Od kada je čovjek prvi puta na sebe navukao krzno pa do danas, oduvijek je postojala potreba da se tijelo nekako ukrasi i uljepša. Koja bi svrha tog uljepšavanja bila da nije bilo suprotnog spola, potrebe za seksom i nastavkom vrste.
Svojim odijevanjem odašiljemo potencijalnim partnerima neku poruku o sebi, pokazujemo svoju plodnost, zdravlje, društveni status, materijalnu ili političku moć; ukratko zavodimo svim dostupnim sredstvima.
U pojedinim povijesnim razdobljima različita su bila poimanja seksi odjeće, a i epicentri seksualnosti na ljudskom tijelu su se mijenjali ovisno o raznim trendovima u društvu.
Nekada su stvari išle i do granica ridikuloznosti, nekada su vodila u deformaciju, bolest, katkad i smrt. Pojam seksualne privlačnosti često je bio vezan uz pojam ljepote, a na njega su nerijetko utjecali glavni „opinion makeri“ toga doba – vladari, crkva i aristokracija.
Katkad je sva privlačnost ležala u bogatstvu i to se trebalo odjećom naglasiti, katkad je privlačnost bila u duši, pa je trebalo zatomiti tjelesno, a katkad se duša jednostavno morala izraziti razgoličenjem tjelesnog.
Ajmo na malo putovanje kroz povijest....
Veliki dio ljudske povijesti vezan uz odjeću odavao je počast plodnosti, kao preduvjetu opstanka vrste.
Nalazi kipića Majke iz francuskih špilja, glorificiraju žensko tijelo s prenaglašanim simbolima plodnosti – ogromna stražnjica, trbuh i grudi.
Nije teško shvatiti što se tadašnjim muškarcima činilo privlačnim kod žene.
Ova nit plodnosti će se još dugo provlačiti evoluciji ženske odjeće.
U drevnim kulturama Egipta vladao je kult čistoće tijela – žene su nosile vrlo pripijenu prozirnu bijelu odjeću od lana, često ogoljenih grudiju, ili su jednostavno oslikavale golo tijelo.
Čistoća se smatrala vrlo poželjnom – pa su se u tu svrhu izbrijavale sve suvišne dlačice na tijelu, uključujući i kosu. Kao zamjena za kosu nosile su se perike. Kosa i frizura je vrlo važan erotski pokretač u povijesti seksualnosti.
Na drevnoj Kreti su se također nosile ogoljene grudi. Cijela haljina bi bila vrlo pripijena, korzetom stegnuta u struku, te se zvonasto širila do poda. Grudi kao simbol ženske plodnosti se , za razliku od ostatka tijela, javno pokazivalo.
Običaj pokazivanja grudiju u javnosti nalazimo kasnije u renesansnoj Veneciji kada su kurtizane, na taj način pokazivale svoj društveni status. U Veneciji ovo pokazivanje golih grudiju nije predstavljalo plodnost nego seksualnu prirodu posla kojim se bave.
S druge strane u drevnoj Asiriji je lice smatrano vrlo erotičnim pa je tamo po prvi puta uveden običaj da ga se prekriva velom. I danas se taj običaj zadržao na tim geografskim prostorima, a dugo ga se, posebice u doba ranog srednjeg vijeka (romanika, gotika) susretalo i u Europi.
Grci i Rimljani su također štovali kult lijepog tijela – odjeća im nije bila ukrojena već nabrana, vezna i pridržavana kopčama i nije posebno isticala figuru, te ukoliko se nije radilo o mladićima ili atletama, nije se posebice isticala golotinja u svakodnevnom životu.
Ukrašavalo se živim bojama odjeće i nakitom. Grkinje su u javnost izlazile prekrivajući glavu.
U zlatno doba rimskog carstva naročita se pozornost pridavala ukrašavanju tijela zlatom i dragim kamenjem, a žene, raskošnim frizurama.
Plavuše su bile vrlo tražene a kako je takvih Rimljanki bilo malo – plava kosa se nabavljala uglavnom od plavokosih germanskih robinja.
Sudeći po kipovima preostalim iz klasičnog razdoblja lijepim su se smatrale punačke, ali ipak umjereno atletski građene žene i mišićavi muškarci.
Rano kršćansko doba u Bizantu – potpuno je zatomilo kult tijela i sakrila ga iza nabora raskošnih slojeva tunika i plašteva. U skladu sa novootkrivenim čudoređem, nastupilo je doba prikrivene sekualnosti. I muška i ženska odjeća je poprimila jednako bezoblične konture.
Taj trend se provlačio dobrim dijelom srednjeg vijeka – jer se seksualnost nalazila u čestitosti i ljepoti duše, a ne u prolaznosti vanjskoga tijela. I muškarci i žene nosili su duge kose, ukrašavali ih loknama, nadahnjivali se bolećivom viteškom ljubavnom poezijom i uzvišenim idealima čiste ljubavi.
Muška je odjeća bogatija i raskošnija od ženske.
Dolaskom gotike, mijenjaju se i neka strujanja u modi.
Kako se težilo ka visinama u arhitekturi, tako je i odjeća počela pratiti neke izdužene forme.
U to doba dame vole nositi vrlo visoke frizure i pokrivala za glavu u obliku jednoroge ili dvoroge kape upotpunjene velom, dok linija tijela naglašava prednji dio ispod prsiju oponašajući naborima tbuh trudne žene. Prilikom hoda, zadižu se haljne kako bi se pokazale raskošne svilene pothaljine i svoj bogataški status.
Različitim modifikacijama kroz vrijeme stiglo se do toga da žene nose jastučić pod prsima kao simbol svoje plodnosti.
Pred kraj razdoblja javlja se i prvo, doduše, sramežljivo otvaranje dekoltea. Otkriveni dekolte se prekriva proizirnm velom koji često uokviruje liniju lica i pričvršćuje se za pokrivalo za glavu li visoko dignutu kosu.
Tada se u sjevernoj Europi naglašava linija vrata, pa se dekolte lagano povlači na leđa u obliku zaobljenog „U“ otvora.
15. je stoljeće – dugi vrat je vrlo seksi.
U to ime dame izbrijavaju i prednju polovicu glave, kako bi ga što više naglasile.
Sve ovo vrijeme u skladu sa svojim statusom u društvu – muška je odjeća kud i kamo raskošnija i kićenija od ženske.
Vrhunac toga događa se u doba Henrika VIII. Njegova kićena odjeća sastoji se od najfinijih materijla – svile, brokata, satena, pliša, krzna, a ukrašena je zlatovezom, draguljima i biserjem u nizovima.
U to doba vrlo privlačnim se smatra uzak struk – pa i muška i ženska odjeća teži ka naglašavanju istoga. Kod žena se onaj gotički povišeni „trudnički“ struk spušta na mjesto, a muškarci ga posebno naglašavaju hlačama pumpericama punjenim konjskom dlakom, pamukom ili čak piljevinom. Ispod pumperica se nose taice, a u gornjem dijelu usko pripijena jaknica.
S vremenom se uviđa nepraktičnost pumperica pa se one stanjuju, a do izražaja dolazi nakurnjak kao modni detalj za gospodu.
U to doba odjeća polako postaje sredstvo pokazivanja svog društvenog i materijalnog statusa.
To naročito dolazi do izražaja na španjolskom dvoru, koji tada ima primat i premoć u Europi.
Gospoda počinju nositi visoki ovratnik, koji im onemogućava normalno kretanje, a sve u svrhu pokazivanja kako oni zapravo ništa fizički ne moraju raditi.
S vremenom ti ovratnici postaju bijeli, čipkasti i poprimaju veličinu mlinskog kola.
I ženska odjeća preuzima taj detalj kao simbol društvenog statusa dame, ali budući je ostatak odjeće vrlo krut – a obline stisnute u prilično ravne korzete, ovi veliki ovratnici preuziumaju ulogu naglašavanja ljupkosti ženskog lica.
Elizabeta I čini jedan veliki pomak u modi.
Ženska se odjeća, naime pod utjecajem njezinog ekstravagantnog stila počinje u svojoj raskoši izjednačavati s muškom.
Elizabeta otvara duboki dekolte sprijeda, veliki čipkasti ovratnik i smješta na leđa te naglašava struk i uvodi X liniju.
Budući je odlučila ne udati se i ne davati prednost niti jednom europskom dvoru, boji lice u bijelo – kao simbol svog djevičanstva.
U modu polako ulaze napudrane bijele face.
16. stoljeće donosi posvemašnju razigranost i višeslojnost u muškoj odjeći – izrezanu gornju odjeću, kako bi se naglasilo bogatstvo donje svilene odjeće. Katkad to ide do granica dobrog ukusa – pa se odjeća kadikad pretvara u hrpu rezanaca koji se jedva drže na okupu. Naročito ekstremne razmjere je to poprimilo u Njemačkoj. Otuda dolaze one kombinacije dvaju raznobojnih nogavica na taicama.
Naredno razdoblje zadržava X liniju kod žena ali se rješava rigidnog korzeta, žene imaju zatvoreno poprsje – ukrašeno velikim bijelim čipkastim ovratnikom. Na cijeni su punašne, zaobljene gracije.
Slične ovratnike nalazimo i u muškoj odjeći (Mušketiri)
Nakon nekog vremena ženska se odjeća otvara u gornjem dijelu i čini zaobljeni veliki dekolte.
On naglašava bijelu, meku put bucmastih dama. Debljina je znak dobrog zdravlja i još boljeg materijalnog statusa. Debeljuškaste dame su vrlo seksi i privlačne.
Barok je vrlo razigran sa svojim čipkastim ovratnicima, ali rokoko donosi eru pretjerivanja u svakom pogledu.
Seksi je sve što je seksi francuskom kralju: Visoke perike, napudrane face, nacrtani madeži.
Pretjeruje sa u voluminoznosti krinolina, veličini perika, veličini i obliku šešira....
Dame više nego ikada naglašavaju svoje grudi i uzak struk, a gospoda nose kaskade skupe i bogato ukrašene odjeće. Nojevo perje je vrlo popularan modni dodatak.
Sve je vrlo raskošno i ekstravagantno.
*****
Od sveg srca zahvaljujem ponoćnoj dami na svesrdnoj pomoći.
Kao školovani modni design-er predstavila nam je povijest ljudskog oblačenja i poveznice sa našom sexualnosti.
Ja san samo odabro sexy rublje.
Poljupci na šlepere - franco - di god želiš :):):)
Drugi dio za par dana !
Peggy Lee - Fever
eric clapton - wonderful tonight
Joe Cocker - You are so beautiful
Post je objavljen 24.02.2008. u 15:39 sati.