Autor: Katica Molnar
Friday, 27 January 2006
Krenete li hrabro stazom svojih snova i pokušate živjeti život koji ste zamislili, doživjet ćete uspjeh…Rođeni ste za uspjeh, a ne za neuspjeh. Thoreau
Učenici zainteresirani za radionicu "Olakšajmo i poboljšajmo učenje" neka se jave pedagogu što prije zbog dogovora i organizacije.
I. MOTIVACIJA : donesi odluku da ćeš učiti
- jedan od odlučujućih uvjeta učenja uopće; ako nema motivacije, ne pomažu ni najbolji postupci
- učenje je uspješno kad osjećaji kažu da, kad se uči s veseljem; mozak prvo obraća pažnju na informacije nabijene emocijama
- učiti i povećavati inteligenciju možemo bez ograničenja, na pravi način; struktura mozga može se promijeniti za tjedan dana uz obogaćujuća iskustva
STVORI POZITIVNO PSIHIČKO STANJE I OBJEKTIVNE OKOLNOSTI
a) objektivne okolnosti:
- uredi prostor za učenje - UREDNOST je pola učenja (od plana, torbe, stola, utvrđenog vremena)
- optimalna temperatura, svjetlo, važnost stalnog mjesta (ista situacija stvara pozitivne asocijacije za učenje)
- GLAZBA – djeluje fizički, emotivno, duhovno; jača um, oslobađa kreativne sposobnosti, ozdravlja tijelo, i do 5x olakšava učenje (knjiga Don Campbell, Mocartov efekt);
važno da bude ugodna, nenametljiva i tiha, za dobro raspoloženje: najbolje barokna glazba J
b) subjektivne okolnosti:
- vježbaj svakodnevno, rad stvara naviku uspjeha
- odmori se (važno dovoljno sna)
ŠTO VIŠE UŽIVAM BOLJE UČIM – stvori pozitivno psihičko stanje i objektivne okolnosti
Odluka da ćemo uspjeti važnija je od svih ostalih stvari.
A. Linkoln-
glavni poticaj učenju – pozitivan stav i volja, ugodne misli, pozitivna očekivanja (Turner)
Rođeni za uspjeh: gotovo 50% uspjeha ovisi o tome koliko imamo pozitivno stajalište, ishod često odgovara očekivanjima; visoka očekivanja, bolji uspjeh – što mislimo o sebi, utječe na nas
- kad se osjećamo ugodno imamo pristup svim čulima; ono što mislimo, raste; (dokazano je aerodinamički da bumbar ne može letjeti, samo to nitko nije rekao bumbaru)
- uspjeh više ovisi o trenutnom stanju nego sposobnostima
- najveća zapreka učenju – STRAH (izbjegavamo čega se bojimo); 80% poteškoća s učenjem povezano sa stresom (uzrokuje prekid u prijenosu električnih i kemijskih
impulsa informacija, kao u kratkom spoju, umanjuje energiju za učenje); smanjuje inteligenciju; loša klima na nastavi znatno otežava učenje
II. TIJEK UČENJA
- ne možeš znati za što si sposoban ako ne počneš, ili, ljepše:
ako se ne odvažiš, nećeš znati možeš li.
0. BUDI AKTIVAN I PAŽLJIV NA NASTAVI
- aktivno slušanje; za koncentraciju i obraćanje pažnje - na početku si reci: sad ću slušati; profesora prati, gledaj i neverbalno komuniciraj s njim; ako profesor i ne pita, brzo se sjeti što je s tim povezano; traži glavne ideje govora; pomisli što bi mogao profesor iz toga pitati, što sljedeće reći; čim zada zadaću – zapiši, posebno označi kad kaže: ovo je važno, ovo ću pitati, trebati; stvaraj slike, nacrtaj veze; kad ti je nejasno – pitaj
1. ČVRSTO ODLUČI STVARNO UČITI
- napravi UGOVOR sa samim sobom – većina ljudi održava riječ; u nekim školama učenici prave ugovor i s roditeljima i razrednikom – bolje uče, zadovoljniji
2. ČEMU SLUŽI PLANIRANJE
- sve je prvo bilo u umu, priprema je 90% uspjeha, preduvjet svega
- učiti možeš stihijski, bez plana, ali za dobre rezultate moraš naučiti planirati
- pomaže da naučiš više u kraćem vremenu
- plan treba NAPISATI, dobro je izvjesiti ga na zidnu ploču te na ploču dodati i pozitivne
afirmacije, sugestije, želje, blagoslove (npr. učim lako, učim brzo, mogu učiti, ja sam
uspješan… moj rad je moja molitva za dobro mene i mojih bližnjih, zahvaljujem za sve
blagoslove i darove…)
- mjesečni plan – važniji ispiti i obaveze
- tjedni - malo detaljniji, tablica s obavezama
- dnevni – plan vremena kao obaveza sebi; izvršeno označi zbog osjećaja
zadovoljstva
Što god možete učiniti ili sanjate da možete, započnite. Odvažnost posjeduje genij, moć i čaroliju. Počnite odmah.
Goethe
NE ČEKAJ INSPIRACIJU
– započni odmah; možda i u dosadnom nađeš nešto zanimljivo
- budi uporan – odustati je lako
- GREŠKE – važan dio napretka, ako ne griješiš, ne razvijaš se, ne učiš niti napreduješ
Nema tajne uspjeha. Uspjeh je rezultat pripreme, teškog rada i učenja iz pogrešaka. Kolin Powell
- uvijek imaj na umu: proces je vredniji od rezultata
4. NAGRADI SE ZA SVAKI USPJEH, IZVRŠENJE
- povećat će želju, ona uspjeh; glavno je da nagrada bude lično važna; osjeti radost
postizanja cilja; malo slavlje uz tvoj ritual
- unaprijed odredi što je nagrada
(npr. slatkiš, čitanje 1-2 stranice omiljenog romana,telefonski razgovor s prijateljicom…),
nakon čega će slijediti; osjeti okus, dodir, užitak, opuštenost, vidi to i prije i u toku
učenja; nagradi se nakon napornog rada bez obzira na rezultat jer stvaraš pozitivne
asocijacije
III. POSTIZANJE OPTIMALNOG STANJA ZA UČENJE
- nakon odluke o početku učenja, izmisli svoj mali ritual (npr. zapali mirisnu svijeću, pusti
tihu glazbu, istegni se, popij sok ili pojedi slatkiš, sredi radni prostor i reci si: sada učim)
jer će te ovi «koraci» uvoditi u optimalno stanje za učenje
- nakon toga:
1. Nađi tiho mjesto, ugodno sjedi ravne kralježnice
Desnu ruku stavi iznad pupka, lijevu iznad nje
Lagano udahni
Izdahni
Vježbaj nekoliko minuta dok ne osjetiš da si počeo disati ugodno, prirodno, lako
Udiši polako na nos brojeći do 4, zamisli kako ti kisik putuje direktno iz pluća u mozak
Zadrži dah brojeći do 4, zamisli kako ti kisik hladi mozak
Izdahni brojeći do 4, zamisli kako s izdahnutim zrakom nestaju sve napetosti u tvom umu i tijelu; ovaj ciklus (brojenja do 4) ponovi još 5 puta
Vrati se normalnom disanju (sad već trebaš osjećati pomak od obične svjesnosti prema alfa stanju – stanju mozga najprijemčivijem za učenje)
- usredotoči se na zrak koji polagano struji u tebe i iz tebe
- ako izgubiš pažnju i nešto te omete, jednostavno se ponovo koncentriraj i promatraj
disanje
- do sada bi trebao biti u stanju duboke relaksacije, mentalno smiren i u opuštenom stanju
Polako i smireno ponovi u sebi jednu po jednu IZJAVU, te 1 – 2 minute razmisli o njenom
značenju; PONOVI je NAGLAS tihim sigurnim glasom:
- ja sam izvrstan učenik
- ulazim u optimalno stanje za učenje
- učim lako i temeljito
- gradivo me zanima i ushićuje
Sada si pospješio umni rad i možeš u potpunosti iskoristiti učenje.
- ZABORAVLJANJE JE NAJVEĆE U POČETKU, stoga, za početak, ponovi sve
današnje s nastave, napiši zadaću; pregledaj bilježnicu i dopuni iz udžbenika
ako je nešto nejasno, odgovori usmeno na pitanja; ujutro prelistaj
- ODREDI DUBINU I RAZINU ONOGA ŠTO ŽELIŠ NAUČITI
- Čovjeka ne možeš ničemu poučiti, samo mu možeš pomoći da to znanje
pronađe u sebi.
Gallileo
IV. UČENJE SMISLENOG GRADIVA I PPRISTUP TEKSTU
ŠTO SMO AKTIVNIJI, USPJEŠNIJI SMO
1. Pregledaj cijeli sadržaj da dobiješ opći uvid
- pročitaj naslov, pregledaj ilustracije, pročitaj prvi, zadnji odlomak pa preleti kroz tekst
- što već znam; Š - T - I - Z - M - što tu ima za mene
2. Podijeli gradivo na manje dijelove (kako pojesti slona - odjednom nikako, no podijeljenog
na malene dijelove jednom bi ga dokrajčio!, ili , u susretu s planinom - neki odmah
odustanu, neki idu korak po korak, cilj po cilj) – naučiti manji dio ne izgleda jako
teško, uspjeh je najveći poticaj!
3. Postavi pitanja - konkretna – odvajaju bitno i ne; pregledaj i podsjeti se svega poznatog što
može koristiti; na temelju onog što si čuo i što znaš, zapiši 10-20 pitanja – najvažnijih
područja koja bi se mogla obrađivati
4. Pročitaj – nađi glavne ideje u svakom odlomku (možeš dati naslov dijelovima) i podcrtaj ih
- napravi bilješke- sažeci dijelova – nađi odgovore, dodaj podatke o glavnoj ideji; važna korisna sugestija: čim usvojiš rečenicu – dvije, počni zapisivati pretpostavke o onom što slijedi, kad uočiš novi pojam, pretpostavi čemu vodi; kad si u pravu, označi velikom kvačicom, ako si u krivu zapiši kakvo bi bilo pravo stanje
- ako je nešto u poruci nejasno, OBAVEZNO RAZJASNI (traži u literaturi, kod ukućana, prijatelja, pitaj profesora – NIPOŠTO NE OSTAVLJAJ NEJASNOĆE U GRADIVU)
5. Izradi sažetak cijele lekcije i izreci ga
PRAVLJENJE BILJEŽAKA
a) Podvlačenje – boje pridonose dosjećanju
b) bilješke na margini, komentar, podsjetnik
c) bilježi na nastavi, kod kuće dopuni: lijeva, manja margina – ključne riječi, naslovi,
podnaslovi, bitni pojmovi, desna šira - za dopune, ispravke, napomene,
d) sažetak
- 2 stupca: ključne riječi – lijevo, pa bilješke - desno
- «prepričavanje» - skrati sadržaj što više, s tim da zadrži smisao
- hijerarhijska struktura (kognitivne sheme): lakše pamtimo sheme nego skup
pojedinačnih činjenica (grupiraj pojmove, daj im naslov, npr. kemija: tvari –
plinovite, tekuće, krute, pa granaj dalje o svakoj ponešto; biologija: rod, stanište,
građa, razmnožavanje; povijest – vrijeme (prostor) događaja, što je prethodilo –
opis situacije (uzrok), povod i tijek događaja te sudionici, posljedice i sl…
bitno da grupiraš, granaš, dijeliš kako ti je smisleno
e) umne mape - najefikasniji način učenja primjeren radu mozga; individualna prerada gradiva prikazana simbolima, crtežima, riječima, frazama, brojevima, bojom, granama, vezama (svatko prerađuje gradivo na svoj način); u središtu se nacrta glavni pojam, a onda ga se razrađuje što više slikovito
NAKON USKLAĐIVANJA BILJEŠKI I SAŽIMANJA
- samostalno prepričaj pazeći da sačuvaš smisao (tko, što, gdje, kada, kako, zašto,
koliko)
- postavljaj pitanja kakva očekuješ
- povezuj s poznatim; nađi vlastiti primjer, samostalno riješi problem,
raspravi, objasni poučavanjem drugog, glumi nastavnika, tj. onoga tko
poučava, (vježbaj pred zrcalom)
- zadaj problem i grupiraj razloge ZA i PROTIV – raspravljaj i suprotstavljaj,
brani stav; otkrij pogrešku – metoda bitna npr. za matematiku
- što više se pitaj, stvaraj slikovite predodžbe, crtaj ih
- oslobodi misli svih negativnih emocija o naučenom; zamisli na što maštovitiji i
nemogućiji način na koji bi ti način podaci mogli donijeti veliku korist; zapitaj
se koja je stvar bila najzanimljivija i zašto; zapitaj je li ti nešto izgledalo
smiješno; je li nešto bilo posebno glupo ili zapanjujuće; je li te nešto razljutilo ili
razbjesnilo; jesi li se zbog nečeg što si saznao osjećao ugroženim
- važno je znati kako se gradivo OCJ ENJUJE – što, kako; različito se uči za prepoznavanje, ili vrednovanje i dokazivanje, ako treba doslovno ponoviti - uči tako, ponovi više puta; kad treba primjena - vježbaj rješavanje različitih problema; kod prepričavanja - čuvaj smisao govoreći bitno
…I NA KRAJU:
6. Ponovi svojim riječima
7. Ponovo pročitaj
- pozitivnim mislima (zapovjedi svojoj podsvijesti da to upamti) i vjerom u sebe «otpusti» gradivo, očekuj najbolji ishod, nagradi se za urađeno i kratko odmori prije prelaska na drugi predmet
SAVJETI PROTIV TREME (proizlaze iz dosad rečenog)
- prenauči - ponovi još 2-3 puta
- uči na što raznovrsnije načine
- pobjedi tremu dobrom pripremom (koristi pomoć za prisjećanje, pozitivne sugestije, zamisli što se može najgore dogoditi da shvatiš da nema katastrofe, NEUSPJESI su samo trenutne stepenice na našem putovanju prema cilju; vizualiziraj pozitivnu ispitnu situaciju u kojoj se pokazuješ u najboljem svjetlu, budi optimističan)
- postavljaj si pitanja kakva očekuješ
- raspravi s drugima ili sam (tj. glumi raspravu); traži argumente za i protiv, pitaj: što ako…
- veću obavezu planiraj na vrijeme;
- za razvoj hrabrosti, kod svega čega se bojite: jednostavno, učinite to!
Iznad svega, tražite igru koju vrijedi igrati. Kad nađete igru, igrajte ju sa strašću – igrajte kao da vam život i zdravlje ovisi o tome. Čak i kad ništa nema nikakvo značenje i na svim putovima znak je «bez izlaza», krećite se kao da vaši pokreti imaju neku svrhu. Jer treba biti jasno, čak i najpomućenijoj pameti, da je bilo koja igra bolja od nikakve. Robert S. De Ropa (1878)
Korištena LITERATURA:
Buzan, Tony, Koristite svoju glavu, Izvori, Zagreb, 1999.
Birkenbihl, Vera F., Uključite svoj mozak; iskoristite svoje mentalne sposobnosti!, Naklada
Slap, Jastrebarsko,1998.
Čudina-Obradović, Mira, Kako postati bolji učenik, Temposhop, Đakovo, 1995.
Drandić, Boris, i dr. Nastavnički priručnik, Znamen, Zagreb, 1999. i Zagreb, 2001.
Dryden, G.; Vos, J.,Revolucija u učenju: kako promijeniti način na koji svijet uči, Educa,
Zagreb, 2001.
Jensen, Eric, Super-nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje, Educa,
Zagreb, 2003.
Kleedorfer, Jutta; Mayer, Margit; Tumpold, Ernst, Čitati s voljom i razumom, Hrvatsko
čitateljsko društvo, Koprivnica 1998.
Miljković, Dubravka; Rijavec Majda, Vodič za preživljavanje u školi, IEP, Zagreb, 2003.
Stine, Jean Marie, Udvostručite snagu svog uma, Publikum, Zagreb, 2000.
Turner, Colin, Rođeni za uspjeh, Mozaik knjiga, Zagreb, 2001.
Itković, Zora, Opća metodika nastave, Književni krug, Split, 1997.
Prenašamo: Srednja škola Isidora Kršnjavoga, Našice
Post je objavljen 23.10.2007. u 17:48 sati.