Priredila i prevela odabrane ulomke Marlene Priskić iz bilingvalnog izvornika:
Musikalische haus – und lebensreglen / Regule di vita per il musicista
Robert Schumann bio je (što je manje poznato) i glazbeni kritik (1831.-1844.) i to na temelju vlastite estetike. Na taj se je način Schuman ponajprije obračunavao s, u to vrijeme čestim, ispraznim virtuozitetom i malograđanskim duhom. Svi njegovi tekstovi govore o visoko kultiviranoj osobi kićenog proznog stila. Ovaj ce Vam djelomični prijevod “Pravila glazbenog življenja” pokazati da su mnoge teme vječne, samo je potrebno da budu obrađene od ovakvih ličnosti.
* Edukacija sluha je najvažnija stvar. Što prije se potrudi da prepoznaješ tonalitet i zvuk. Pokušaj otkriti koji zvukovi (note) proizlaze od zvona, stakla na prozoru i kukavice.
* Pokušaj svirati savjesno ljestvice i etide za poboljšanje tehnike. Ali, postoji puno ljudi koji misle da će čineći takve vježbe dostići vrhunac; takvi ljudi posvete tim vježbama vrijeme do starosti. To je, otprilike, kao da se svakodnevno trudiš recitirati abecedu uvijek sve brze. Uporabi bolje svoje vrijeme.
* Što prije nauči temeljne zakone harmonije.
* Nemoj površno prebirati po tipkama već sviraj uvijek s velikom pažnjom i ništa ne ostavljaj nedovršeno.
* Usporavanje i ubrzavanje su dvije velike greške.
* Potrudi se svirati dobro lijepo i jednostavne komade; to je puno bolje nego svirati osrednje one teške.
* Pazi da uvijek moraš imati čisto uštimani klavir.
* Svoj repertoar moraš znati otpjevušiti, bez pomoći klavira a ne samo ga svirati, odnosno imati ga u prstima. Na taj ćeš način razviti svoju fantaziju da bi mogao zapamtiti djelo ne samo melodijski već i harmonijski.
* Moraš doseći razinu da djelo odnosno glazbu razumiješ samo čitajući partituru.
* Kada sviraš ne brini tko te sluša.
* Ako ti netko da na prima vista sviranje partituru, prije nego sto počneš svirati pređi je pogledom.
* Interpretacija virtuoznih djela je podložna promjenama ali smo u funkciji viših ciljeva.
* Ne traži u spontanosti takozvanu virtuoznost. Pokušaj stvoriti o svakom djelu dojam koji je zamislio skladatelj; ne smiješ pretjerivati jer to postaje karikaturom.
* Izbjegavaj partiture koje su dorađivane (ornamentacija, izostavljanja, itd.) unatoč tome što su eventualno u modi. To je najteža uvreda koju možeš nanijeti umjetnosti.
* Nemoj da te zanese aplauz mase takozvanim velikim virtuozima. Neka ti puno vise znaci suglasnost umjetnika.
* Puno sviranja u društvu donosi više štete nego koristi. Uvažavaj ljude koji te okružuju; ali nemoj svirati nešto od čega bi se intimno sramio.
* Ne propuštaj nikada priliku za komorno muziciranje. To ce ti iskustvo skupnog muziciranja omogućiti poletno živahno interpretiranje. Prati često i pjevače.
* Kada bi svi htjeli svirati prvu violinu ne bi bilo moguće sastaviti orkestar. Poštuj svakog muzičara i njegovo mjesto u orkestru.
* Uporno sviraj fuge dobrih majstora a pogotovo Bacha. “Dobro ugođeni klavir” neka ti bude kruh svagdanji. Onda ćeš nesumnjivo postati vrstan glazbenik.
* Traži medu kolegama one koji znaju više od tebe.
* Opuštaj se od glazbenih studija čitanjem poezije. Šeći često na otvorenom.
* Puno toga možeš naučiti od pjevača i pjevačica, ali nemoj sve vjerovati.
* Ima ljudi i iza planina. Budi spreman! Ništa još nisi iznašao ni zamislio a da se to nije već ranije dogodilo. A ako si, onda to primi kao dar Svevišnjeg, dar koji moraš podijeliti s ostalima.
* Izučavanje povijesti glazbe uz žive ilustracije velikih majstora epoha izliječit će te, veoma brzo, od pretencioznosti.
* Kad prolaziš pokraj crkve iz koje se čuju orgulje zaustavi se, uđi i slušaj. Ali ako osobno možeš sjesti za klavijaturu ostat ćeš zaprepašten svemoći glazbe.
* Što znači biti muzikalan? Ti nisi muzikalan: kad strepiš gledajući note; kad sviraš naporom djelo do kraja; kada se zaustaviš jer ti je netko umjesto jedne okrenuo dvije stranice. Ti si muzikalan: kada intuiraš što nailazi u novom djelu ili ako znaš što će se dogoditi u djelu koje poznaješ, ukratko: imaj glazbu u prstima, glavi i srcu.
* Ali kako se postaje muzikalan? Drago dijete, sve dolazi s visine i oštar sluh i brzo razumijevanje. Ali sklonosti se daju razvijati i formirati. U tome nečeš uspjeti ako se danima zatvaraš kao pustinjak i vježbaš samo tehniku. Uspjet ćeš ako ćeš imati živa i raznovrsna glazbena iskustva.
* Čim prije razjasni širinu i mogućnosti sva četiri temeljna ljudska registra. Pokušaj ih prepoznati posebno pri slušanju zbora, te u kojim intervalima razabireš najveću snagu i delikatnost.
* Pažljivo slušaj sve popularne melodije; one su vrutak najljepših melodija koje će ti omogućiti uvid u karaktere različitih nacija.
* Zamjećuj čim prije, zvuk i karakter različitih instrumenata; nastoj upamtiti njihov karakterističan timbar.
* Nikad ne zanemaruj slušanje dobrih opera.
* Respektiraj velika imena predšasnika ali s puno topline i otvorena srca primaj nove. Nikad nemaj predrasuda prema nepoznatima.
* Nemoj suditi skladbi nakon prvog slušanja; ono što ti se u prvi mah svidi nije i najbolje; veliki majstori zahtijevaju dublju analizu-studiranje. Mnoge će ti stvari biti jasnije sazriješ.
* Ako iznalaziš melodije prebirući po klaviru to je lijepa stvar; ali ako ti se jednoga dana melodije spontano same nametnu (bez klavira) neka te to razveseli tim više što se tebi uzdiže osjećaj glazbenog otajstva. Prstima mora diktirati glazba a ne obrnuto.
* Ako poćinješ skladati najprije razvij sve u svojoj glavi. Kada si potpuno završio djelo pokušaj ga odsvirati na instrumentu. Ako ti je glazba došla iz dubine i ako kao takvu osjetio isti će se efekt prenijeti i na ostale.
* Ako te je nebo podarilo živom fantazijom, tada ćeš moći dugo i često biti zaokupljen klavirom izražavajući harmonijama svoj svijet. Biti ćeš kao prožet mistikom magičnih sfera, iako ti je nedokučivim ostalo potpuno bogatstvo harmonija. To su najsretniji trenutci mladosti. Izbjegavaj zaludno razbacivanje energije i vremena svog talenta kao u kineskoj igri sijena. Ovladavanjem forme i mogućnosti njezine realizacije se postiže samo preciznim zapisivanjem glazbenim znakovljem. Zato, piši i ne fantaziraj.
* Zarana upoznaj umijeće dirigiranja; promatraj često dirigiranja i potajice dirigiraj s njima. To će ti puno toga razjasniti.
* Budi umiješan u životu kao i u ostalim umjetnostima i znanosti.
* Zahvaljujući marljivom i sustavnom radu ćeš se moći uzdizati.
* Bez entuzijazma se ništa ne postiže na putu umjetnosti.
* Umjetnost nije stvorena za zgrtanje bogatstva. Nastoji i traži postati najvećim umjetnikom; sve ostalo će doći samo od sebe.
* Onda kada ti forma postane jasna, biti će ti jasan i njezin duh.
* Učenje je beskrajno.
Prenosimo:wam
Post je objavljen 04.01.2008. u 07:00 sati.