Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/budan

Marketing

Tantra i stvarnost svijeta



Tantra i stvarnost svijeta
----------------------------------


Zajedno s idejom da tantra afirmira tijelo, pojavljuje se i ideja da Tantra afirmira svjetovnost,
da tantricka filozofija utvrdjuje stvarnost vanjskog svijeta, sto se ne moze naci u drugim sustavima. U skladu s ovim gledistem, postoji urodjeno neslaganje izmedju Tantre i sustava koji negiraju svijet (a time i tijelo) kao nestvaran.

Neka tantricka ucenja uistinu priznaju vecu mjeru stvarnosti u svijetu manifestacija od onih Mayavadickih ili iluzijskih gledista nedualne (Advita) Vedante, koja tvrdi da je svijet nestvaran i da je Bog jedina stvarnost. Tipican predstavnik takvog gledista je kasmirski Saivizam. Medjutim, tantricki sustavi koji potvrdjuju stvarnost svijeta, njegovu stvarnost ustvrdjuju kao svijest i posve su odmaknuti od modernih materijalistickih koncepata.

U suprotnom s gledistem o Tantri kao onoj koja afirmira svjetovnost, trebamo imati na umu da se dominirajuci oblik Tantre u danasnjoj Indiji - obozavanje Bozice kroz Sri Cakru - opcenito predstavlja iz perspektive nedualne Vedante.

Mnogi veliki promotori Vedante i njenog negirajuceg gledista bili su tantricki majstori. Najznacajniji Shankarasharya, najveci od svih filozofa Vedante, koji je napisao mnoge tantricke radove o obozavanju bozanske Majke (npr. Saundarya Lahiri).

I sama Sakti tradicija (tradicija koja obozava Boginju ili Sakti) je u principu advaitska i Mayavidska te dozivljava svijet kao nestvaran. Devi Bhagavana Purana, jedan je od najznacajnijih tantrickih radova o obozavanju Bozice, donosi upravo takvo ucenje. Ono nije nalik vaisnavinskom "Srimad Bhagavaramu" (sljedbenika Visnua), koji slijede dualisticko (dvaita) glediste o postanku. Buduci da i Vaisnava ucenje ustvrdjuje stvarnost vanjskom svijetu, mozemo vidjeti da takvo glediste nije iskljucivo vezano uz Tantru. U Tantri ne postoji nista sto bi se kategoricki suprostavljalo pristupu negiranja vanjskog svijeta, niti u pristupima koji negiraju vanjski svijet postoji bilo sto sto bi kategoricki bilo suprostavljeno Tantri. U Tantri ne postoji samo snazna tradicija afirmiranja svjetovnog, u njoj postoji i snazna tradicija negiranja vanjskog svijeta. U takvim tradicijama se sama Bozica obozava kao uzviseno Jastvo ili Apsolut onkraj svih manifestacija.


Napomena: David Frawley, DUHOVNE TAJNE TANTRE MUDROST BOZICA,
Zagreb, 2000.Biblioteka TRAGOVI, Knjiga 44.



Post je objavljen 05.03.2008. u 08:03 sati.