PORUKA TEOZOFA - VI -
Poštovani prijatelju Boro,
Kao što ste napisali, posla je mnogo da bi se sve to stiglo pripremiti na vrijeme. U segmentu izložbe vi i Damodar imate cjelovitu sliku što je sve potrebno učiniti. Druga stavka je financijska konstrukcija izložbe. I za sve ostale segmente, među kojima je izdavanje knjige, treba donijeti plan rada i financijsku konstrukciju.
Mislim da je ideja da se uključe gradska i županijska poglavarstva Rijeke i Zagreba solidna. Za tu fazu, kada im se budemo službeno obratili, mi bismo već trebali imati zaokruženu idejnu i financijsku konstrukciju. Postoji i mogućnost traženja sponzorstva od pojedinih tvrtki, privatnih poduzetnika i sl. Vjerujem da će za izdavanje knjige biti taj slučaj s tiskarom, jer je vlasnik naš prijatelj, a možda bi trebalo izdati i prigodnu brošuru izložbe s fotografijama umjetničkih i drugih predmeta i naravno Zvonimirovom biografijom. Budući da je Zvonimir bio đakon Slobodne katoličke crkve, vjerujem da će se i ona uključiti. Sada SKC ima novi prostor koji je dobila kao zamjenski od Grada Zagreba, a nalazi se u Ul. Pavla Hatza, oko 70 m2 . Tamo sada održavamo teozofske sastanke i predavanja, a oba svećenika SKC uključena su u naš teozofski rad ovdje u Zagrebu.
Još prije nekih 5 godina znao sam za teozofe u Rijeci i odlučio sam stupiti s vama u kontakt. Očito je tek sada sazrjelo vrijeme za to. Moj moto je svakako: teozofi svih zemalja ujedinite se. To jedinstvo ne mora nužno biti na razini organizacija, ali to na razini djelovanja ne bi smjelo biti prepreka jedinstvu u djelovanju. Evo kako smo se i oko Zvonimira brzo ujedinili.
Prije nekog vremena osnovali smo Društvo za promicanje duhovnih vrijednosti i uredno ga registrirali. Ako sve bude išlo kako planiramo, ono bi moglo postati kamen temeljac jedinstvenog djelovanja različitih duhovnih organizacija, pod motom jedinstva usprkos razlikama. Ako je neka organizacija zaista duhovna, onda se temelji na duhovnim vrijednostima, nismo se čak potrudili u statutu nabrojati duhovne vrijednosti, jer postoje vrlo različite podjele i pristupi duhovnim vrijednostima. Slična stvar je i s Teozofskim društvom koje je još u vrijeme HP Blavatsky postavilo tri cilja:
1. Oblikovati jezgru Sveopćeg Bratstva Čovječanstva, bez obzira na rasu, vjeru, spol, kastu ili boju kože.
2. Potaknuti komparativni studij religija, filozofija i znanosti.
3. Istražiti neobjašnjene Prirodne zakone i snage prikrivene u čovjeku.
Nigdje ni riječi o Teozofiji. Blavatska je napisala da član TD mora najmanje prihvaćati i djelovati u skladu s prvim ciljem Društva. Kada je u pitanju TD – Adyar, za mene je od najveće važnosti TEKST ZAKLJUČKA GLAVNOG VIJEĆA TEOZOFSKOG DRUŠTVA pod naslovom SLOBODA MISLI koji je redovito uvršten kao standardni tekst časopisa Teozofija koji, kao što sam vam već rekao uređujem i objavljujem kvartalno od 2004. godine (do sada je objavljeno 13 brojeva). Bit ću slobodan citirati taj tekst u cijelosti:
„Budući da se Teozofsko društvo proširilo diljem svijeta te da su pripadnici sviju religija postali njegovim članovima ne napuštajući posebne dogme, učenja i vjerovanja svih vjera, smatra se poželjnim naglasiti činjenicu kako nema doktrine, nema svjetonazora koje je itko ikada naučavao ili ga se ikada pridržavao, a da bi na ijedan način bilo obvezno za bilo kojeg člana Društva, ili koje bilo koji član ne bi smio prihvatiti ili odbaciti. Jedini je uvjet za članstvo priznavanje tri Cilja Društva. Nema učitelja ili autora, od H.P. Blavatsky nadalje, koji bi imao bilo kakvo ovlaštenje da svoje učenje ili nazore nameće članovima. Svaki član ima jednako pravo slijediti bilo koju školu mišljenja, ali nema pravo nametati svoj izbor ikome drugome. Niti može bilo koji kandidat postati neprihvatljivim za bilo koju funkciju ili kandidaturu zbog nekog svog nazora ili članstva u nekoj školi mišljenja. Svjetonazori ili vjerovanja niti pružaju privilegije niti nameću kazne. Članovi Glavnog Vijeća najozbiljnije traže od svakog člana Teozofskog društva da podrži i brani temeljna načela Društva, da djeluje s njima u skladu te da također neustrašivo primjenjuje pravo na slobodu misli i njihovo izražavanje, naravno unutar granica uljudnosti i obzira prema drugima.“
Da jednoga dana kada netko ukine ove odrednice, TD bi prestalo biti TD. Taj kratki tekst je prepreka svakome tko bi pokušao nametnuti dogme. Na svakom teozofu je da izbori svoju slobodu mišljenja, ako bi mu netko pokušao oduzeti je. U pitanju je ljudsko dostojanstvo, jer riječ čovjek (engl. man) dolazi od sanskritske riječi manas, mislitelj. Kako često zna reći moj prijatelj teozof Darko, zato će se svaki čovjek uvrijediti kada mu netko kaže da je glup, a ako mu ukaže na neki njegov drugi nedostatak, recimo da nije lijep, neće se tako uvrijediti.
Kada sam već toliko otišao u širinu ovim pismom, navodim još jedan ne manje važan tekst koji je također standardan u našem časopisu Teozofija i u adyarskom Teozofu:
„TEOZOFSKO DRUŠTVO čine studenti, pripadnici neke ili niti jedne svjetske religije, koji su ujedinjeni svojim prihvaćanjem ciljeva Društva, nastojanjem da otklone vjersko suparništvo i okupe ljude dobre volje bez obzira na njihovo vjersko opredjeljenje te željom da proučavaju religijske istine i podijele plodove svojih proučavanja s drugima. Spona njihove ujedinjenosti nije ispovijedanje zajedničkog vjerovanja, već zajednička potraga i težnja za Istinom. Smatraju da bi se Istinu trebalo tražiti proučavanjem, promišljanjem, čistoćom života, odanošću višim idealima, a Istinu nagradom vrijednom truda, a ne dogmom nametnutom autoritetom. Vjerovanje bi trebalo biti rezultat individualnog studija ili intuicije, a ne im prethoditi; trebalo bi počivati na znanju, a ne na tvrdnji. Tolerantni su prema svima, čak i prema onima netolerantnima, ne kako bi im podilazili, već zbog dužnosti koju izvršavaju; nastoje ukloniti, a ne kazniti neznanje. Svaku religiju vide kao izražaj Božanske Mudrosti, dajući prednost njenom studiranju pred njenim osuđivanjem i preobraćanjem na svoju vlastitu vjeru. Mir je njihova krilatica, a Istina cilj.
TEOZOFIJA je utjelovljenje istina koje oblikuju temelje svih religija, i koje ne mogu biti prisvojene kao isključivo vlasništvo bilo koje. Ona nudi filozofiju koja životu vraća smisao te koja očituje pravdu i ljubav koje vode njegov razvoj. Smrt kao ponovni događaj u beskrajnom životu postavlja na njeno pravo mjesto, otvarajući vrata punijem i sjajnijem postojanju. Svijetu vraća Znanost o Duhu, poučavajući čovjeka spoznaji Duha kao sebe samoga, a uma i tijela kao svojih slugu. Rasvijetljava rukopise i vjerska učenja otkrivajući njihova skrivena značenja te ih tako opravdava pred sudom inteligencije kao što su oduvijek opravdani u viđenju intuicije.
Članovi Teozofskog društva proučavaju te Istine, a teozofi ih nastoje živjeti. Svatko tko je željan učiti, biti tolerantan, težiti višem i raditi ustrajno, dobrodošao je kao član, a članu preostaje postati istinskim teozofom.“
Uz tri cilja TD-a, ova dva teksta čine okosnicu Teozofije i TD. Ništa drugo nije potrebno dodati.
Svatko onaj tko bi pokušao „čvrstom rukom“ vladati TD-om i prekršiti ono što je navedeno u ovim tekstovima, vjerujem da bi završio s lomom svoje „čvrste ruke“.
Možda bi se svemu mogao dodati još samo moto TD-a: „Nema religije iznad Istine“.
Vjerojatno ću ubuduće vrlo stanjiti svoju prepisku, jer zaostali posao oko časopisa vrišti da ga završim, jer jesen je daleko iza nas, a jesenji broj još nije ni približno gotov. O zimskom broju se još i ne usuđujem razmišljati, a već je i on trebao biti gotov.
Boro, srdačan pozdrav iz danas prilično toplog Zagreba vama i svim teozofima gdje god se nalazili.
Željko
--------------------------------------
Dragi prijatelju Zeljko!
Procitao sam gornji ispis i vidim da smo u suglasju po svim otvorenim pitanjima koja se
trebaju razrijesiti. U vezi izlozbe slika vodecu ulogu tu igra Domador, koliko ce slika prikupiti iz fondusa slikarskog opusa Zvonimir frlana. Ne samo slike, potrebno je prikupiti i crteze, skice, vinjete, sve ono sto bi spadalo pod slikarstvo. Ja od Zvonimirovog slikarskog umijeca u posjedu nemam nista. Tako i prema tome potreba
je odabrati izlozbeni prostor, prikupiti sve te slike koje su u privatnom posjedu diljem Europe, prepustam Domadoru da on odabere recenzenta izlozbe,a katalog bi trebalo tiskati Grad Zagreb i Rijeka.
U drugom dijelu pises o TD. i ciljevima TD. Dobro je podsjetiti se na izvorne tekstove osnivaca drustva i time podstaknuti citateljstvo da razmisli o pristupu clanstvu. Toliko o
pismu kojeg svima nama podastires na uvid. Prikljucit cu se tebi u pozdravu svim teozofima kamo god oni bili i djelovali.
Srdacan pozdrav Zeljku,
Boro
TEOZOFIJA
Post je objavljen 13.01.2008. u 07:53 sati.