U tri do cetiri nastavka cu do kraja mjeseca pokusati opisati kako izgleda Njemacka, barem sa one ljepse strane i mozda onima koji ubuduce putuju u ove krajeve dati jednu ili drugu ideju sto pogledati i gdje prezalogajiti na tom putu. Zemlja je prevelika i presarolika da obuhvatim sve, ali i jedan izabrani dio ima svoje cari.
Tematski ce tri teksta pokriti regije – prvi dio kratki uvod te Berlin, Lübeck (njam) i Leipzig, Bremen ( bremenski muzicari), Dresden, drugi dio – jos malo istocne Njemacke, te München, Schwarzwald i Heildeberg, onda tkz, europska romanticna cesta, sa jednim od najljepsih dvoraca na svijetu Neuschwanstein i ne tako dalekim meni najromanticnijem gradicu na svijetu Rothenburg ob der Tauber (je, je tamo se uvijek vracamo), te mondena skijalista, te treci dio Stuttgart, Nürnberg, Kölln, Frankfurt...
Jetzt geht es also los! I to kratkim uvodom kako je najbolje putovati a kako bas i ne bi trebali.
Idete za Njemacku? Wunderbar! Mozete u istu doci avionom, gotovo svaki grad, a svi veci imaju aerodrom, mreza vlakova je odlicno razvijena pa mozete uzivati brzi i ugodan ICE, a mozete i busom. I rent-a –carom. Od Bodensee do Rajnske doline te Schwarzwalda, ima se sto vidjeti. Onaj dio koji granici sa Francuskom je mnogo pod utjecajem francuske kuhinje, svaka regija ima svoju vrstu mineralne vode, pive i kobasica! Bilo da se odlucite za mega city Berlin, veliki lucni grad Hamburg ili romantican sveucilisni Heidelberg, ili mozda rodno mjesto Goethe-a, ili istocni dio sa predivnim Dresdenom? Kako god bilo ja vam zelim jedno wunderschöne Reise!
Svako doba godine nosi svoje cari sa sobom, zimi cete naici da predivne tradicionalne bozicne sajmove : sa bakinim specijalitetima od cega ja svake godine nanovno poludim za vocnim raznjicima umocenim u cokoladu
Jagoda mi je omiljena, ali ne prezam ni od drugog voca.
Jos ako koriste Zotter cokoladu, tu hodocastim. Ljeti cete uzivati u predivnim voznjama brodom uz sumovite bregove, prisjetite se mog proljetnog odmora na Rajni.
Njemacka je poznata i po jako velikim parkovima i obicno stariji dijelovi grada jesu iskljucivo pjesacke zone, pa se mozete u miru i tamo setati, bez smoga ispod nosa.Javni prijevoz je odlican i to je jedan od razloga zasto ja ovu drzavu ne bih mijenjala, auto koristim rijetko i u slucaju nuzde. Drzava i porezno podrzava bicikliste, staze su uredjene i vode kroz citav grad u oba smjera, a imate i besplatne i cuvane javne garaze za bicikle i to uvijek u blizini neke od gl. stanica podzemne/nadzemne.
Berlin – nacionalna zvijezda, Ku'damm i nezaboravni shopping tamo, pa Unter den Linden, Hamburg zovu Kraljicom sjevera (na njemaackom je grad opcenito imenica zenskog roda) a i seks centrom cijele drzave, sifra: Reeperbahn tkz. crveni kvart, u Münchenu svake jeseni ima najveca europska pijanka i jos k tome legalna, Köln ima najveci i najljepsi karneval u drzavi kad smijete jedan dan u godini biti luda zena i svakome muskarcu koji vam se nadje na putu prerezati kravatu na pola, oni to i znaju pa se paze taj dan, jer ni vas sef tad nije svojom pozicijom zasticen.
Inace prostitucija je ovdje legalizirana, placa se socijalno, zdrastveno i mirovinsko osiguranje i na stranu sve moralne pouke koje bi sad mogla sasuti iz rukava, tim zenama je bolje sad sa nekim pravima i povlasticama, smiju biti bolesne, placeno im je bolovanje itd,. Frankfurt zovu New York-om Europe, znaci business i lova, skup, lova, svi svjetski ducani su ovdje zastupljeni jer si ne mogu priustiti da ne budu, Bodensee vam je talijanski flair, Crna suma je puna zdrastvenih spa centara, Mosel dolina vino i rimski ostaci i kaldrma, Sanssouci u Postdamu, Lübek radi najbolji marcipan ever, ever a ja marcipan jako volim. Ne one jeftine secerne kopije, nego pravu edel stvar.
Crvene cigle i morska atmosfera, stari dio grada je pod UNESCO zastitom, Weimar znaci Goethe i Schiller, Augsburg i njihovi prvi socijalni stanovi u Europi prije nekih 300 godina. U kojem morate pojesti Zwetschgendatschi. Prica o obitelji Fugga i tkz. Fuggerei link, bili smo u tim malim, njegovanim i toplim stanovima, stanarina je jedan euro a ovaj dio se tradicionalno zatvara navecer (gradske zidine) i tko zakasni, ili spava izvan zidina ili placa kaznu. Preko trazilice cete naci mnogo slika tih kucica.
Mozda ne znate ali Stuttgart ima isto svoj pivski festival i to po velicini odmah iza Münchena. Njemacka je poznata po drzavnim filharmonijama, gradskim operama i u pravilu svaki gradic ima kazaliste, od gradjevinskih stilova naci cete svega od gotike, renesanse, baroka, rokoko-a, neoklasicizma, bauhaus stila (meni posebno dragog), moderne, postmoderne. Ovdje se ne jedu samo kobasice, recimo u sezoni sparoga citava drzava jede na tone sparoga, obalni gradovi jedu jako puno friske ribe. Matjes (white herring) vam nude na najmanje 50 nacina a omiljeni je gablec ukiseljena of course sirova verzija http://www.marions-kochbuch.de/rezept/0309d.htm, svi se dave u jagodama, dapace meni je poseban gust otici na neko seosko imanje i u kosaru nabrati tih divota, naime platite samo ono sto nosite u kosari, mi uzmemo po 3-4 klinaca i pojedemo pola jagoda jer su nespricane, direktno na polju. Kao i drugi uostalom. Forelle se jedu ljeti (trout)
link, a divljac sa domacim knedlama se jede zimi, ovo je i zemlja kruha pa ima barem 300 vrsti istog i barem 1200 vrsti raznih peciva, lisnatog itd.
Kad putujem u inozemstvo vidim kako sam razmazena po tom pitanju. Popularni su i tradicionalni Biergarten, znaci u hladovini na otvorenom i dobra pucka klopa – nesto ovakvo recimo. ili
.
Mora biti u prirodi, ne smije biti skupo, sto cete tamo piti prepusteno je vama: Bockbier (6%), Export (5% alkohola), Kölsch, Malzbier (sadrzi gotovo nista alkohola)r, Pils, Weizenbier (od zitarica), hocete dunkles ili helles Bier, ein vom Fass – iz bacve, toceno. Hocete bocu ili kriglu.
Stara tradicija koja se uspjela odrzati do danas je popodnevni Kaffee und Kuchen
, dakle kad vas netko zove u kasno popodne u goste, zove vas po svoj prilici bas na ovo.
Ljubitelji Njemacke su sigurno vec progutali sve od Thomasa Mann-a, a prije svega Buddenbrooks a onda i legendarni Limeni Bubanj Güntera Grass-a, od filmova tu je klasika Plavi andjeo sa Marlene Dietrich, onda iz 2006 Goodby Leinin (odlican film!), te nesto stariji Run, Lola, Run http://www.lola-rennt.de/
Ukoliko nikad niste bili u Njemackoj, teska je odluka sto prvo vidjeti. Sjever je pun gotike i friske ribe, ali je klima vlazna i vjetrovita, jug je topliji ali tu ce vas zaskociti kobasice. Ako idete s djecom i put je oko Bozica svakako posjetiti neki od bozicnih sajmova.
Zavisi gdje vam je baza iz Berlina mozete raditi izlete za Dresden, Leipzig i Weimar, iz Hamburga za Lübeck i Bremen, iz Münchena za Neuschwanstein, Rothenburg, Nürnberg, Augsburg, a iz Kölna za Heidelberg, Frankfurt, Stuttgart i na Rajnu. Ljeto je s ekonomskog kuta odlicno vrijeme za put jer Nijemci se razmile po inozemstvu i sve je jeftinije, a osim toga i ljetne rasprodaje su u tijeku. Svaka savezna drzava ima drugo vrijeme za ferije bas zato da bi se izbjegle guzve na nacionalnoj razini pa provjerite kad su male ferije u gradu (svaka savezna drzava ima svoje termine za ferije da ne bi nastao zastoj prometa na nacionalnoj razini, raspitajte se na vrijeme koji su to na vasem odredistu) koji vam je baza, naime gl. gradske atrakcije su tad prilicno napucene. Ljeti je dugo dan, otprilike sat vremena duze nego u Hrvatskoj.
Recimo kraj kolovoza i prva polovica rujna, babinje ljeto ili Altweibersommer, zapravo blagi pocetak jeseni je odlicno vrijeme za put. Pogotovo jer tad diljem zemlje idu vinski festivali i proslave Ertendankfest-a iliti berbe plodova.
. Stari obicaj zahvaljivanja Zemlji za izdasne plodove i pripremanja za zimu.
http://de.wikipedia.org/wiki/Erntedankfest.
Za vise informacija
http://www.germany-tourism.de/
Dalje u sijecnju je u Garmisch-Partenkirchenu natjecanje u skijanju, znaci nije najpamentije bas tad se zaputiti tamo, u veljaci je odlican filmski festival u Berlinu
http://www.berlinale.de/
i prije Pepelnice su karnevali sirom zelje. U svibnju su povijesne viteske igre, recimo bas u Rothenburgu http://www.rothenburg.de/d/ISY/index.php , kamo se spremamo jos ove godine na jedan romanticni vikend.
To je jedan od rijetkih mjesta koje uzivo izgledaju deset puta bolje nego na slikama.
Onda dolazi Rajna u plamenu, pisala sam o tome prosle godine, radi se o najvecem vatrometu ever na Rajni, jednom godisnje, najbolje je gledati isti sa palube broda , nezaboravan pogled.
Dalje Berlin i Köln imaju najvecu gay pride, oboje je ljeti. http://berlin.gay-web.de/.
Berlinski gradonacelnik je i sam deklarirani homoseksualac, pa se vec po tome moze zakljuciti da postajemo sve tolerantiji, naime i dalje je uspjesan i omiljen politicar.
tkz. Christopher Street Days.
Ujedno svi veci gradovi imaju takve godisnje manifestacije. http://de.wikipedia.org/wiki/Cologne_Pride.
Osim sajmova pive na jesen u Münchenu i Stuttgartu, tu je i u Frankfurtu medjunarodni sajam knjiga, najveci sajam takve vrste u Europi. I naravno zimi Weihnachtsmarkt ili Christkindlmarkt.
Culi ste da je Njemacka skupa, samo koliko skupa? Ovisno o saveznoj drzavi , pa najbolje da to pitanje konkretno obradimo uz pojedine regije. Isto tako zavisi kakvi su vasi putni afiniteti, netko ce se zadovoljiti fast food hamburgerom za dva eura pedeset, a netko ce radije otici u restoran gdje je prosjecan pucki obrok od 20 eura nadalje. Cijena dnevne karte za javni prijevoz (to se isplati UVIJEK ako se mislite voziti vise od dvije voznje negdje) je oko 5 eura, varira o gradu. Ukoliko zelite sve proci vlakom onda se isplati German Rail Pass ili Rail Europe
http://www.raileurope.com/us/index.htm.
Neka gruba smijernica je da solidna soba nece kostati ispod 120 eura po nocenju i osobi, dvokrevetna oko 150. Kava i kolac je oko 4 eura pa nadalje. Ulazak u crkve je besplatan a za ostale atrakcije djeca, studenti i umirovljenici, invalidi i vojnici imaju uvijek nekih pola cijene, ponesite svoje iskaznice ne moraju biti izdane u Njemackoj, vrijede.
Shopping? I to zavisi hocete li u Escadu, Mexx ili HundM. Obratite paznju, ako je grad pun poslovnjaka, vikend cijene u hotelu su prava sitnica (samo da ne ostanu prazne) i obrnuto ako je turisticki atraktivna lokacija cesto su cijene u tjednu jeftinije, pogotovo od pon do cetvrtka.
Ukoliko uzmete jednokrevetnu sobu, vecina hotela ce vam bez posebne naplate dati djecji krevet uz to. U tom krevetu moze za nuzdu prespavati i odraslija osoba (neki 15-godisnjak?), nisam probala ali po duzini bi islo. Dosta mozete ustedjeti i ako ste ljubitelj setnje, dobar par cipela za setnju i ustedjeli ste lijepe kalorije a i sacuvali novceke za dodatni shopping.
Taxiji su skupi. Ne posebno duga gradska voznja je rijetko ispod 25-30 eura. Po mom iskustvu skuplje je od ovoga ali evo nekih smjernica: recimo najjeftinije sam se vozila u Berlinu http://www.hale.at/tarife/taxitarife.html.
Geldautomati ili bankomati su na svakom cosku, bilo za bakovnu bilo za kreditnu karticu. Bez PIN-a ne ide nista.
Ja uvijek imam barem bankovnu i kreditnu sa sobom jer znalo mi se dogoditi, recimo u Skopju da posve ispravna bankovna kartica ne prolazi u Krasu, samo je kreditna htjela proci jer imaju neki stariji aparat.
Ako se sluzite putnickim cekovima, pazite da imate zapisane serijske brojeve istih i to ne skupa sa cekovima, kako bi u slucaju kradje znaci blokirati unovcenje istih.
Bio ist angesagt. Hocu reci da cete rijetko i tesko naci selo, a kamoli grad bez trgovine eko hranom. U mom gradu ih ima oko 30 vecih i nesto manjih a nije grad posebno velik.
Mehrwertsteuer je 19% i ukljucen je vec u cijenu. What you see is what you pay. Ako niste drzavljanin EU-a dobiti cete porez na izlazu iz zemlje, naravno racun mora prethodno biti ovjeren u trgovini (povrat necete dobiti za hotel i restoran). Taj tax-free-formular vam moraju u trgovini ispuniti, nikako na carini, tad je kasno.
Sindikati su ovdje jos na snazi i vrlo aktivni i brinu za minimalne nadnice pa ljudi ovdje ne zive od napojnice, ako ste zadovoljni uslugom svejedno ju dajte, nece se buniti – normalno je dati 10% od ukupne cijene. Zavisi naravno i koja je to ukupna cijena. Kad mi je cijena hotela (3 nocenja za dvije osobe) 600 i nesto eura, mozda necu staviti 60 eura u kava-limenku ali 30 je i vise nego dovoljno, ako ste naravno bili zadovoljni uslugom. Meni je recimo vaznije da uvijek ostavim sobaricama napojnicu, a ako imam viska vremena ostavim i neku finiju cokoladu i zahvalna sam sto eto ja ne moram raditi taj posao.
Aerodrom je Flughafen, glavna zracna luka u zemlji je Flughafen Frankfurt Main. Ujedno je jedno od svjetski najvaznijih zracno prometnih cvorista. Tamo radi oko 80 000 ljudi (znaci bas za zracnu luku), preko 2000 hektara povrsine ima i preko 50 miliona putnika na godinu, iako jedan veliki dio prometa otpada i na promet robe.
Terminali 1 i 2 su povezani sa skyline koja vozi bez vozaca (terminal 3 se tek gradi).
U nekim gradovima Lufthansa nudi da se checkirate u gradu, dakle predate svoju prtljagu koju onda ne morate vuci sa sobom i ne morate cekati ona obligatorna 2 sata ucheckirani, nego lakonogi bez kofera sjednete u podzemnu i odvezete se do svog terminala, a prtljaga vec ceka u vasem avionu. Ili ne. Ali to je vec druga prica.
Svejedno to nije najbolja adresa za povoljan shopping, ja sam recimo na jednom putu ove godine intenzivno doma razmisljala jesam li sve spakirala, zakljucak: jesam. Onda smo se checkirali sjeli na kavu i ja kazem – gacice. Zaboravila sam platnenu vrecicu sa gacicama. Udjem u butik sa finim donjim vesom i kupim njih 10-ak a mogla sam za te novce kupiti ne znam bicikl, a mi ne vozimo bilo kakve bicikle, elem je zakonitom izletio cudan pogled ali nije nista rekao. U hotelu ih oprala u tekucem sagrotanu i obukla. Poucak – nosite gacice sa sobom.
Dakle iz Frankfurta imate onda letove za sve ostale aerodrome u drzavi, recimo do Franz Josefa u Münchenu koji je jedan od najbolje opremljenih aerodroma na svijetu, otvoren prije 15 godina i sa savrsenom infrastrukturom za invalide. Berlin ima 2-3 aerodroma, bolje je da izaberete Tegel, lakse cete i povoljnije doci do grada.
Ako idete poslom, nemojte stedjeti na karti jer vam treba potpuna fleksibilnost ali ako idete turisticki, mozete kupiti kartu na posebnoj ponudi i 50% nize od redovite cijene tkz. konsolidstori su odlicni izvori takvih povoljnih karata.
Recimo
http://www.statravel.com/cps/rde/xchg/us_division_web_live/.
Ako se recimo registrirate na www.expedia.com, oni ce vas obavjestavati putem maila svaki put kad cijena avio-karte za vasu destinaciju padne. Organiziraju i nocenje i rent-a-car i ostalo i putovala sam jednom s njima. Povoljne last minute ponude mozete dobiti i direktno od avio kompanija ako se predbiljezite za tjedni newsletter.
Ako vam je svejedno kojom rutom letite i ne smeta vas ako do odredista letite 2 sata duze nego ste zamisljali ili ako presjedate, pogledajte kod
priceline, mene sve ovo gore smeta, pa tamo ne gledam.
Znaci za male novce ce vam prodati let a necete do polijetanja znati o kojoj je avio kompaniji rijec i o kojem se tocno danu radi (morate biti spremni poletjeti u roku 72 sata, bilo kad). U pravilu cete dobiti ponudu velike poznate aviokompanije koja eto nije uspjela prodati svoja skupa sjedala ali naravno tko je fleksibilan nema novaca pa je to o.k. a ako niste fleksibilni obicno imate novaca pa je i to opet o.k.
Ujedno je velika sansa da zato povoljan let dobijete recimo u cetiri ujutro ;-) dakle u vrijeme kad nije ugodno kretati na put pa zato i nije cijeli let rasprodan. Europa je zeljeznicki dobro povezana. No do Njemacke mozete doci i brodom, recimo ako dolazite iz Engleske put ce trajati oko 20 sati ali cete ipak nesto usput i vidjeti. Jeftinije karte imate i ako putujete u grupi, recimo organizirano preko turisticke agencije. Ja to ne volim ali s druge strane, nitko vas ne tjera da sa grupom provodite svo vrijeme, mozete sletjeti i krenuti svojim putem. Ukoliko idete preko agencije, svakako uzmite putno osiguranje. Pogotovo ako cijeli put placate unaprijed. I ne kupujte osiguranje u istoj agenciji. Zelite biti nezavisni, jer ako oni zeznu put kolika je sansa da cete bas od njih dobiti novac natrag? Kod osiguranja pazite koji su uvjeti otkazivanja puta – recimo visa sila, tako su kod tsunamija turisticke agencije masovno otkazivale puteve i NISU vracale lovu jer je eto to bio slucaj vise sile. Smijete li vi i pod kojim uvjetima odstupiti od puta, ako ste recimo bolesni? Kakav je raspored puta – ako morate ustajati svako jutro u sest i marsirati citav dan od znamenitosti do znamenitosti i vracate se mrtvi umorni u deset navecer u hotel; jel to ono sto ocekujete od odmora?
Koliko velika je vasa grupa (ja sam zavrsila srednju turisticku i zabavljala sam se i pitanjima koja su nekome banalna, barem tako dugo dok vas ne opale po novcaniku) sitnotisak se cita PRIJE puta.
Dakle ako je grupa velika uvijek cete cekati one kojima se piski ili kupuju suvenir ili tko zna sto. Ja mrzim cekati pa eto jos jednog razloga zasto izbjegavam takva putovanja. Da li je citavo putovanje uvjetovano minimalnom velicinom pojedine grupe i smije li organizator otkazati put ako nije skupio dovoljno veliku grupu? Sto tocno jest ukljuceno? Placate li javni prijevoz sami? Mozete li birati sto cete pojesti ili svi dobiju standardnu sniclu i pomfri?
I malo optimizma nije naodmet. Ja se volim o svemu ovome pobrinuti na vrijeme i onda s prvim trenutkom putovanja opustiti se i uzivati.
Recimo jednom sam bas uzela all inclusive i prosla tako posebno povoljno, a cim smo sletjeli zabrijali smo u svom pravcu i vidjeli grupu pred hotelom tek 10 dana kasnije.
Deutsche Bahn, zastitna boja crvena, zastitna karakterna osobina – kasnjenje.
Da,da. No nije strasno. Jako su fini i ne zele da budete tuzni i nezadovoljni i ako vlak kasni a vama to ne pase, smijete uzeti neki ranije cak i ako je skuplji, naravno na njihov trosak.
Sresti cete IC (Intercity – povoljna verzija), onda ICE – InterCity Express – skuplja ali i mnogo brza verija, InterCity Sprinter – jako jako brza verzija, gdje stane svakih 300 km i to ako. CityNightLIne CNL nocna verzija cesto jeftinija od dnevne, luksuzna verzija vam nudi spavacu sobu i kupaonicu, za lokalno rajzanje tu je S-Bahn ili RB (RegionalBahn) ili RE RegioanlExpress. Kartu mozete kupiti i u vlaku kod kontrolora i platiti kreditnom karticom, a ona ce na svom malom aparaticu (tipa dlanovnika) vidjeti kad bi se vi mogli vratiti za 5 dana u pet popodne, naime ima sve linije tamo dostupne.
Podjela je na prvu i drugu klasu: u prvoj imate dosadne vlako-tete koje vam ne daju mira od silne paznje te jel bi jeli (topli obrok), te jel bi pili, te sto bi citali, te jel bi se osvjezili maramicama...
Svi vlakovi su podijeljeni u pusacke i nepusacke, a kolodvori su nepusacki. Neki kolodvori daju pravo pusenja na nekoliko malih crveno oznacnenih mjesta, gdje onda vidite sacicu pusaca kako su se stisnuli oko jedne pepeljare.
Kod nekih vlakova mozete uzeti i auto uz ne posebno veliku nadoplatu, ali morate mjesto rezervirati na vrijeme. Bicikl mozete u pravilu uvijek uzeti.
I podzemne stanice su ciste i sigurne (vidi onu u Münchenu gore). Na
i na cesti cete vidjeti putokaze sa velikim U, sto znaci da je dolje podzemna stanica.
. Jos malo o vlakovima sam pisala krajem ozujka http://jja.blog.hr/arhiva-2007-03.html#dan30.
hodnik vlaka
Gl. kolodvor je Hauptbahnhof i uvijek je odlicno prometno povezan sa centrom a u vecini slucajeva i je u centru grada.
Ovo je berlinski i zasad nema konkurencije, o tome pise dio mog teksta ovdje (prva polovica) http://www.blog.hr/print/?id=1622124830
Kad ste tamo, jos samo morate pronaci pravi Gleis (track) a svi veci kolodovri ce vam o tocnom dolasku i gleis-u informirati plocama poput onih na aerodromu. Vazno je da rezervirate hotel. I jednako vazno da rezervirate sjedalo u vlaku, za dodatnih 2-3 eura cete se moci uvaliti u svoje udobno sjedalo i gledati svasta oko sebe iliti muku onih koji nisu rezervirali.
Za vozne redove i sve ostalo http://www.bahn.de/p/view/index.shtml.
Za slucaj da ste se odlucili za varijantu broda
http://www.kd-rheinschiffahrt.de/.
http://www.kreuzfahrt-verzeichnis.de/reedereien/viking-flusskreuzfahrt.htm.
Za vlakove se isto tako isplati i jer mozete putovati NEOGRANICENO prvom klasom u 17 zemalja i isplati se ako zelite u recimo samo 3 tjedna obici pola Europe. Mogu ga kupiti samo osobe koje ne zive u EU.
Rentanje auta je takodjer jedna od varijanti a ujedno i odlicna prilika testirati neki poseban model prije kupnje i to u razlicitim uvjetima ili si jednostavno priustiti malo luksuza. Kad sam nedavno imala girly vikend, iznajmile smo Audi TT i posteno se izgustale dva dana. Ispalo nas je jeftinije nego da smo isle vlakom. Ujedno smijete iznajmiti auto u jednom a vratiti ga u sasvim desetom gradu, rent-a car uredi su na svim gl. kolodvorima i na svim aerodromima i naravno u centru grada a mi smo ovaj zadnji rentale preko interneta.
Ujedno uzmite sva dodatna osiguranja koja vam nude, a prije svega ono koje omogucava da ne morate nista platiti za eventalnu stetu – vecina naoko posebno povoljnih ponuda ima caku da je vasa Selbstbeteiligung do 500 eura a to moze itekako upropastiti vas izlet, a osim toga do te svote se jako lako dodje, recimo zakvacite stupic od isparkiravanja i laksi ste za 500 eurica.Onda bolje platite u staru 20-ak eura vise i zivite bez brige.
Na njemackim autoputevima nema ogranicenja brzine. Preporuca se voziti 130, ali sa onim gore TT i naravno bez klinaca u auto, stisnula sam i do 200, cisto feelinga radi i mogu reci da uopce nisam bila najbrza na toj dionici.
Cemu imati dobar snazan auto, a onda papucicu gasa ne stiskati nikad iznad 120? Odlicne cestovne atlase ima FALK a i sasvim detaljen cestovne karte cete naci na netu, oznake su A i iza toga broj za dionicu autoputa i B (Bundesstrasse) za dio drzavne ceste, ukoliko prometni znak ne kaze drugacije unutar naselja se vozite 50, medjugradsko 100 i autoput 130 (ili vise).
Dapace, nisu nesto omiljeni likovi koji voze sporo, cak i bakice nabiju gas. Moram reci da u svom ne posebno dugom vozackom vijeku (2 godine) nisam ni jednu milimetarsku ogrebotinu napravila ni sebi ni drugima a on vozi 15 godina bez i jednog kaznenog boda.
Ujedno, ako se ispostavi da ste problematican vozac, vrlo lako cete ostati bez vozacke. Pjesacima MORATE uvijek stati. Nema veze jel zebra ili ne. Ako ne stanete a policija vas vidi, viel Spaß!
Sjecam se kako su me u Zagrebu lovili kao rijetku zvjerku, ono vidi da ides preko pjesackog i jos nabije gas i opsuje nesto ali ne stane. Onda je zakoniti prije dosta godina stajao kad god je netko prelazio i prvo se ne bi usudili jer gle ovaj je stao s ovim nesto ne stima, onda bi se polako okretali jel negdje skrivena kamera i tek onda presli cestu pa me pitao jel to neki hrvatski obicaj.
Tociti u svoje limene ljubimce mozete: normal bleifrei, super belifrei, eko gorivo, super plus bleifrei, diesel, bio diesel, erdgas, ulje, recimo litra 1,50 eura, 10 litara 15,00 eura a recimo tankate oko 60 litara i ode 90 eura. Onda jos operete auto nis posebno onako brzinski i ode 110.
Recimo jeftinije cete proci u Hambrugu i Berlinu, a prilicno skupo u Frankfurtu i Münchenu, ako uzmete diesel auto (pitajte u rent-a caru) onda cete naravno jos bolje proci.
Ako vam treba pomoc na cesti tu je ADAC (njemacki HAK), na autoputu ako nemate mob naci cete svaka 2 km (oznaceno je strelicama u kojem smjeru) telefon za pozvati pomoc, Strassenwachthilfe ce vam ju dati besplatno, samo platite materijal.
Pisala sam malo o njemackoj i na ren-a-bike temi:
http://www.blog.hr/print/?id=1622997475
Ovo je zapravo trebao biti maleni uvod u kraci serijal na ovu temu koji bi slijedio, ali vidim, oduzilo se to meni. Slijede tri tematska nastavka.
Danas je dan za cizmicu. Skuzila ja tek sad. Naime nisam ni gledala jutros postu jer mi je posla i ovako dosta i sad na pauzi za rucak, gledam u svoj "fach" i vidim cokoladnog nikolausa , sto naravno objasnjava i onu Lindt tablu od jutros na mom stolu, a ja sam mislila da kolega time zapravo placa neku buducu uslugu. Ujedno me zakoniti nazvao, vidno frustriran i pitao da jel sam bas danas morala odluciti da necu obuti cizmicu, iako to svako jutro cinim?
Eh, pa ako ima jos zaboravih, mozda sam vas ovime podsjetila.
Post je objavljen 06.12.2007. u 12:58 sati.