"GOSPODINE ISUSE KRISTE, SINE BOZJI, SMILUJ SE MENI GRESNIKU" - MOLITVA SRCA
... Dok je sredisnje mjesto indijske metode yoga, sredisnje mjesto krscanske metode je molitva. Moliti Boga za pomoc, zahvaliti mu i velicati ga legitimne su svrhe krscanske molitve; svejedno, bit molitve ide vise od toga. Od krscana se trazi da "mole bez prestanka". Isus im je u tu svrhu zborio parabolu da se ljudi moraju stalno moliti, a ne da zapadnu u malodusnost (Luka XVIII). Ta je zapovijed najozbiljnije zaokupila paznju krscana tijekom stoljeca. Mozda je najcuveniji odlomak o tome pronadjen u dijelu "Iskreno kazivanje hodocasnika njegovu duhovnom ocu", anonimnom dragulju svjetske knjizevnosti, koji je najprije objavljeno u Rusiji 1884. godine.
"Procitana je Prva poslanica Svetog Pavla Solunjanima. U njoj smo opomenuti, izmedju ostaloga, da neprestano molimo, i te rijeci su mi se usjekle u pamcenje. Poceo sam razmisljati o tome je li moguce moliti bez prestanka, jer svaki se covjek mora pozabaviti drugim stvarima potrebnima za njegov opstanak... "Sto da radim?", mozgao sam. "Gdje cu moci pronaci nekoga tko bi mi mogao objasniti?"
Hodocasnik tada dobije Philokaliu, koja, "sadrzi potpuno i potanko znanje o neprekidnoj unutarnjoj molitvi, kako je utvrdilo dvadeset i pet svetih oceva".
Ta unutarnja molitva naziva se i "molitva srca"; dok je ona posve nepoznata na Zapadu, dovedena je do savrsenstva uglavnom u Grckoj i Ruskoj pravoslavnoj crkvi. Njezina je bit "stajati pred bogom s umom, mislima u srcu". To je objasnjeno na sljedeci nacin:
Izraz "srce" ima posebno znacenje u pravoslavnoj tradiciji poimanja ljudi. Kada ljudi na Zapadu danas govore o srcu, oni obicno misle na
osjecaje i emocije. Ali u Bibliji, u najasketskijim tekstovima pravoslavne crkve, srce ima mnogo sire znacenje. To je najvazniji organ covjekova bica, bilo fizicki bilo duhovno; ono je srediste zivota, odredjujuce nacelo svih aktivnosti i teznji. Kao takvo, srce ocito ukljucuje osjecaje i emocije, ali ukljucuje i mnogo toga drugog: ono obuhvaca zapravo sve ono sto se podrazumijeva pod pojmom "osoba".
Dakle, "osoba" se razlikuje od drugih bica po tajanstvenoj moci samosvijesti, a ta moc, kao sto smo vec zapazili, ima sjediste u srcu gdje se ona, zapravo, moze osjetiti kao svojevrsna vrsta topline. Molitva iz srca, obicno Isusova molitva (a sastoji se od ovih rijeci: "GOSPODINE ISUSE KRISTE, SINE BOZJI, SMILUJ SE MENI GRESNIKU") neprestano se ponavlja u mislima, "u srcu", i to ozivljava, uoblicuje i obnavlja cijelo bice. Jedan od velikih ucitelja te materije, Teophan the
Recluse (1815.-1894.) ovako objasnjava:
Da bi se um zadrzao na nekoj stvari pomocu kratke molitve, potrebno je usmjeriti paznju i tako je dovesti u srce: jer, toliko dugo dok um ostaje u glavi, gdje misli naljecu jedne na druge, nema vremena da usredotoci se na jednu stvar. Ali, kada paznja sidje u srce, ona privlaci sve sile duse i tijela u jednu tamnosnju tocku. Ta koncentracija svega covjekova zivota na jednome mjestu odmah se odrazava u srcu posebnim osjecajem koji je pocetak buduce topline. Taj osjecaj, slabasan na pocetku, postaje postepeno jaci, cvrsci, dublji. Na pocetku samo mlacan, on prerasta u toplo osjecanje i privlaci na sebe paznju. I tako to bude, dok se u pocetnoj fazi paznja u srcu zadrzava naporom volje, nakon odredjenog vremena ta paznja svojom vlastitom krepkoscu radja toplinu u srcu. Ta toplina zatim zadrzava paznju bez posebnog napora. Odatle to dvoje nastavljaju podrzavati jedno drugo i moraju ostati nerazdvojni; jer rasprsavanje paznje hladi toplinu, a smanjena toplina slabi paznju.
Napomena: Preuzeto iz knjige E.F.Schumacher, VODIC ZA ZBUNJENE, Zagreb, 1999.
O knjizi vise:
Sazetak sirokog i osvjezavajuce neortodoksnog sustava ideja. - Observer
Uzbudljiva filozofska knjiga kakve vec dugo nije bilo. - Daily Mail
Schumacherovi argumenti su osvjezavajuci, provokativni i, nerijetko dramaticni. -New Statesman
Ova uvelike hvaljena knjiga autora bestselera "Malo je lijepo" urod je krajnje zdravog, optimisticnog i po zivot afirmativnog uvida jednog od najmudrijih umova naseg vremena. - Los Angeles Times
Schumacher je zainteresiran za promatranje i dozivljavanje svijeta kao cjeline te pomaze citatelju da ucini isto. U tu svrhu razmotava vlastitu metafizicku mapu...
s humorom i jasnocom jos nezabiljezenim u filozofskom tekstu. - Ecoloist
----------------------------------------------------------------
Post je objavljen 04.02.2008. u 11:37 sati.