Roshi(učitelj) Philip Kapleau(1912-2004) bio je osnivač i direktor Zen centra u
Rochesteru,država New York.Njegov životni put bio je iznimno zanimljiv.
Rođen je 20. kolovoza 1912. u New Havenu,Connecticut.Kao teenager je radio
kao knjigovođa,studrao je pravo,a zatim je postao sudski izvjestitelj,služeći
nekoliko godina u državnim i saveznim sudovima u Connecticutu.
gore,sa starijom sestrom Bert
gore,Kapleau(drži loptu) u srednjoškolskom košarkaškom timu
Neposredno nakon što je završio Drugi sv. rat i ustanovljeni sudovi na kojima će
se suditi ratnim zločincima i njihovim nedjelima,postavljen je za glavnog izvještača
na farsi(nešto slično kao današnji sud u Haagu) tj. Međunarodnom vojnom sudu u
Nurnbergu,a zatim i u Tokyu.
gore,Kapleau,krajem 1945. u Nurnbergu
gore,rad suda u Nurnbergu,Kapleau je u drugom redu od sudaca,treća osoba s lijeva
Za boravka u Japanu,Kapleau se zainteresirao za japansku kulturu i religiju,te su
mu japanci koje je upoznao tokom rada suda u Tokyu,preporučili prof.D.Suzukija
(1870-1966),koji je tada živio u Kita-Kamakuri (Sj. Kamakura) u zen hramu
Engaku-ji (Vidi i ovdje za Engaku-ji).
gore,Daisetz Teitaro Suzuki
gore,Engaku-ji
Nakon što je došao prvi put Suzukiju,navraćao je još bezbroj puta jer kako je rekao:
Nije mi bila želja proniknuti u duboki smisao njegovih predavanja o Buddhinom
Putu,čak ni da naučim više o karmi,koja me zanimala,već da osjetim duboki spokoj
koji kao da je zračio iz divovskih stabala,drvenih zgrada hrama,iz lica redovnika i
laika,iz same zemlje.Sjećanje na sve to je doprinjelo,pet godina kasnije,mom
povratku u Japan i pristupu u zen hram.
Nakon završetka rada suda u Tokyu1948.,Kapleau je uzeo tri tjedna godišnjeg, i
otputovao u Kinu.Vrativši se u SAD,Kapleau više nije bio isti.Duh mu je bio
uznemiren i uvidio je da njegov život više nema smisla.Bio je "razapet između dva
svijeta,jednog mrtvog,drugog bez snage da se rodi",kako je rekao.
Da bi se pomaknuo sa mrtve točke,počeo je preko vikenda putovati u New York
kako bi proučavao azijske religije.Krenuo je na sastanke Vedanta društva,a privuklo
ga je na kraće vrijeme i Baha'i učenje.
Godine 1950. u SAD je došao prof. Suzuki.Mnogobrojni slikari,kompozitori,pjesnici,
psihijatri,profesori filozofije i mnogi drugi dolazili su na njegova predavanja o učenju
zena,koja je držao na sveučilištu Columbia,u državi New York.
gore,Columbia kompleks 1915. godine
I Kapleau je bio među onima koji su dolazili na Suzukijeva predavanja.Njegovo
poznanstvo sa prof. Suzukijem iz Japana,i njegov više nego diletantski interes
za zen,kako sam kaže,stvorili su mu mjesto među grupicom tvrdokornih koji su
lojalno i sa puno pažnje dolazili na svako predavanje ili razgovor koji je on
održavao.Interes za zen je tada u New Yorku rastao sve više i više,najviše
zahvaljujući Suzukiju.Nije bilo nekog okupljanja ljudi(party,tulum)a da na njemu nije
bio bar jedan"obožavatelj" zena koji bi iznio nanoviji koan(zen zagonetku) koji je
možda i sam smislio.
Suzukijeva prisutnost u New Yorku djelovala je vrlo poticajno na duhovno-inte-
lektualni život.Međutim,on je bio sensei(učitelj-predavač),a ne zen učitelj(Suzuki
nije pripadao ni jednoj budističkoj školi) i nije mogao da prenese znjanje o
prosvijetljenju tj. "nije mogao da podučava o zakonima sa urlikom lava".
Kapleauovo duhovno stanje se samo pogoršalo.Njemu je bio potreban pravi zen
učitelj.U Americi ga tada nije bilo.Zato je Kapleau,nakon nekoliko mjeseseci
razmišljanja,rasprodao sve,napustio posao i vratio se u Japan 1953. godine.
U tom je trenutku Kapleau imao 40 godina i nije znao ništa od japanskog jezika.
Isprva,dva zen učitelja su ga odbila,baš zbog nepoznavanja jezika.
"Ali zar zen nije učenje koje se ne oslanja na riječi i slova ?",protestirao je.
Njegovo pitanje je izazvalo blage osmijehe."Riječi i slova su potrebni da bi se
dospjelo iznad riječi i slova",bili su njihovi odgovori.Obeshrabren,Kapleau je
otišao u Kyoto,i da se imao kamo vratiti otputovao bi natrag u SAD.
Lutajući Kyotom,njegovim knjižarama,antikvarijatima i hramovima,susreo se sa
učiteljem budističke škole Čista zemlja(Jodo-shu) koji mu je rekao:"Vi ćete dostići
satori(prosvijetljenje) ako uporno radite na tome, jer je vaša karma sazrela za to."
To ga je ponukalo da nastavi dalje svoju potragu.Tako je upoznao Soen Nakagawa
roshija(1907-1984),poglavara rinzai zen hrama Ryutaku-ji u Mishimi(Shizuoka
prefektura).Sa njim je Kapleau proveo nekoliko mjeseci.
gore,Ryutaku-ji
Nakagawa roshi je smatrao da je Daiun Sogaku Harada roshi
(1870-1961) bolji učitelj za Kapleaua.Tako je došao u "Hram za probuđenje
bodhi-uma" (Hosshin-ji,Obama,Fukui prefektura)gdje je Harada roshi bio
poglavar.Tu je ostao tri godine u meditaciji.Harada roshi imao je pomoćnika,
Sesui roshija,koji je također bio učitelj Kapleauu.Zbog slabijeg zdravlja i
neishranjenosti,Kapleau je morao napustiti hram. Hram se nalazi u najhladnijem
području Japana.
gore,Harada roshi
gore,Hosshin-ji
Eksentrični Nakagawa roshi,koji je na neki način bio savjetnik Kapleauu,preporučio
mu je da prakticira zen kod Yasutani roshija,dharma nasljednika Harada roshija.
Haku'un Ryoko Yasutani(1885-1973) je bio 10 godina učitelj Kapleauu.Kada bi
Yasutani roshi putovao u inozemstvo,njegov pomoćnik i dharma nasljednik Yamada
Koun Zenshin roshi(1907 - 1989) bi tada bio učitelj Kapleaua.
gore,Yasutani roshi
gore,Yamada roshi
Kako Yasutani roshi nije imao hram jer su njegovi svi učenici bili laici od kojih su
mnogi bile žene,Kapleau je živio u svom stanu.Zahvaljujući njegovu izvanrednom
vodstvu,Kapleau je napredovao na putu prema prosvijetljenju.Postao je redovnik za
5 godina,a ostao je Yasutanijevim učenikom još 5 godina.Kod nas je prevedena
jedna Yasutanijeva knjiga,koja se jednostavno zove Zen.
U toku desetomjesečnog hodočašća po jugoistočnog Aziji,1958. godine,Kapleau je
posjetio Sri Aurobindo Ashram u Pondicheriju u Indiji.Tamo je upoznao jednu
kanađanku po imenu deLancey,koju je nagovorio da napusti ashram i dođe u Japan.
Nakon šest mjeseci oženili su se po budističkoj ceremoniji.Uskoro su dobili kćer,
Sudarshanu.
gore,Kapleau sa suprugom deLancey i kćerkom Sudarshanom
gore,Kapleau i kćer Sudarshana za vrijeme zazena u Kamakuri,u njihovu
tadašnjem domu
Međutim,veza nije mogla opstati jer je gospođa deLancey osjećala zov Indije tj.
karma njegove supruge vezana za Indiju nije bila iscrpljena,kako je rekao,
te ju je to vratilo hindu tradiciji.U Torontu je postala vođa duhovne grupe pod
okriljem indijskog učitelja.
Godine 1965. Kapleau se vratio u SAD,i u Rochesteru,država New York otvorio
zen centar(vidi dolje).
gore,vrt Buckingham Street Zendo,poslije prvog sesshina u Painted Postu,1966.
gore,Kapleau sa najmlađim članovima svoje zajednice(sanghe)
gore,roshi u vrtu Arnold Parka,Rochester zen centar,1975.godine
gore,roshi Kapleau,2002. godine
gore,roshi Kapleau na proslavi svog 90. rođendana,2002. godine,u društvu
roshi Bodhina(danas voditelj Rochester zen centra) i Sunya Sensei,koja je voditelj
zen zajednice(sanghe) u Poljskoj
gore,proslava roshijeva 91.rođendana,kolovoz 2003.
Kapleau roshi umro je 6. svibnja 2004. od Parkinsonove bolesti u Rochester
zen centru.
Dolje,slike sa pogreba roshija Philipa Kapleaua
gore i dolje,supruga deLancey i članovi obitelji
gore i dolje,učenici Kapleaua,danas učitelji:Bodhin Kjolhede Roshi(danas voditelj
Rochester zen centra),Sunyana Graef Sensei,Sunya Kjolhede Sensei i Lawson
Sachter Sensei
gore,voditelj centra Bodhin sa zen štapom koji se naziva hossu
(vidi post od srijede,21.studenog)
Dolje fotografije sa ovogodišnje ceremonije sjećanja na Kapleaua
gore,grob Philipa Kapleaua,snimljen ove godine u kolovozu
Kapleau jea utor slijedećih knjiga:
"Awakening to Zen",Scribner,N.Y,1997.
"Straight to the Heart of Zen",Shambhala,Boston,2001.
"The Three Pillars of Zen",Anchor Books,N.Y.,1965,2000.
"Questions zen",Threshold/Points Wisdoms,Paris,1979
"Die drei Pfeiler des Zen.Lehre, ĂSbung, Erleuchtung",O. W. Barth,Frankfurt am Main,2002.
"I Tre Pilastri dello Zen:Insegnamento pratica e illuminazione",Ubaldini Editore,Roma,1981.
"Los Tres Pilares Del Zen. Enseńanza Práctica Iluminación",Pax-Mexico,Mexico city,2005.
"The Wheel of Death",George Allen & Unwin LTD,London,1972.
"The Wheel of Death",Harper & Row,N.Y.,1974.
"The Zen of Living and Dying: A Practical and Spiritual Guide",Shambhala,Boston,1998.
"Das Zen-Buch vom Leben und vom Sterben. Ein spiritueller Ratgeber",O. W. Barth,Frankfurt am Main,2001. e) "Roda da Vida e da Morte: Guia Prático e Espiritual, A",Cultrix,Portugal,1993.
"To Cherish All Life: A Buddhist Case for Vegetarianism",Harper & Row,San Francisco,1982.
"El Respeto a la Vida",Troquel Editorial,2000.
"Zen: Dawn in the West",Anchor Press,N.Y.,1979.
"La nascita dello zen in Occidente",Astrolabio,Roma,1982.
"Zen Keys" by Thich Nhat Hanh,19-page Introduction by Kapleau,Doubleday,N.Y.,1974.
“Schluessel zum Zen. Der Weg zu einem achtsamen Leben”,Herder,Freiberg,2000.
"Zen: Merging of East and West",Anchor Books,N.Y.,1989.
"Zen,stapanje istoka i zapada",Beorad,1996.
"Zen Teaching,Zen Practice,"edited by Kenneth Kraft,Weatherhill,N.Y.,2000.
(English Audio) Phoenix Audio, 1995: Downloadable: or (Abridged length: 2 hours & 51 min)
Post je objavljen 25.11.2007. u 11:15 sati.