Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/maniac

Marketing

AKIRA KUROSAWA

Da nije bilo Kurosawe i snažnog traga kojeg je ostavio u svetskoj kinematografiji možda Lucas nikada ne bi snimio Star Wars i možda Leone nikada ne bi napravio svoje najveće western sage. Veliki uticaj je imao i na filmske besmrtnike kao što su Tarkovski, Coppola, Scorsese, Peckinpah, Sturges i mnogi drugi.

Akira Kurosawa je rođen 23.03.1910. u Tokiju, bavio se slikarstvom za šta je imao dara i čitao ruske klasike i Shakspeara. Pošto je završio srednju vojnu školu upisuje se na studije slikarstva a sa 26 godina prvi put dolazi u dodir sa filmom. Sledećih 7 godina radi uglavnom kao asistent režije. U tom periodu naučio je sve o montaži, scenariju, radu s glumcima i svim ostalim aspektima u stvaranju filma što će kasnije i primenjivati u svojim filmovima. Godine 1943. režirao je svoj prvi film, Judo Saga, čiji će nastavak snimiti 2 godine kasnije. Od tada pa sve do 1965. snima u proseku jedan film godišnje a već filmovima One Wonderful Sunday (1947) i Drunken Angel (1948) najavljuje jednu veličanstvenu karijeru. Od filma Drunken Angel počinje i njegova saradnja sa Toshirom Mifuneom s kojim će sarađivati sledećih 20 godina.

Spektar njegovih interesa je velik, nije zarobljenik određenog žanra, snima sve od minucioznih psiholoških drama pa sve do istorijskih epskih spektakala, Kurosawa u stvari stvara svoj lični, neponovljivi žanr. Često radnje književnih klasičnih dela smešta u japanski tradicionalni kontekst ali ne na nivou eksperimenta nego kao potpuno promišljenog autorskog rada na najvišem nivou filmske umetnosti. Tragovi ruske književnosti i Shakspeara vide se u mnogim njegovim filmovima:

- Idiot (1951), po Dostojevskom
- Throne of Blood (1957), po Macbethu W.Shakspeara
- The Lower Depths (1957), M. Gorki
- Ran (1985), po Kralju Learu, opet Shakspear

Kurosawa je već pedestih godina prošlog veka postao najpopularniji japanski reditelj u svetu a njegovo remek delo Seven Samurai (1957) stiče ubrzo kultni status. Ova samurajska akciono-borilačka drama verovatno je najgledaniji i najuticajniji film nekog japanskog reditelja 20.veka. Yojimbo (1961) i Sanjuro (1962) takođe su priče o usamljenom samuraju koje strukturom podsećaju na zapadnjačke westerne a spadaju u vrhunska ostvarenja japanske kinematografije iako Kurosawa nije bio tipičan predstavnik japanskog filma. Poznato je da su na njega delom uticali reditelji poput Franka Capre, Johna Forda ili Howarda Hawksa.

Posle filma Red Beard (1965), poslednjeg u kojem se pojavljuje Mifune, Kurosawa proživljava duboku emocionalnu krizu a vrhunac je bio pokušaj samoubistva. Posle Red Beard više ne snima u žestokom ritmu od najmanje jednog filma godišnje. Sledi Dodeskaden (1970) i Dersu Uzala (1975) koji je ujedno i jedini Kurosawin film na nekom stranom jeziku (ruskom naravno). Dersu Uzala je nastao po zapisima ruskog istraživača Sibira, Vladimira Arsenijeva, a za njega je dobio i Oscara u kategoriji filmova van engleskog jezičkog područja.

Već u poznim godinama Kurosawa se na velika vrata vraća u svetsku kinematografiju filmovima Kagemusha (1980) i Ran (1985). Godine 1990. snima Dreams gde se kao Van Gogh pojavljuje Martin Scorsese. Kurosawa je snimio još 2 filma, Rapsody in August (1991) i Not Yet (1993). Umro je u Tokiu 06.09.1998. Ostavio je iza sebe 30 filmova od kojih su većina nezaobilazna filmska lektira. Osim spomenutog Oscara dobio je još i počasnog Oscara i Zlatnog lava u Veneciji za Rashamon (1950) i Zlatnu palmu u Cannesu za film Kagemusha (1980).

Posted by Livi

Post je objavljen 22.11.2007. u 09:52 sati.