Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/frogbros

Marketing

Majstori specijalnih efekata i šminke - STAN WINSTON (1946 - 2008) R.I.P

Photobucket

Rođen: 7. travnja 1946. godine, Arlington, Virginia, SAD
Umro: 15. lipnja 2008. godine, Malibu, Kalifornija, SAD (multiplog mijelom)
Prvi koraci:
Mentor: Bob Schiffer
Prvi film na kojem je radio: "Gargoyles" (1972)
Prvi film sa kojim iskazao: "Terminator" (1984)
Najbolja kreacija: Terminator i Predator
Najbolje osmišljeni lik: Terminator, Alien Queen, Predator, Pumpkinhead
Trivia:1996 godine bio redatelj i jedan od producenata najskupljeg i njadužeg spota svih vremena "Ghosts" Michaela Jacksona; drugi majstor specijalnih efekata koji ima svoju zvijezdu na Hollywoodskoj Stazi Slavnih (23. veljače, 2001)
Nagrade:
- 4 osvojena i 6 nominacija nagrade Oskar (za spec. efekte i šminku)
- 6 osvojenih i 10 nominacija nagrade SATURN
- 3 osvojene i 3 nominacije BAFTA nagrade
- 2 osvojene i 2 nominacije nagrade Emmy
- osvojio: nagradu Nikola Tesla, nagradu film festivala Virginia, Sitges nagradu za najbolje spec. efekte, nagradu za životno djelo filmskih kritičara Las Vegasa
- nominacije: nagradu "Hollywood Makeup Artist and Hair Stylist Guild", nagradu PFCS, nagradu "Zlatnu Malinu" (za najgore specijalne efekte za film "Invaders from Mars" (1986)), nagradu DVDX (za najbolji audio komentar na nekom DVD...dobio za "Aliens")

Početak:
"- 1968 godine diplomirao likovne umjetnosti (slikanje i skulpturstvo) na Sveučilištu Viginia, Charlottesville. Nakon kratkog boravljenja na Kalifornijskom Državnom Sveučilištu u Long Beachu odlazi u Hollywood u nadi da će ostvariti glumačku karijeru.
Dok je čekao prvu priliku za glumačku gažu, preživljavao je kao stand-up komičar. No, kako posla nije bilo prisiljen je zaposliti se u odjelu za šminku Walt Disney studija. Kad se prihvatio tog posla, vjerovao je da će mu to biti samo "dnevni posao". No, malo po malo počinje voljeti ono što radi, pa njegov talent biva prepoznat od strane Boba Schiffera, koji je dvije godine ranije postao ravnatelj odjela za "Make-Up & Hairstyling", WDS-a.
Bob koji je bio veteran u efektima koji su se ticali šminke i maske (zaslužan za odličnu masku Burta Lancastera u "Ptičaru iz Alkatraza" (1962) gdje je ovaj odličan glumac odglumio legendarnog zatvorenika Roberta Strouda od 18 do 80 godine) uspio je svo svoje znanje prenijeti na mladoga Stana i naučiti ga svim trikovima ovog unikatnog zanata. Winston je u Bobu imao sjajnog mentora.

Photobucket Na snimanju prvog Terminatora u razgovoru sa Jamesom Cameronom

Stan je vrlo brzo usvojio se finese svog novog posla, pa kad su krenuli njegovi prvi projekti odmah je polučio jako dobre i iznimno kvalitetne uratke. Na svom prvom pravom filmu dobio je Emmy za odličnu šminku u TV filmu "Gargoyles" (1972). Sljedeće godine osniva svoj studio - Stan Winston Studio u garaži svoje kuće u mjestu Northridge, gdje je živio sa svojom ženom i djecom Matthewom i Debbie.
Potom je od 1973 - 1979 naredao dvije nominacije iste nagrade, da bi je osvojio još jednom za šminku u filmu "The Autobiography of Miss Jane Pittman" (1974), gdje je do izražaja došla naučena škola Boba Schiffera (šminka koja glumace prikazuje kao osobe starije 20-30 godina nego što jesu).
1978 godine radi maske Wookieea u spin-offu SW-a "Star Wars Holiday Special", da bi tri godine poslije zaradio i svoju prvu Oskarovsku nominaciju za masku u filmu "Heartbeeps" (1981). No, usporedo sa razvijanjem novih načina šminke i maske, usavršava nove tehnike lutkarstva i mehanike (točnije animatronika) u specijalnim efektima.
To se najbolje vidi u Carpenterovom filmu "The Thing" (1982) kada je došao pripomoći svom prijatelju Robu Bottinu u 'dog-cannel' sceni (naglašavam realnu animatronsku maketu u omjeru 1:1 huskie psa, koju Mcready upuca).

Iako priznat umjetnik u svom poslu karijera mu dostiže novi nivo kad radi specijalne efekte za film tada mladog vizionara i učenika velikog Rogera Cormana Jamesa Camerona. Film se zove "Terminator" (1984).
Način na koji je oživio i prikazao nezaustavljivu ubilačku metalnu mašinu kiborga zadivila je kako ljubitelje filmske umjetnosti tako i kritičare. Ono što je važnije na samom snimanju je u Cameronu i Arnoldu Schwarzeneggeru stekao dobre prijatelje sa kojima je radio na još nekim krucijalnim filmskim projektima, kako za njega samoga tako i za njih.
1986 godine sudjeluje u još jednom projektu J. Camerona "Aliens", gdje stvara još jednu magičnu kreaturu - Aliensku Kraljicu, što mu donosi i prvog Oskara za najbolje vizuelne efekte.
Do tada je to bio najteži posao koji je Stan i njegova ekipa imala, jer su morali uz pomoć lutkarskih trikova, hidraulike, el. kabela i raznih dizalica oživjeti najimpresivnije svemirsko čudovište. I napravili su predivan posao.
Da ne bi bi mnogo odilazio od svemirskih čudovišta Stanley preuzima posao rada specijalnih efekata na filmu redatelja Johna McTiernana "Predator" (1987) i to sve na nagovor A. Schwarzeneggera, koji je bio zvijezda filma.

Photobucket Sa Arnijem na zahtjevnom dovršavanju šminke lutke tj. Terminatora

Za vrijeme dok je letio prema Japanu na snimanje "Aliensa" radio je skice Predatora, a pošto je sa njim bio i redatelj Cameron, ovaj mu je dao par prijedloga i Stan je odmah napravio 2-3 nove skice, koje su se svidjele svima, pa tako i J. McTiernanu. Tako je nastao vanzemaljac Predator kakvog danas znamo.
Na dodjeli Oskara 1987 godine Stan osvaja svog prvog Oskara (za najbolje vizualne efekte - Alien Queen), a sljedeće godine dobija i novu nominaciju za "Predatora".
Poslije toga redali su se isto tako uspiješni projekti:
The Monster Squad (1987) - ovdje se iskazao odličnom šminkom (ističem WolfMana), gdje je probudio onaj štih legendranih Universalovih klasičnih čudovišta
Pumpkinhead (1988) - njegov prvi redateljski pokušaj za koji je dobio nagradu kao najbolji novi redatelj na Priškom Filmskom Festivalu; film iako slabo primljen u kinima kasnije postaje u vidotekama kult-klasik
Leviathan (1989) - najbolji dio filma (kao i kod "Pumpkinheada") zasigurno su monsturozne kreacije i spec. efekti majstora Winstona
Edward Scissorhands (1990) - gdje je Johnnyja Deppa učinio jako efektivnim svojom šminkom, sa kojom je dopustio Deppu da iskaže svoj glumački talent te da Edwarda prikaže kao tragičan lik (većini drugih majstora šminke bi to uprskali svojom prenaglašenom šminkom dostojne za neki horor film); i tu je zaradio nominaciju za nagradu Oskar (najbolja šminka)

Te 1990 godine snima svoj drugi redateljski film simpatičnu dječiju fantaziju "A Gnome Named Gnorm" (1990) , te ponovo udružuje snage sa Jamesom Cameronom (koji je sada već prihvaćen redatelj nakon uspijeha "Terminatora" i "The Abyss") te zajedno snimaju megauspiješni nastavak o ubojitom metalnom kiborgu - "Terminator 2: Judgment Day" (1991).
Stan Winston osvaja ovaj put čak dva Oskara - za šminku i najbolje vizualne efekte.
Nakon što se lovorike i pohvale nisu niti smirile Tim Burton zove Stanleya da mu radi šminku za film "Batman Returns" (1992) gdje opet radi odličan posao.
Kako je Stanleya zanimala posebna vrst specijalnih efekata color=#FF0000>animatronika (tehnika koja lutkama daje iluziju stvarnog živog bića), koja je iziskivala ogroman trud i strpljenje sve je svoje snage usmjeravao u tom pravcu, iako nije zanemarivao niti ostale prave spec. efekata. Ta ljubav prema animatronici koju je iskazao mnogo puta u svom poslu (huskie pas u "Stvoru", kiborg u "Terminatorima", alienska kraljica u "Aliensima", mutanti u "Leviathanu" i sl...) zapela je za oko meštru Stevenu Spilbergu te je vrlo brzo aganžirao Stana da mu radi uglavnom animatroničke efekte na novom filmu. Taj film je bio "Jurassic Park" (1993) i uz to što je bio megahit sa zaradom od 357 milijuna $, ujedno je bio i revolucionaran na svim poljima sepcijalnih efekata. Uz to što je oživio izumrle dionosaure Winston je uspio dočarati još neke nezaboravne protagoniste SF-a i Horora:

Photobucket Na snimanju "Aliensa" sa Alienskom Kraljicom

The Island of Doctor Moreau (1996) - gdje je najbolji dio filma opet bio Winstovih ruku djelo tj. fenomenalno napravljena šminka
Small Soldiers (1998) - ovdje se lijepo uklopio u ekipu Joea Dantea, te nam predočio jako zanimljive likove Gorgonite i Komando Elitu, a sve u onom obiteljskom i zabavnom okružju
Lake Placid (1999) - gdje nam je realno prikazao (mislim na animatroniku) 10 metarskog krokodila
A.I. (2001) - opet Spilberg, a i opet kiborzi i roboti raznih vrsta i dimenzija...što reći nego da je Stan opet bio na svom nivou
Wrong Turn (2003) - još jedan film gdje je Stanleyeva meštarska ruka (ovaj put u šminki) bila jedino što se pamti

Usporedo ovim filmovima uvijek se vraćao nastavcima Jurskog Parka (97', 01' i 09') i Terminatora (03' i 09').
1993 godine je sa bivšim glavnim menadžerom ILM-a Scottom Rossom suosnovao tvrtku Digital Domain, koju ubrzo napušta nakon uspijeha "Titanica" 1997 godine.
Nakon 2000-te se i više puta upušta u producentske vode (Creature Features projekt od 5 filmova koji je producirao sa sinom slavnog producenta Samuela Zachary Arkoffa, Louom Arkoffom, a koji su se bazirali na starim B-filmovima (iz monster movie žanra) koji su izašli iz tadašnje producentske kuće American International Pictures iz 50-tih godina prošlog stoljeća.
U svom dugogodišnjem radu jedini i najveći udarac u svojoj karijeri je doživio od redatelja Paula W.S. Andersona koji ga nije želio aganžirati na "AvP" (2004), iako je on to žarko priželjkivao (zato su i Predatori ispali onako nezgrapno ako se mene pita). Zadnji od projekata koje je radio jeste "Iron Man" (2008) i opet je odlično predočio oklop superjunaka baš onako kako ga fanovi stripa vide.
Ove godine je bio jako zauzet projektima - četvrti Terminator i Jusrki Park, a prihvatio je ponudu da pripomogne u izradi čudovišta u nadolazećem filmu "The Suffering", prema istoimenoj videoigrici. No, borba s višestrukim mijelomom (neizlječivi oblik raka koštane srži) koju je vodio od 2001 godine je bila izgubljena.
Stan Winston je umro u 63. godini svog života mirno u krugu svoje obitelji u kući u Malibuu u nedjelju navečer 15. lipnja, 2008 godine. Tako je filmski svijet prerano ostao bez svog dragulja...čovjeka koji je znao kako od specijalnih efekata izvuči ono najviše.

Photobucket Stan sa svojim najboljim kreacijama (u smijeru kazaljke na satu) - Alien Warrior, Predator, Alien Queen, demon Pumpkinhead i endoskelet kiborga Terminatora

Rekli su o velikom meštru Stanleyu:
James Cameron - "Vozio je punim gasom, i u radu i u igri, i bio je čovjek pun ljubaznosti i mudrosti, sa sjanim smislom za humor.
Bio je dijete koje nikad nije odraslo, i čiji su snovi ostvareni na filmskim platnima širom svijeta. Ponosan sam što sam mu bio prijatelj, i jako će mi nedostajati."


Arnold Scwarzenegger - "Stanovo djelo i njegova četiri Oscara govore sve o njemu, i trajat će vječno. Ono što će vječno ostati u mom srcu je način na koji je Stan svakoga volio i sa svakim od svojih prijatelja postupao kao s članom obitelji. Nedostajat će mi i ponosan sam što sam s njim radio."


Moja misao o preranom preminulom čarobnjaku šminke i specijalnih efekata:
"- Filmski je svijet pretrpio veliki gubitak što se tiče osobe koja je bila inovator na nekim poljima u području specijalnih efekata (opet ističem animatroniku), ali isto tom trenu je izgubio jednu od najboljih osoba što je Hollywood iznjedrio.
Winston ne samo da je bio čovjek koji se razumio u specijalne efekte i šminku, on je bio čovjek koji je volio posao koji je radio (...ja ne radim specijalne efekte, ja radim likove, ja radim čudovišta...), ali što je još naglašenije kod njega on je volio sva svoja bića i čudovišta koja je stvorio (Predator, Alien Queen...oni su mi kao djeca : jednom je rekao).
Ako ste ikada gledali barem jedan njegov intervju ili dokumentarac u kojem je sudjelovao uvidjet ćete koliko je on volio posao kojim se bavio (dječačka razigranost dok priča i euforičnost, koja se još jedino može vidjeti kod recimo Toma Savinija).
Stanley je svojim kreacijama pričao priču, a nerjetko su te iste njegove kreacije spašavale film (zbog toga što su tako pune života i realistične). Mislim da neću puno lagati ako kažem da je sada sve ostalo na Ricku Bakeru, Tomu Saviniju i Robu Bottinu (koji je već nekoliko godina na godišnjem) od te prave škole specijalnih efekata, a kada i oni jednoga dana odu....CGI će da zavlada i neće više biti niti šminke niti animatronike i ostalih lijepih spec. efekata što su nas godinama zabavljali. Nadam se samo da otac prelijepih filmskih čudovišta Stan Winston, koji ih je godinama stvarao s dubokom ljubavlju, neće za kojih 20 godina biti zaboravljen."

Photobucket Stan sa svojim kreacaijama iz trećega Terminatora - dva tipa terminatora 850 serija Model 101, T-1 i Terminatrix aka T-X...

R.I. P starče uvijek veselog osmjeha

Post je objavljen 02.07.2008. u 02:35 sati.