Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/alkion

Marketing

Lomcovke

Nastavimo u akrobatskom tonu. Dragi prijatelj Viš reče kako bi mi kupio mali zrakoplov. Baš me raznježio i evo, kao malu zahvalu jedan film i nekoliko riječi o akrobatskom letenju.





Većina pilota, zaljubljenika u akrobatsko letenje, radije leti na klipnim nego na mlaznim zrakoplovima. Razlozi su vrlo jednostavni.

Klipni zrakoplov:
- je lakši i pokretljiviji
- ima manje radijuse svih akrobacija
- izvodi akrobacije u kraćem vremenu
- je upravljiv na svim brzinama (čak i na brzini 0 km/č), strujanje zraka izazvano elisom oko profila krila je i na brzini nula kilometara još uvijek dovoljno za uspješno i efikasno upravljanje
- je konstruiran za kretanja u svim pravcima bez opasnosti stajanja motora, nema zasjenjenja uvodnika zraka (na mlaznom zrakoplovu) izazvanog prevelikim klizanjem zrakoplova
- je opremljen za let na leđima i preko deset minuta, klipni motori troše manje goriva i lakše im je dovoditi gorivo u tzv. negativnom opterećenju
- se može kretati unatrag ( preko repa)
- ima izraženiju prednju centražu i jednostavnim puštanjem komandi sam se dovodi u stanje normalne upravljivosti
- izvodi dinamička prevlačenja (lomcovke) vrlo brzo, efektno, a preopterećenja konstrukcije zrakoplova su u dozvoljenim granicama
I na kraju na klipnom zrakoplovu je mnogo lakše postići vrlo veliku razliku u korist snage motora u odnosu na težinu zrakoplova, a što u konačnici rezultira vrlo velikom brojem vertikalnih akrobacija.

Idemo malo analizirati film. Primijetili ste da zrakoplov tijekom akrobacija „pušta“ dim, ali ne uvijek i u svako vrijeme. Također ste primijetili da je dim u određenim akrobacijama pravilan, uredan i kao da je normalni produžetak zrakoplova, a u nekim situacijama je nepravilan, bolje reći neuredan, zbrkan i zaklanja dobar pogled na zrakoplov, a u nekim momentima ga i nema. Objašnjenje je vrlo jednostavno: dok pilot izvodi normalne, uobičajene i pozitivne akrobacije (veze akrobacije poput paške čipkarice) i dim se ponaša poput elegantnog veza, a kad se izvode akrobacije po principu dinamičkog prevlačenja, nepravilnog i nekontroliranog kretanja po zraku i dim je također nekontroliran.

Iako ovakav let gledatelju izgleda napeto, nestvarno i na granici fizičkih zakona, te nadasve atraktivno, moram vam odati tajnu: daleko je teže, složenije i zahtijeva veću koncentraciju izvođenje lijepih i oku neatraktivnih akrobacija nego ovih ludorija tipa lomcovke.

U dinamičkim prevlačenjima, načelno se „ukrste komande“ i čeka se rezultat učinjenog. Ovisno o položaju palice i date noge, zrakoplov se „tumba“ u željenom pravcu i na željeni način. Palica na sebe i lijeva noga do kraja – zrakoplov se tumba preko nosa i preko lijevog krila, a ako je palica potpuno unaprijed, zrakoplov se tumba preko repa i lijevog krila. Naravno, ako želimo da se zrakoplov tumba na dolje onda akrobaciju počinjemo u spuštajućem letu ili vertikalnom letu na dolje. Ako želimo da se zrakoplov tumba na gore, počinjemo u penjanju ili vertikalnom letu na gore, a ako želimo da se zrakoplov tumba horizontalno, onda počinjemo u horizontalnom letu. Svemu ovome možemo dodati da zrakoplov prije početka akrobacije može biti u normalnom položaju ili u položaju na leđima.

Složit ćete se da ovo daje vrlo veliki broj kombinacija od kojih većini gledatelja zastaje dah, a za zrakoplov i za pilota je to „mučenje“ konstrukcije i tijela.

I da zaokružim priču.
Meni osobno ljepotu akrobacija na klipnom zrakoplovu daje ona mogućnost kretanja unazad a da je zrakoplov i dalje upravljiv. To su oni trenutci kada pilot gasi dim i kada se čini kako se vraća po svom tragu. Posebna zanimljivost ovih akrobacija je u tome da pilot ne vidi kamo se kreće i to brzinom vrlo blizu 0 km/h, a tijelo se nalazu u uvjetima sličnim bestežinskom stanju – kao da lebdi s cjelokupnim zrakoplovom. Komande zrakoplova su tako mekane, i odjednom vam se učini kako je sve vrijeme ovog svijeta samo vaše. Na ovom svijetu ste samo vi i zrakoplov - postajete jedna neraskidiva cjelina…
Viš, nadam se da si barem malo zadovoljan odgovorom?


Post je objavljen 04.06.2008. u 21:19 sati.