SERIJA PREDAVANJA
Neposredno pred preranu smrt dr.Slobodan Inic se posvetio skici istrazivackog projekta u kojem bi sistematizovao
sve vidove i nosioce odgovornosti za zlo koje se desilo narodima na tlu bivse SFRJ.U sistematizaciji te odgovornosti on je DOBRICU COSICA svrstao u visoku trecu kategoriju."Srpski narod ce se morati suociti sa ovim covekom,sa njegovim knjizevnim,literarnim i politickim radom",smatra dr.Inic.Mislio je pri tome na Cosicevu tezu po kojoj se"Brionska Jugoslavija morala okupati u krvi".Narocito mjesto u toj odgovornosti ovom akademiku pripada zbog jos jedne njegove teze-o humanom preseljenju naroda.
COSIC JE U SUSTINI,POLITICKI GLEDANO,RANKOVICEVAC I SRBIJANSKI,OPANCARSKI VELIKONACIONALISTA.DENACIFIKACIJA CE,AKO DO NJE UOPSTE DODJE,MORATI OTPOCETI S JEDNIM VELIKIM PRIMJEROM I U TOM SMISLU SA DOBRICOM COSICEM I NJEGOVIM POLITICKIM I DRUGIM DJELOVANJEM.
U jesen 1967.godine Dobrica Cosic je odrzao seriju predavanja na Kolarcevom narodnom univerzitetu u Beogradu.
Pripremajuci se za ta istupanja u javnosti on je cinio biljeske pod naslovom"Kako da stvaramo sebe".Iz tih istupanja prenosimo i citat:"Za Boga,veru i crkvu,Srbi nece klati,spaljivati i progoniti,kako se vekovima cinilo u katolickoj i protestantskoj Evropi,kako se Srbima cinilo i u bliskoj istoriji".
Ako Srbi nece klati,spaljivati i progoniti,kako je to u proslosti cinjeno prema njima,od katolicke i protestantske Evrope,Cosic je u to vrijeme pronalazio drugacije izlaze na ispoljavanje"zivotnih i duhovnih vrednosti naseg narodnog bica".One ce trijumfovati uglavnom u"dubokim nacionalnim krizama,potresima u oslobodilackim i revolucionarnim borbama;dakle u velikim istorijskim angazovanjima citavog naroda".Na toj osnovi,smatrao je on,obrazovace se"snazna nacionalna svest i politicka samosvest Srba".
Na nedoucenost,nedovoljnu obrazovanost,pa i neznanje pisca i akademika Dobrice Cosica ukazivali su,uz Mirka Djordjevica,i drugi autori,listovi i casopisi u Srbiji i SR Jugoslaviji.Osim nekompetentnosti u pitanjima politike i drustvenog razvitka,kriza stvaralastva je druga bitna karakteristika onih pisaca koji su se deklarisali kao ostrasceni nacionalisticki propovjednici.
IDEJNI PRETECA
U razdoblju koje obuhvataju osamdesete i devedesete godine XX stoljeca malo ko od njih je stvorio djelo koje bi objektivna,sto znaci i meritorna kritika mogla ocijeniti uspjesnim.Cosiceva djela,primjerice,prati negativna kritika i u domacim okvirima i u stranom svijetu.Suoceni s presahlim nadahnucem i ispraznjenim kreativnim mogucnostima,
kao privremenom ili trajnijom krizom u svom stvaralackom habitusu,mnogi od njih su prihvatili ulogu proroka banalne politicke propagande.U postavljanju i klesanju ideoloske potke nacionalizma u savremenim uvjetima ponajdalje je odmakao akademik Dobrica Cosic.Tada su nastajale i njegove biljeske"Kako da stvaramo sebe".
Njegova ideoloska transformacija od VERNIKA do OTPADNIKA plasticno je okarakterisana u djelu Milenka Markovica"Srpsko pitanje izmedju mita i stvarnosti".
Svoju ideolosku transformaciju od VERNIKA do OTPADNIKA obiljezio je prelazom od unitaristickog internacionalizma na velikosrpski nacionalizam.Tadasnjem trendu mitologizacije radnicke klase suprotstavio se mitologizacijom srpske nacije.On je na neki nacin i idejni preteca srpskog nacionalistickog populizma,na kojem je kasnijne SLOBODAN MILOSEVIC temeljio legitimitet svoje vlasti.Njegovi eseji vrve od govorenja o srpskom narodu u razlicitim vidovima ciji je podtekst nacionalna demagogija.To je narod"cije su pobjede u ratu pretvarane u poraze u miru",te pred njim,njegovom inteligencijom stoji"teret moralnog preporoda"i preispitivanje nacionalnih ciljeva...
Post je objavljen 25.03.2008. u 14:13 sati.