12.
Danas se pokazuje da su se mnoge istocnoevropske,bivse komunisticke,kulture pripremale za vlastitu smrt,
skupljajuci materijal kolektivna pamcenja.Tako su na primjer ruski alternativni umjetnici od prvog znaka agonije marljivo mjerili puls umirucem mamutu komunizma.Djela ruskih soc-artista,na primjer(sovjetski politicki kic sa slikama Komara i Melamida;sovjetska svakodnevica,BYT,na slikama i instalacijama Ilje Kabakova;jezik sovjetskih slagera,novina i ulice u pjesmama Dmitrija Prigova;jezicno-mentalni sklopovi preuzeti iz sovjetskih puckih kalendara,skolskih citanki i udzbenika u jezicnim tvorevinama Leva Rubinstejna,sovjetski stambeno-komunalni kic u instalacijama Larise Zvezdocetove,i tako dalje i tako redom),sva ta umjetnicka"arheologija"sovjetske svakodnevice nestankom konteksta promijenila je svoju prvotnu funkciju.Ostri tonovi umjetnicke subverzije dobili su danas meku patinu nostalgije.Drugim rijecima,razlika izmedju americkih pop-artista i njihove americane i ruskih soc-artista i njihove SOVETIANE uspostavlja se danas,naknadno.Jer dok se Warholova Campbell-juha i dalje moze kupiti u svakoj americkoj samousluzi,ikone sovjetske svakidasnjice iscezavaju.Radovi ruskih soc-artista,htjeli oni to ili ne,postali su u rezultatu dokumentom iscezle zbilje.Zahvaljujuci upornu,dugogodisnjem istrazivanju mitologije sovjetske svakidasnjice kojom su se bavili sovjetski alternativni umjetnici,danas je iza epohe koje vise nema ostao golem umjetnicki materijal.Zato je posve razumljiva danasnja zivahna intelektualna aktivnost ruske inteligencije vezana uz istrazivanje kolektivna pamcenja.Inteligencija-filozofi,kulturolozi,sociolozi,antropolozi-bavi se danas istrazivanjem raznolikih slojeva"sovjetskoga"kulturnog pamcenja,ne libeci se pritom(i ne stideci se)istrazivanja mehanizama kolektivne i one osobne nostalgije.
Slika je,dakako,nepotpuna i nisu svi slojevi kolektivna pamcenja jednako dotaknuti.Pogotovo ne oni delikatniji:
staljinisticki logori,ali ni dugogodisnji suzivot u multinacionalnoj i multietnickoj zajednici kakav je bila Sovjetski Savez.
Svetlana Boym u knjizi"Common Places:Mythologies of Everyday life in Russia"(Harvard University Press,
Cambridge 1994.)zavrsava svoje istrazivanje sovjetske svakidasnjice opservacijom:"I tako to ide:netko zeli izlijeciti nostalgiju kroz historiju,ali zavrsava historizirajuci vlastitu nostalgiju."
(Dubravka Ugresic-"KULTURA LAZI(antipoliticki eseji)")
Post je objavljen 06.04.2008. u 12:03 sati.