Prije tri godine, negdje bas pred lokalne izbore, jedan hrvatski web portal kojemu senzacionalizam nije stran, a istina nije bitna, napuhao je predizbornu ideju o rjesavanju prometnog cvora kojom se Fiumane htjelo privuci da glasuju bas za tu listu. Sa portala je vristao naslov koji je sugerirao da ce Rijeka imati suvremeni prometni sustav poput Dubaija u kojemu se prema autoru gradjani voze nadzemnom zeljeznicom. Znajuci da se prometni sustav Dubaija 2005. godine sastojao od smrdljivih autobusa, taksija i drvenih abri koje poput mrava prelaze zaljev napisao sam kratki osvrt na tu temu.
Prosli su lokani izbori, prosle su tri godine.
Rijecani jos uvijek imaju autobuse, vjerojatno i jos jedno vrijedno ulaganje u jos jednu studiju o razvoju prometne infrastrukture u gradu.
Dubai jos uvijek ima autobuse, ali i ulaganje milijunsko ulaganje u prometni sustav. Prosli mjesec u luku Jebel Ali stigli su prvi vagoni za buduci metro.

A sve je pocelo kad su prije dvo godine uz Sheikh Zayed Road osvanuli prvi stupovi. Visi, nizi, jos nizi, ali svi uredno poredani na pravilnim razmacima i oznaceni brojevima. Uskoro je prometni kaos u svakom kvartu bio opravdan novim "metro-projektom" i pesimisti im nisu vidjeli kraja. Jos prije nego sto su zadnji stupovi oznacili trasu buduce zeljeznice, oni prvi su poceli dobivati nosace na vrhu.

Za godinu dana Dubai je imao preko 100 kilometara pripremljenog "terena" za najambiciozniji prometni projekt na Bliskom Istoku.

Potom smo u pustinji jugozapadno od grada nasli bazu u kojoj se rade elementi nove konstrukcije. Konzorcij DURL (Dubai Rapid Link) je u Dubai Investment Parku napravio svoj stozer u kojemu je izgradjena cementna baza i u kojem su se radili elementi po mjeri. Elementi su potom razvezeni duz 52.1km dugacke crvene linije metroa. Tamo su iz docekivali djelatnici japanskog Obayasija i posebnom tehnologijom spajali skeciju po sekciju metodom naprezanja.

Nakon sto je gotova jedna sekcija mocna se dizalica "otklize" dalje i radi na sljedecoj sekciji...

...dok su posebne sekcije izgradjene tamo gdje metro preskace velike petlje i krizanja...

Kad je rezultat bio opipljiv, trasa "probijena" i fama da bi projekt mogao trajati godina izbrisana, Dubai Road and Transport Authorities je konacno obznanio planove. Gradjani su mogli vidjeti prvi vagon...

...a onda se saznalo i kako ce 166 kilometarski sustav zapravo izgledati. Za one koji poznaju Dubai, crvena linija ce kretati iz Rashidiye, kupiti putnike sa terminala 1 i 3 iz zracne luke i u Garhoudu zaroniti pod zemlju, jer napucena Deira nije mogla smjestiti dvije trase nadzemne zeljeznice. Na Union Squareu dvije linije ce se dodirivati i dijeliti pozdemnu stanicu, a crvena ce krenuti na jugozapad, proci ispod zaljeva, jos jednom se susresti sa zelenom linijom kod Burjumana, da bi nakon 4 stanice izasla nad zemlju i protegnula se duz Dubaija sve do luke Jebel Ali. Sve skupa 29 stanica i putovanje sa kraja na kraj bi trebalo trajati oko 45 minuta. Zelena linija sluzi da bi se rasteretio promet u zagusenom sredistu Dubaija. Ona ide u obliku potkove iz Al Qusaisa, preko Terminala 2 i Ittihad Roada, da bi usla pod zemlju ispod najstarijih djelova Dubaija, prosla ispod zaljeva tamo gdje je najuzi, u Shindaghi i vratila se nazad u Jaddaf. Duga je 17.6 kilometara, ima 14 stanica od koji je 6 pod zemljom. Dok su gradski oci dijelili viziju sa zainteresiranom javnosti, vrijedni radnici su na nadzemnoj trasi obavljali pripreme za polaganje pruge. Ovdje ih vidimo kako uredjuju prugu kod hotela Kempinski Dubai Ski Resort.

Da, imamo ski resort, cak i na +40. Nize, prema juznim predgradjima pruga je vec postavljena i sada se testiraju vlakovi. U pozadini vidite i jednu od 35 stanica koje se trenutno montiraju.

Sretnici su izbjegli rad na pustinjskom suncu, njihovo radno mjesto je duboko ispod Dubaija. Naime, obje linije prolaze tunelima ispod zaljeva i starog dijela grada. Od tri planirana tunela dva na crvenoj trasi su zavrsena, dok se onaj na zelenoj trasi trenutno busi...



I za 14 mjeseci u grad bi trebali ici vlakom. Radovi za sada ne zapinju, sto je rijetkost u Dubaiju. Osim metroa, Dubai je vec izgradio i jednotracnu zeljeznicu koja bi trebala spajati Jumeirah Palm sa ostatkom prometnog sustava...

...a najnovija ideja ukljucuje spajanje shopping centra Mall of Emirates sa stambenim kompleksom Dubai Marina cestovnim tramvajem na Al Sufouh Roadu...
U Dubaiju iznenadjenjima nikad kraja.U Rijecu je pronadjen les u zeljeznickom tunelu.
Post je objavljen 11.05.2008. u 21:46 sati.