Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/boric

Marketing

Dubravka Ugresic-KONFISKACIJA PAMCENJA

13.
To sto potice nostalgiju,taj ubod nejasna osjecanja,jednako je slozeno kao i topografija naseg pamcenja.Bas kao i mehanizmi sna,gdje oniricki dodir s kakvim beznacajnim predmetom moze izazvati posve neprimjerenu emociju,
tako su i mehanizmi nostalgije nepredvidljivi i tesko citljivi.Nostalgija ne podlijeze kontroli,ona je subverzivna djelatnost naseg mozga.Nostalgija radi s fragmentima,mirisima,dodirom,zvukom,melodijom,bojom,njezino je polje odsutnost,ona je kapriciozni korektor prilagodljivog pamcenja.Strategije njezina djelovanja su podmuklost,
hirovitost,subverzija,iznenadnost,sok i zacudjenost.Nostalgija ne poznaje hijerarhiju vrijednosti,"materijal"s kojim barata ne dijeli na dobar i los,prihvatljiv i neprihvatljiv,vazan i nevazan,pametan i glup,dapace kakva"glupost"cesto je njezin omiljeni izbor.Polje njezina djelovanja su podsvijest,kemija mozga,rad srca,njezini mehanizmi cesto su bliski fenomenu koji u neurologiji zovu fenomenom"fantomskog uda".
Upravo zbog neuhvatljive prirode nostalgije vlasti novih drzava bivse Jugoslavije iskovale su termin
JUGONOSTALGIJA i dale mu nedvosmisleno znacenje.Termin JUGONOSTALGICAR sluzi za politicku i moralnu diskvalifikaciju,jugonostalgicar je sumnjiv covjek,"narodni neprijatelj","izdajica",osoba koja zali za propascu Jugoslavije(dakle za propascu komunizma,a komunizam je"srbo-boljsevizam"!),jugonostalgicar je neprijatelj demokracije.Termin "jugonostalgija"pripada novoj,ratnoj terminologiji.


U jednom trenutku sam zamislila projekt da sakupim"mentalne suvenire"uz zivota u bivsoj Jugoslaviji i zamolila prijatelje i znance da sudjeluju.Bez obzira na socijalne,kulturne,generacijske,grupne razlike zanimalo me moze li se odrediti zajednicki korpus afektivnih toposa u pamcenju.Neveliki"materijal"koji sam skupila dokazuje da je takvo istrazivanje moguce.Predrag Dojcinovic,pjesnik i esejist,prilozio je svoj"suvenir",opis omota"Buce"."Buco"je bio mali cetvrtasti topljeni sir s antipaticnim portretom debela djecaka na omotu.Detalj ukazuje ne samo na hirovitost nostalgije nego i na njezinu"neprevodivost"na druge kulture,drugim rijecima na ekskluzivnost kolektivna pamcenja,
na apsolutni copyright.
(Dubravka Ugresic-"KULTURA LAZI(antipoliticki eseji)")

Post je objavljen 07.04.2008. u 16:04 sati.