Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/f1croamateur

Marketing

Ayrton Senna

Rođen je 21.03.1960 u Sao Paulu bio je sin imučnog oca, i več vrlo rano pokazivao je interes za automobilizam.U 4. godini života prvi put je sjeo u karting-bolid, a počeo se je najecati u trinaestoj godini. Svoju prvu utrku opisao je u jednom dokumentarcu, reeekao je kako su se staze radile na ulicama i parkiralištima, te da su startne pozicije bile zapisivane na papiriće i izvlaćile bi se iz jedne kacige, tako da tko je koji broj izvukao tako bi i startao.1977 dolazi do svog prvog naslova Južnoameričko kart prvenstvo.

1981.g odlazi u europu i poćinje se natjecati u British Formula Ford 1600, koje je osvojio i promijenio je prezime u majčino krsno prezime, Senna, jer je da Silva vrlo često prezime u Brazilu.,1982. godine, Senna osvaja još dvije titule; britansku i europsku, za pobjedu u natjecanju Formula Ford 2000 Championships.1983. godina donijela je rivalitet s Martinom Brundleom u Formuli 3. U tom natjecanju Senna je osvojio i prestižnu utrku u Macauu s momčadi Teddyja Yipa, Theodore Racing Team, iako je ta momčad zapravo bila pod drugom momčadi za koju se natjecao Brundle, West Surrey Racing. Bio je i test vozać za Williams, Brabham, McLaren i Toleman, osigurao je nastup u Formuli 1 za sezonu 1984.

1984. vozio je za Toleman koja je bila poput današnjeg McLarena te je 7.travnja osvojio pri bod u VN JAR-a. Pravu senzaciju je priredio na utci u Monacu gdje je startao sa 13. mjesta padala je kiši i Senna je već u devetnaestom krugu prestigao je drugo-plasiranog N.Laudu i ganjao je A.Prosta za prvu poziciju. no zbog jake kiše utrka je prekinuta u trideset i prvom krugu, pa je Senna završio drugi.Te je godine osvojio je dva trča mjesta i to u Brands Hatchu na VN Velike Britanije i na VN Portugala u Estorilu. Ayrton je završio sezonu kao deveti, izjednačen s Nigelom Mansellom na devetom mjestu ukupnog poretka s trinaest bodova.Te je godine vozio i 1000km Nurburgring gdje je s Porcheom 965 završio na 8 mjestu,a vozio je i ekshibicijsku utrku povodom otvaranja novog Nurburgringa.Utka se je vozila u Mercedes-Benz-W201 bolidima i Senna je slavio ispred N.Laude i C.Reutemanna.
Image Hosted by ImageShack.us



1985. Senna je vozio za Lotus koji je koristio Renautov motor, momčadski kolega mu je bio E.De Angelis. Bio je to jedan od najboljih Lotusovih bolida svih vremena 97T. Prvi pole position ostvario je na VN Brazila, a kasnije u utrci je edustao zbog elektroničkih problema. 21.travnja 1985 ostvario je prvu pobijedu na stazi Estorilu (VN Portugala), i to zahvaljujući odličnoj vožnji u kišnim uvjetima. Ostatak sezone je bio dosta loš, zbog čestih mehaničkih kvarova i odustajanja.Te godine pobijedio je na još jednoj utrci VN Belgije na stazi Spa-Francorchamps, ponovno u kišnim uvjetima. Sezonu je završio na četvrtom mjestu sa 38 bodova i šest podija (2 puta prvi, dva puta drugi i dva puta treći).

1986. Lotus je napravio dodatne modifikacije i povečao pouzdanost, Senna je u sezonu ušao sa drugim mjestom iza N.Piquetom na stazi Jacerepagua u Rio de Jeneiru.Naon druge utrke i pobjede na VN Španjojske u Jerezu ispred N.Mansella po prvi put je bio vodeći u ukupnom poredku.Te je godine pobijedio na VN SAD-a u Detroidu, sezonu je završio na četvrtom mjestu s 55 bodova, 8 pole positiona,dvije pobijede, četiri druga i dva treča mjesta.

1987. Lotus je dobio Hondine motore nakon što se Renault povukao iz F1. Senna nije započeo dobro sezonu , no onda je pobijedio na dije utrke zaredom i to u Monacu i SAD-u na stazi u Detroidu(drugi put),te je prešao u vodstvo, no ubrzo su se Mansell i Piqet u Williams-Hondi odvojili. Dvije utrke prije kraja Mensell ozlijeđuje vrat na pripremama za VN Japana, pa je Senna ipak završio na drugom mjestu sa 57bodova, 1 pole positionom, četiri puta je bio drugi, i dva puta prvi.

1988. prešao je u McLaren i bio je drugi vozač dok je prvi voač bio A.Prost. Njih dvojica zajedno osvojili su 15 od 16 utrka koliko se je vozilo u sezoni. Iako je formalno prost imao više bodova Senna je osvojio naslov prvaka, jer se je samo 11 utrka bodovalo a ostale su bile za "prestiž".

1989. Natjecanje između Prosta i Senne odvijalo se je više na psihološkoj razini, valja napomeniti fanasničnu utrku VN Njemačke gdje je Senna pobijedio, Prost je osvojio naslov nakon disklalifikacije Senne u Japanu zbog izbacivanjem Prosta iz utrke.

1990. slična stvar se je dogodila na stazi Suzuki u Japanu samo što je Senna ušao vodeću u zadnju utrku, sudario se je s Prostom i obojica su odustala, budući da je Senna bio prvi u ukupnom poredku postao je prvak po drugi put u karijeri.

Snaga McLarena u sezoni 1992. je pala, a Formulom je vladao Williams. Prost je 1993. prešao u Williams, a Senna se je okrenuo drugim automobilističkim sportovima, tako je odvozio nekoliko rekorda staza u IndyCaru i testirao za Marlboro Team Penske, budučnost Senne u F1 bila je upitna, jer nije imao ugovor s nijednom momčadi, a McLaren je doveo dva nova vozaća M.Andretti i M.Hakkinen. McLaren je nabavio Fordove motore koji su imali naprednu kontrolu trakcije, takav bolid pokazao se je preučinkovitim te je dogodine zabranjen. Senna je testirao McLarenov bolid i nie htio potpisati ugovor na cijelu sezonu nego je preistao na ugovor race-to-race što mu je donosilo milijun dolara po utrci.Sennin start u sezonu bio je spektakularan, nakon što je prvu utrku VN JAR-a završio drugi sa velikim zaostatkom pobijedio je na VN Brazila i VN Engleske, zatim je osvojio drugo mjesto u Španjolskoj te pobijedom u Monacu, tada je popisao ugovor za cijelu sezonu. Na kraju je ipak Prost osvojio naslov. Senna je ostvario još dvije pobjede i to u Japanu i Australiji, bila je to poslijednja pobijeda Senne i kraj McLarenovog uspjeha koji je dugo čekao da jedan njegov vozać ostvari pobijedu.

1994. Prešao je u Williams-Renault, te godine bili su zabranjeni traction control i ABS, Williams je sezonu započeo stalnim smanjivanjem Bennetonove prednosti.Senna nije završio prve dvije utrke u Interlagosu i Aidi iako je startao sa pole positiona.U trečoj utrci sezone u Imoli, 1.svibnja1994 tragično je izletio.

IMOLA 1. SVIBNJA 1994

Taj vikend uzrujala su ga dva događaja. U petak, nakon popodnevnih kvalifikacija, Sennin sunarodnjak i početnik u Formuli 1, Rubens Barrichello, pretrpio je teške ozljede u sudaru koji ga je spriječio da nastupi na toj utrci. Senna je posjetio Barrichella u bolnici (preskočio je ogradu bolnice nakon zabrane posjećivanja koju su izdali liječnici) te, vidjevši Rubensove ozljede, postao uvjeren kako su sigurnosni standardi u F1 pretjerano niski. No, crni vikend se nastavio smrću Rolanda Ratzenbergera u slobodnom treningu koji je utjecao na Ayrtona toliko da je počeo ozbiljno pomišljati na odlazak iz svijeta Formule 1. Ironijom sudbine, svoje posljednje jutro proveo je na sastanku kolega vozača s ciljem da potaknu FIA-u na hitno povećanje sigurnosti stvaranjem Sigurnosne grupe vozača (eng. Drivers' Safety group). Kao najstarijem vozaču ponuđena mu je uloga predsjednika.


U nedjelju, na dan utrke, Pedro Lamy i J. J. Lehto sudarili su se na samom startu. Suci utrke poslali su safety car na stazu sa svrhom usporavanja utrke i mogućnosti uklanjanja dijelova preostalih nakon sudara. Safety car ostao je na stazi šest krugova. U sedmom krugu, s kamere koja je išla uživo sa Schumijevog Bennetona, vidjelo se da je Sennin bolid dvaput proklizao sa stražnje (nepouzdane) strane. To je za posljedicu imalo izlijetanje sa staze u zavoju Tamburello i udaranje u gumama nezaštićeni betonski zid. Telemetrija je pokazala da je sa staze izletio pri brzini od 310 km/h te da je do udara u zid usporio na 218 km/h, i to u manje od dvije sekunde.

Nakon što je Sennin bolid stao, Ayrton je ostao nepokretan u kokpitu. Iako je i sam bolid udario u betonski zid velikom brzinom, nije pretrpio veliku štetu koja je bila tipična za tadašnje sudare. Bolid je jednostavno pretrpio podupravljanje i otklizao sa staze, lagano poskočio sa krilcem prema gore, i kada se izravnao, udario u zid pod malim kutem, što je za posljedicu imalo, za tadašnje prilike, samo blagu štetu, otkinut prednji kotač i prednje krilce. Kratko nakon udara bolid je stao. Iako je radi malene štete sudar izgledao dobroćudno, postalo je očito da je Senna pretrpio ozljedu jer je ostao nepomičan u kokpitu u neprirodnoj poziciji tijela, nagnut koso. U nekoliko narednih sekundi kaciga mu se pomakla prema drugoj strani i potakla nadu da je sve u redu. Nakon dužeg vremenskog perioda stigla je prva pomoć za razliku od vatrogasaca koji su stigli mnogo prije, no nisu htjeli riskirati dirajući Sennu i možda prouzrokovati teže ozljede (nisu znali da je već mrtav) prije kvalificiranog medicinskog osoblja. Slika iz helikoptera prenosila se diljem svijeta dok su liječnici pokušavali spasiti Ayrtona. Ostalo osoblje utrke otkrilo je mrlje od krvi pored mjesta na kojemu je Ayrton udario. U trenutku ukazivanja pomoći, zahvaljujući nesporazumu, Larrousseov vozač Erik Comas pokušao se vratiti u utrku iako je bilo jasno da je utrka prekinuta. I druga tragedija je jedva izbjegnuta u Tamburellu jer je Comas jurio prema helikopteru koji je sletio na stazu, no zahvaljujući paničnom mahanju zastavama od strane sudaca, shvatio je poruku i stao na vrijeme.

Profesor Sidney Watkins, poznati svjetski neurokirurg te sigurnosni i medicinski delegat, kao i vođa medicinskog tima Formule 1 na stazi, izveo je traheotomiju na Senni i poslije izjavio:
„Izgledao je beživotno. Podigao sam mu kapke i zahvaljujući zjenicama uvidio da je pretrpio ogromnu ozljedu mozga. Izvukli smo ga iz kokpita i položili na tlo. Nakon što smo to učinili, izdahnuo je i, iako sam potpuni agnostik, osjetio sam da mu je duša otišla iz tijela u tome trenutku.“

Bio je največi vozač svih vremena, zvali su ga Kišni čovjek i Gospodar Monaka
Image Hosted by ImageShack.us


Post je objavljen 13.04.2008. u 19:08 sati.