Prolaz bez vratnica,43. primjer
Jednom je majstor Shuzan * podigao svoj štap(shippe) i rekao učenicima:
"Ako ovo nazovete štapom,tad tvrdite.Ako ovo ne nazovete štapom,
tad negirate.Sad nemojte ni tvrditi ni negirati,što ćete reći ?"
Mumonov komentar:"Ako ovo nazovete štapom,tad tvrdite.Ako ga ne
nazovete štapom,tad negirate.Bez riječi,bez tišine,brzo mi recite što je ovo,
što ?"
Mumonova pjesma:
Podizanjem štapa
On dodjeljuje život ili smrt.
Pred takvim napadima
potvrđivanja i poricanja
Čak i Buddhe i patrijarsi
strepe za svoje živote.
Učitelji zena od davnih dana koristili su dvije vrste štapova:duži(shippe,čita se
šip-pei,dug je oko 45 cm,izrađen od prepolovljene bambusove trske) služi
za oslonac,demonstriranje učenja i udaranje u poduci učenika, i kraći(hossu)
za ceremonijalne svrhe.
Štap se u izvjesnim slučajevima upotrebljavao s naročitim značenjem.Tako,kad je
učitelj Yen-tou Chuan-huo(Ganto Zenkatsu,828-887) ** skrivao štap iza svojih leđa,
znalo se kako se"njegove duhovne funkcije odmaraju".
Jedna priča pokazuje kako pero za brisanje prašine može igrati ulogu učiteljevog
hossua.Naime,neki mladić se dugo lomio da li se posvetiti vojničkoj karijeri mačevaoca.
Na kraju ode nekom učitelju zena ne bi li dobio savjet.Videći da je ovaj prije stvoren za
redovnika,učitelj ga izazva na dvoboj uz napomenu kako će morati postati redovnik
ukoliko izgubi.Dogovorili su se da u dvoboju on upotrijebi bambusov štap,a učitelj
svoje pero(hossu).Mladić nije uspjevao udariti učitelja niti jednom,dok je učitelj
neprestano "brisao" njegovo lice perom."Hossu" o kojem je ovdje riječ bio je napravljen
od štapa dugačkog oko jedne stope(30 cm),s alkom na jednom kraju i podužim
pramenom konjske ili jakove dlake na drugom.
gore,hossu
* Shou-shan Sheng-nien(Shuzan Shonen,926-993),kineski Ch'an(Zen) majstor
Rinzai zena,učenik i dharma nasljednik Feng-hsueh Yen-chaoa(Fuketsu Ensho,
896-973) i učitelj Fen-yang Shao-chana(Fun'yo Zensho,947-1024).
** Yen-t'ou Chuan-huo(Ganto Zenkatsu,828-887),kineski Ch'an(zen)majstor
Rinzai zena.Bio je učenik Te-shan Hsuan-chiena(Tokusan Sengan,781-867).
Slavni zen majstor najpoznatiji je po svojoj smrti.Jednom prilikom su njega i
njegove učenike napali razbojnici na cesti.Dok su ostali redovnici u panici
pobjegli,Yen t'ou je mirno sjedio u zazen položaju.Prije nego su ga razbojnici
ubili,čuo se njegov zen krik kilometrima daleko.Poznat je i po koanu:"Već i trunak
nepažnje čini te ravnim lešini".
Spominje se u 13. primjeru Mumonkana(Prolaz bez vratnica) i 51. i 66.primjeru
knjige Hekiganroku(Zapisi sa plavo-zelene stijene),dvije najpoznatije knjige zen
koana.
-------------------------------------------------------------------------------
* korištena literatura:
Ernst Wood,Rječnik zena,Zagreb,2004.
John Stevens,Tri klasika zena,Ikkyu,Hakuin i Ryokan,Zagreb,2000.
Post je objavljen 21.11.2007. u 18:24 sati.