Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/arhangel

Marketing

Put na jug

Putovanje prema hrvatskom jugu uvijek je bilo iskustvo koje se svakom putniku duboko urezalo u sjećanje. Ne tako davno to je bio put koji nas je vodio preko Malog Alana na prijevoju Velebita, preko (pra)starog Masleničkog mosta s jednim voznim trakom do priobalnih sela i gradova u kojima je Jadranska turistička magistrala bila ujedno i glavna ulica. Ako ste preživjeli usko grlo na ulazu u Split (prije izgradnje zaobilaznice) čekali su vas sati relija po krivinama podno moćnih stijena neukroćenog Biokova. U Neumu ste ulazili u drugu državu (BiH), a nakon desetak kilometara vožnje ponovno u Hrvatsku pa uskim koridorom sve do Prevlake.
Danas, kad je najveći dio autoceste - Dalmatine izgrađen, muke vas čekaju ako zaista želite na krajnji jug Domovine. Do Šestanovca u zaleđu Makarske doći ćete novom autocestom. Tamo će vas na naplatnim kućicama dobrano oderati jer, ruku na srce, kredite za izgradnju tako pozamašnog građevinskog djela kao što je autocesta treba platiti. No, nakon što ste sišli na Jadransku magistralu kod Vrulje, predstoji vam mukotrpno drndanje na jug.
Ako niste imali sreće, gužva na silasku do magistrale (nekih desetak kilometara) će vam se činiti bezazlenom u odnosu na gužvu na samoj magistrali, osobito ako putujete u ljetne nedjelje kad se cijela Hercegovina spusti na more.
Južno od Makarske asfalt na magistrali pamtio je i bolje dane. Ta dionica ove ceste temeljitije nije obnavljana od kada je i izgrađena, 60-ih godina minulog stoljeća. Naravno, nigdje u brojnim naseljima kroz koje magistrala prolazi ne postoje semafori pa morate biti dvostruko oprezni jer cesta na mnogim mjestima prolazi ljudima tek koji metar pred ulaznim vratima.
Kad dođete do Podace čekate zeleno svjetlo na privremeno postavljenom semaforu jer je tamo već protekle jeseni dobar komad ceste jednostavno sletio u more. Tu beskrajno čekate zeleno svjetlo sa semafora, ako vozite osobni automobil. Dobro pazite da vas ne zdimi bager koji tu kopa brdo i nasipa odronjeni dio puta. Ako ste u kamionu, pravac natrag pa preko Zagvozda i Vrgorca jer je kamionima preko klizišta ceste promet zabranjen.
Na ulazu u Ploče čaju vas dvije noćne more. Jedna je deponij smeća kod Baćine koji gori svakih tjedan-dva i prigodno guši svakog tko prolazi cestom. Lokalno je stanovništvo odavno pocrkalo jer nije jasno kako mogu izdržati taj dim i smrad koji se s od tog deponija širi već desetljećima.
Drugi problem kod Ploča su radovi na cesti. Na istočnom izlazu iz toga lučkog grada gradi se divovski vijadukt za pristupnu cestu do buduće autoceste. Vijadukt treba premostiti Crnu rijeku, željezničku prugu, lokalnu cestu i Jadransku magistralu! Osobni automobili lokalnog stanovništva smiju voziti makadamskom cestom na vlastitu odgovornost iako time riskiraju mogućnost da im se s gradilišta na vozilo sruče odronjene stijene. To je cesta kao iz srednjeg vijeka koja prolazi i kroz dva uska tunela izdubljena u stijeni kroz koje je nekad prolazila uskotračna željeznica.
Kad sve to prođete i iziđete živi i zdravi (i neoštećenog, ali u blato i kamenu prašinu zamazanog automobila), nećete moći dalje magistralom jer se samo nekoliko kilometara od spomenutog gradilišta obnavlja Rogotinski most na Neretvi. Zbog toga ćete morati skrenuti i desnom stranom te rijeke starom cestom voziti sve do Metkovića. Tamo ćete prijeći most , koji je nekad nosio ime po austrijskoj carici Elizabeti (Sissi), na lijevu stranu rijeke i ponovno na jug do Opuzena i tamošnjeg čvora za Dubrovnik.
Svi drugi moraju od Ploča starom cestom prema Hercegovini, a zatim uz granicu s BiH (s hrvatske strane) prema Metkoviću, potom nizvodno uz Neretvu prema Opuzenu i spomenutom čvorištu prema Neumu i Dubrovniku. To produžuje put prema hrvatskom jugu za oko 30 kilometara. Ne treba ni spominjati da je ta cesta uska i krivudava i da iz automobila možete zaviriti ljudima u kuće koje su tik uz rub te prometnice dostojne XVIII. stoljeća. Imat ćete ludu sreću ako putem ne naiđete na kamion koji je zakrčio čitav promet i stvorio kolonu iz koje psuju nervozni vozači.
Svi ti radovi trebali bi biti završeni do 01. svibnja, kako nas uvjeravaju iz HAC-a. U ta uvjeravanja sumnjamo jer znamo da se takvi poslovi u nas produlje još par mjeseci. A turistička sezona je pred vratima.
I kad sve spomenuto bude završeno, sve će biti po starome, bar neko vrijeme. Zašto? Iz dva razloga; prvi je što će dionica autoceste Šestanovac – Ravča biti završena tek 31. prosinca. Osim toga, dionica Ravča – Ploče još nije u izgradnji, pa će spojna cesta Ploče – autocesta i kad bude završena biti prazna! Spomenuta dionica bi u najboljem slučaju trebala biti dovršena do kraja 2009. godine, što je teško za očekivati.
Naravno, samo spomenimo da ćemo se do Dubrovnika i dalje voziti preko teritorija BiH u Neumu jer na gradilištu fantomskog mosta kopno-Pelješac svi radovi stoje. To je ionako bio predizborni trik.
Puno sreće svima koji putuju na hrvatski jug. Trebat će vam!


Post je objavljen 04.03.2008. u 07:42 sati.