilj je proučavati kako uvjeti reakcije utječu na formiranje međuprodukta (prije kalciniranja), karakterizacija međuprodukta i kakav utjecaj imaju uvijeti reakcije i međuprodukt na svojstva završnog produkta. Aparatura kojom se koristimo se zove Acoustosizer i mjeri veličinu čestica, zeta potencijal, pH, temperaturu... Mjerenje se provodi tako da se zvuk usmjeri kroz uzorak i zbog promjene u gustoći voda-čvrsta čestica, dolazi do atenuacije, odnosno do gubitka zvuka. Na temelju informacija ulaznog i izlaznog signala, teoretski se izračunava veličina čestica. Prednost ovog uređaja je u tome što se mjerenje provodi istovremeno s precipitacijom pa se mogu dobiti podaci u različitim fazama precipitacije, pri različitim vrijednostima pH, temperature itd.

Moj dio posla je još i karakterizacija precipitata. Nakon što je precipitat dobiven, on se filtrira i suši i zatim se šalje na X Ray diffraction, termogravimetrijsku nanalizu, piknometar za određivanje gustoće i SEM (Scanning Electron Microscope).

Prošlih tjedana imali smo velikih problema s uređajem. Software koji je bio korišten, upgrade-an je, ali taj proces nije dobro obavljen pa su se dvije verzije programa međusobno miješale i pravile probleme. Nakon toga su niknuli novi problemi koje nikako nismo mogli otkloniti. Odlučio sam kontaktirati proizvođača (Rhode Island, USA) kako bi što prije i što efikasnije riješili problem. Zbog vremenske razlike od 6 sati dopisivanje je bilo bolno i dugotrajno. Nakon tjedan dana uspjeli smo riješiti probleme i započeti neka nova mjerenja. U međuvremenu, dok uređaj nije radio i dok smo očekivali Tom-ov mail (predstavnik Colloidal Dynamics-a, proizvođača aparature), odlučili smo se za niz pokusa koji su se ispostavili kao pravi hit u firmi. Proučavali smo utjecaj temperature na precipitaciju i dobili zanimljive rezultate. Naši mentori su bili jako zadovoljni jer nitko u firmi do sad nije radio nikakva istraživanja na tom području, a budući da su rezultati bili jako zanimljivi dobili smo zadatak da predstavimo naš projekt pred hrpetinom ljudi, objasnimo kakve smo pokuse provodili i interpretiramo rezultate. Dakle, prezentacija pred velikim brojem ljudi na engleskom u trajanju od dvadesetak minuta. Piece of cake!

Vrlo sam zadovoljan načinom na koji stvari ovdje funkcioniraju, i u firmi i u Danskoj. Kao što sa već prije pisao, hrana je odlična. Puno povrća, puno ribe, malo mesa (meso je jako skupo) i ono najvažnije, jako malo slatkog. Zanimljivo mi je bilo vidjeti isto ljude kako stojećki rade za stolom. Nakon dugotrajnog sjedenja, mormalno da će ti dupe otpasti, ali neki su stolovi podesivi po visini i mogu se podići čak na visinu lakta, i to bez po muke (imaju nekakav mehanizam ugrađen). Nešto slično sam vidio i u banci. Šalteri su u odnosu na sobu postavljeni pod kutem od 45 stupnjeva i nisu međusobno povezani. Za jedan takav šalter je došla neka žena. Trebala je nešto potpisati, ali joj je bilo previsoko pa joj je lik samo spustio cijeli šalter. Ja sam naravno, kao i svako dijete s Balkana, buljio kao tele. Nesvakidašnji događaj.

Kad smo već kod banke, dotaknimo se birokracije. Dva tjedna sam čekao da dobijem karticu s kojom mogu palćati i podizati novce. Katastrofa. A što se radnog vremena banke tiče, ne znam tko im je izmislio takve zakone. Banke rade svaki dan od 10:00 - 16:00, a četvrtkom do 17:30. Ako si na poslu do četiri, kako u banku?!?! Osim četvrtkom?

Maria i ja smo lagano bili u šoku kada smo se još prilagođavali na sve. Trgovine rade u blesavo vrijeme i zatvaraju se sat ili dva nakon što ti završi posao tako da se stvarno moraš utrkivati s radnim vremenom. Subotom se radi do 3 - 4, a nedjeljom ne. Baš kada je najveća špica (subota popodne) i kada grad vrvi turistima, trgovine se zatvaraju.

Proteklih tjedana upoznao sam hrpetinu ljudi iz svih dijelova svijeta, učvrstio neka prijateljstva i napričao se engleskog do kraja života. Sad barem znam da mi engleski neće biti problem u komunikaciji. Svakog utorka održavaju se IAESTE roštiljade, a nakon toga se zabava seli u birc fakulteta gdje je obično dobro društvo i zanimljivi razgovori...

Par slika sa jednog takvog događaja...

Ovo piće je Fishermans Friend...

Chris (Francuska) i Max (Njemačka)...

Yivette (Hong Kong) i Brig (Tajland)...

Peter (Danska, ali inače iz Švedske), Sara (Kanada), Andrea (Italija)...

Ovo sam dobio na poklon od Yvette iz Hong Kong-a...

Andy (Njemačka) i ja...

Tony (Austrija) i ja...

Bjarne (Danska) i Tatjana (Ukrajina/SAD)...

Skal!! [skol] = živjeli!

ostatak slikica možete vidjeti na albumu ovdje.

Jedan vikend smo biciklima išli na plažu pa nas je put vodio kroz Bakken. Bakken je najstariji zabavni park, a šuma i polje iza njega su bivša ljetna rezidencija kraljevske obitelji. Izlazak iz prigradskih naselja u nešto što bi se moglo nazavti selom. Kućice sa slamnatim krovom, staje i konji, nešto kao Bok Palanjički samo 10^8 puta bolje. Par slikica u parku Bakken...

Krdo jelena slobodno šeta parkom...

Stara ljetna rezidencija kraljevske obitelji...

U parku Bakken jedan se vikend održavao festival piva pa smo se svi dogovorili da ćemo ići. Naravno, ja sam slikao kao manijak...

Danci znaju kako se pije...

Mala deca...

Nakon festivala smo svi čoporativno otišli na plažu...

Famozne vjetroelektrane na moru ispred Kopenhagena...

Poznati zavrnuti toranj u Malmo-u u Švedskoj...

Nismo jedini na plaži...

Orresund most (Danska - Švedska), visok oko 180 metara što ga čini najvišom točkom Danske!!!...

Cijeli album se može pogledati ovdje.

Za sljedeći dan smo se dogovori da ćemo posjetiti Hillerod i dvorac koji se tamo nalazi. Hillerod je nekih petnaestak minuta vlakom od Lyngby-ja pa nismo morali puno putovati...

Spoj starog i modernog koji se vidi na svakom koraku...

Trg u Hillerodu...

A s trga puca pogled na jezero i dvorac...

Brig (Tajland), Natasha (Kanada), Mihal (Poljska), Biljana (Crna Gora), Maria (Ekvador) i ja...

Pliva liska preko Save, nosi pismo na vrh glave...

Unutrašnjost dvorca...

Kapelica...

Pogled na vrtove...

Christianova Biblija...

Kopenhagen nekad...

Pogled na dvorac iz vrtova...

Veselo je, veselo...

Pačje samoubojstvo...

cijeli album možete pogledati ovdje

Švedski IAESTE je organizirao doček prvog dana ljeta i bili smo pozvani i mi studenti iz Danske da im se pridružimo. Prijavilo nas se negdje dvadesetak iz Danske, organizirali si prijevoz i zaputili se put Švedske. Plan je bio doći do Helsingor-a, trajektom preći u Švedsku u Helsinborg i odatle autima do Gotenborga. Dokotrljali se mi do Helsingor-a...

Ovako izgleda pristanište...

...s pogledom na Švedsku...

Da se putnici ne bi slučajno smočili ili da ih ne bi kiša oprala, put do trajekta izgleda ovako...

I naravno, trajekt. Da, trajekt!...

Vjerovali ili ne, ovo je unutrašnjost trajekta. Kada sam ušao unutra, nisam bio siguran jesam li u trajektu, ili sam još uvijek u luci. Zbunile su me pločice...

Natasha (Kanada), Chris (Francuska) i Kamil (Češka)

Kamil je bio jako uzbuđen, ovo mu je prvi put da vidi brod nakon devet godina...

Pogled na Helsingor s trajekta...

Švedska strana, Helsinborg...

A na ulazu u luku, najljepša zastava u zanimljivom društvu...

Pristali smo u Helsinborg, podigli novce (švedske krune) i reorganizirali se po autima. Malo slika iz Helsinborga...

Rasporedili smo se po autima i zaputili se prem Gotenborgu. Do Gotenborga nam je trebalo nekih 4 sata, ali mi smo produćili nekih stotinjak kilometara dalje na sjever jer je proslava bila na jednom otoku Malmon. Par slika s puta...

Malo smo stali da se odmorimo. Bilja (Crna Gora) i Marjan (Makedonija) u ležernom razgovoru...

Nastavljamo put... ...u dobrom raspoloženju...

Bogdan (Srbija) i Andrea (Italija)...

Vožnja za pet, vidi bez ruku...

Mihal (Poljska)...

Veselo društvanjce u našem autu...

Most preko zaljeva (fjorda) Uddevalla...

Krajolik tog dijela Švedske posebno je zanimljiv. Lagano je brdovit, klima kontinentalna (hladna), obala nevjerojatno razvedena puna uvala u dubokih fjordova. Ti fjordovi su me jako podsjećali na jezera, a ne na more jer su okruženi ili stijenama ili travom. Nema plaže ili onog dijela tik uz more gdje ništa ne raste zbog pevelike koncentracije soli. Fjord se sužava i toliko je razveden i krivudav da se ne vidi izlaz na otvoreno more, a završava u livadi na kojoj krave pasu. Tko ne vjeruje, evo dokaza...

Napokon smo došli pred otok i čekamo trajekt, koji baš i nije trajekt jer nema posadu i motor koji ga pokreće već se kablovima vuče s jedne strane na drugu. I besplatan je. I autocesta je besplatna...

Da ubiju malo vremena, odlučili su zmajariti...

Već na samom početku dalo se naslutiti da ćemo vidjeti jako puno prirodnih ljepota Švedske..

Inga...

Inga i Helga...

Malo slika s "trajekta"...

Došli smo na "otok sreće", našli kućicu u kojoj smo trebali prebivati i raspakirali se. Domaćini su nas lijepo pozdravili, zaželjeli nam dobrodošlicu, objasnili hranu pa smo se bacili u istraživanje Švedske kuhinje. Oh da, Flama, bila si u pravu. Sirova haringa napuhuje da boli glava. Sva sreća da smo cijelo vrijeme bili vani...

Neki Švicarac, zaboravih mu ime...

Who's the man!!!

I'm the MAN!!!

Zove se Aura, dolazi iz Finske i studira psihlogiju. Nice!

Ovako se pratila utakmica Hrvatska - Turska. Flama sretno!

Iako je bila "noć" prije najkraće noći, izašli smo van i naši domaćini su nam odlučili demonstrirati kako se pleše, pjeva i koje se igre igraju u najkraćoj noći. Popeli smo se na nekakvu drvenu pozornicu i skakali kao mala djeca oko nekakvog simbola ispletenog od lišća. Slavili smo plodnost ili tako nešto pa su cure su došle do zaključka da je to zapravo simbol falusa...

Mike (Malta)...

A ovako izgleda ponoć noć prije najkraće noći...

Lijepa Sonja...

Bijaše to naporna noć pa smo se sutradan lagano izležavali i upijali sunčevu energiju...

...a kad smo se dovoljno ugrijali, odlučili smo otići na plažu...

Ovo je plaža na kojoj smo se kupali...

Dok smo ulazili u vodu bilo je pomišljanja da se vratimo natrag, ali iza nas je stajala hrpa turista pa nismo mogli ispasti mlakonje. Zaletili se u ledenu vodu (16 stupnjeva) pa ko' živ ko' mrtav. Ne znam hoću li ikada biti otac, ali isplatilo se. Dokaz...

Malo naslikavanja...

Nakon toga smo se premjestili na drugu plažu jer je došao ostatak ekipe...

Ja gorim u faci i nisam toga svjestan...

Bilja, sretno dijete...

Maria i njezine nove sunčane za koje je pljunula 1700 kruna. Jednostavno im nije mogla odoljeti...

Vratili smo se na ručak i poslije podne odlučili otići do "grada" ili kuća na sladoled i kavu na suncu...

Još malo švedskih ljepota, Inga naravno...

Sati su prolazili, bilo je sve hladnije i hladnije pa smo se odlučili vratiti u našu kućicu. Malo sam poslikao kuće na putu da se vidi kako ljudi ovdje žive. Zanimljivo je da nema niti jednog znaka za prodaju ili iznamljivanje kako tog obično bude u Danskoj...

Vratismo se na večeru, zezanciju i druženje. Famozna finska igra pijančevanja...

Ovako izgledaš kada zaspiš na plaži...

Plesali smo i pjevali do ranih jutarnjih sati i oko tri smo se odlučili skočiti do plaže i gledati izlazak sunca...

Dakle, ovo je tri ujutro...

Daniela (Ekvador) je bila u super raspoloženju pa se odlučila malo bućnuti...

Mi smo je promatrali s pristojne udaljenosti...

I tako je u pola 4 počelo svitati...

Ovo je stvarno najranije svitanje koje sam doživio i bilo je stvarno spektakularno. Sjedili smo tako po stijenama, uživali u izlasku sunca i družili se. Ja sam odlučio prespavati na plaži jer sam noć prije umro na podu. Bio je ravan, tvrd i hladan tako da su me leđa boljela cijeli dan. Vrijeme se bilo sasvim primirilo, nije više jako puhalo i bilo je relativno toplo tako da smo se zavukli u vreće za spavanje, a pijesk pod nama je bio puno mekaniji i udobniji za spavanje. Zakrmili smo istog trena uz šum valova i moram priznati da mi je to bilo jedno od najljepših iskustava u životu.

Ujutro smo se probudili i završili na kavi i kolačima u jednoj trgovinici/slastičarnici. Vlasnik je nedavno otvorio tu pekarnu pa je sjeo s nama, pričao, od kud smo, šta smo, pa nas je i slikao. Jako ljubazan čovjek! Ako se ikada vratim na otok Malmon, kod njega dolazim svako jutro na kavu i slatka peciva!

Odlučili smo na povratku stati u jednom seocetu koje je poznato po ribolovu. Navodno imaju trgovine/restorane samo s morskom hranom pa si biraš što hoćeš.

Pred otokom i ribarskim naseljem Smogen...

Lososov sndvič. Losos je naravno sirov. Prefino!...

U trgovini su radile dvije najljepše Inge i Helge koje sam vidio!!!!...

Naravno da sam morao sve probati...

Nakon finog jela, sretni i umorni zaputili smo se kući. Put je trajao nekih šest sati tako da smo svi zakrmili u autu (osim vozača) i usput se polomili jedni po drugima...

Cijeli album puta u Švedsku može se pogledati ovdje

Kakav je dojam ostavila Švedska na mene? Recimo to ovako: kad sam se vratio u Dansku, imao sam osjećaj kao da sam na nekom selu. Ma super je Danska, nek se zna, ali Švedska! Ali Šveđanke! Ljudi moji, to nije normalno! Tako bogata zemlja! Svaki drugi automobil je Volvo! Prekrasna priroda! Prekrasni ljudi! Zemlja vjetroelektrana! Toliko vjetroelektrana u životu nisam vidio! Ne znam koliko potražnje pokriva, ali spomenimo da vjetroelektrane izgrađene na moru ispred Kopenhagena pokrivaju 25% potražnje grada Kopenhagena za el. energijom, a ukupna energija proizvedena vjetroelektranama u Danskoj iznosi 18.5% ukupne el. energije. Isplativo? Vjerujem da je. Da ne pričam koliko je ekološki prihvatljivije. I zauzima 10 metara kvadratnih, maximalno. Ljudi na čijim su posjedima izgrađene vjerovatno dobivaju nekakvu proviziju od toga pa im se isplati piknuti vjetroelektranu usred polja. A koliko vjetra u Hrvatskoj "leži" neiskorišteno?! Pa kad skoči cijena struje jer su Amerikanci zajebali cijelu stvar pa sad svijet ispašta.

Jednog jutra sam imao razgovor sa svojim mentorom. Ispričao sam mu kako sam impresioniran cijelim danskim društvom i mentalitetom. Ispričao mi je jednu zanimljivu pričicu koja opisuje dansko društvo: veća je društvena osuda ako primiš mito nego ako ubiješ vlastitu majku. Naravno, kazna je teža za ubojstvo, ali se cijeli slučaj promatra kroz prizmu obiteljske trgedije. Nešto što te nagnalo na ubojsto je ili zlostavljanje ili trauma, ili nešto s tobom nije u redu pa ljudi u jednu ruku shvaćaju. U drugu ruku, primiti mito je totalno nezamisliv čin! Društvena osuda je velika. Nedavno su imali skandal kada je netko u vladi kupio državnim novcem tri kutije cigareta! Skandal! Pisalo se po svim novinama!

Evo, bar sam malo nadoknadio propuštene blogove. Nadam se da ste uživali u slikicama. Toliko za sada i veliki pozdrav!

Post je objavljen 24.06.2008. u 08:40 sati.