Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/budan

Marketing

Revolucija i televizija



REVOLUCIJA ĆE BITI PRENOŠENA PREKO TELEVIZIJE

Richard Stivers, The Culture of Cynicism: American Morality in Decline, (Oxford, Cambridge: Blackwell Publishers, 1994).


W. Ted Rogers

Ono što Guy Debord naziva la societe du spectacle 1, što Jean Baudrillard zove la societe de consommation 2, što R.H. Tawney zove acquisitive society 3, što Istvan Meszaros zove “metabolički sistem kontrole” 4, što Arthur Kroker i David Cook zovu “the postmodern scene and excremental culture 5, što Jacques Ellul zove tehnološko društvo 6, što Jose Antonio Lutzenberger zove fanatična religija 7, Richard Stivers zove kultura cinizma. Što je to? Kako smo stigli dovde? Stivers nudi važnu analizu i predlaže odgovor na ova pitanja.

“Američko društvo doživljava moralni pad, kažu kritičari. Većina kritičara [s političke ljevice i političke desnice, tim redoslijedom] čini se da misle da se društveni problemi mogu riješiti većom primjenom moralnog autoriteta ili političkom reformom.” (str.vii) Stivers se suprotstavlja ovim prevladavajućim stavovima dodajući da “je pad (morala) dublji nego što izgleda. Jer ovaj pad ne najavljuje niz odvojenih moralnih problema koje konvencionalna moralnost više ne može kontrolirati, već sama moralnost po sebi. Moralnost koja ohrabruje, čak potiče, cinično i sebično ponašanje.” (str.vii) Konvencionalnost Stiversove percepcije naglašeno je ovdje odjekom Solzhenitsyna.

Iako Stivers suprotstavlja relativne pozicije Kierkegaarda (etička pozicija) i Nietzschea (estetska pozicija), na neki je način očito da bi se Stivers složio s Nietzscheovom konstatacijom da je Moralni Bog mrtav jer smo ga ubili: “nacija [Amerika] je osvojila boga američkog kršćanstva [sic] i u tom procesu sama njime postala.” (str.33) Ako je Moralni Bog mrtav, što nam je novi bog dao zauzvrat? Stivers odgovara: “Moderna američka moralnost u svojoj ukupnosti (sadržaju i formi) izraz je braka između tehnološkog utopizma (mentalna struktura) i tehnološke moći (materijalna struktura).”(str.166) Ukoliko bi ta nova moralnost bila samo američka, Stiversova teza bila bi od ograničenog interesa; ali on se slaže s Baudrillardom da je Amerika realizirana utopija prema kojoj se kreće ostatak svijeta:” Kao najrazvijenijim tehnološkim društvom, Amerika je budućnost svih modernih društava.” (str.viii)



Post je objavljen 15.04.2008. u 08:04 sati.